Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte hur vanligt det är och det är dessutom osäkert om det egentligen har med blackgenen att göra. Man ser det på en del blackar med rikliga blacktecken. Det är lite som "cobwebbing" i pannan och de vita örontipparna. Man ser det oftast (bara?) på blackar men det är inte fastställt att det faktiskt är blackgenen som ger det. Om jag har förstått det rätt.vilken fin färg !
jag har inte vetat om att blackar har något tecken även på magen, hur vanligt är det?
Alltså, väldigt förenklat så är det så att blackanlaget "bleker" färgen i pälsen litegrann. Det kan finnas i kombination med vilken färg som helst - svart+black=musblack, fux+black=rödblack, brun+black=brunblack, ljusbrun+black=ljusbrunblack och så vidare.har inte hört om en mörkbrunblack heller. Vad skilljer den från en "vanlig" mörkbrun? Har den ål?
Grulla är musblack på svenska. Alltså en svart häst med blackanlag (dun gene) dun/bay dun/zebra dun är brunblack.Quarterhästen är väldigt ofta black (dun på engelska). Dom är också väldigt ofta gulbrun (buckskin) och grulla (som jag är osäker på det svenska namnet.) Quarter är alla färger utom appaloosa och skäck. Tyvärr har jag ingen själv. Min är fux.
ingen aning, hon är 23 år och jag har bara haft henne de sista 4 åren.Klurigt . Såg man månne blekningen bättre när hon var föl ?
Grulla är musblack på svenska. Alltså en svart häst med blackanlag (dun gene) dun/bay dun/zebra dun är brunblack.
Ja, jag tror hans farmor var rödblack och han har en farbror som ser precis likadan utläcker färg!!! ärvde hästen blackgenen av sin islänningsförälder?
O hennes dotter f.2011, brunblack E.brunblack (o så klart u:musblack då)
Hon är tre iår o jag måste verkligen ta färska bilder på henne...
Bonusbild på pappan Deilir
Farfar Keilir(ursäkta kvaliteten)
Och morfar Stjarni (den enda bild jag har tyvärr)
Man ser ju vart hon fått färgen ifrån