Blacktråden

vilken fin färg !
jag har inte vetat om att blackar har något tecken även på magen, hur vanligt är det?
Vet inte hur vanligt det är och det är dessutom osäkert om det egentligen har med blackgenen att göra. Man ser det på en del blackar med rikliga blacktecken. Det är lite som "cobwebbing" i pannan och de vita örontipparna. Man ser det oftast (bara?) på blackar men det är inte fastställt att det faktiskt är blackgenen som ger det. Om jag har förstått det rätt.
 
har inte hört om en mörkbrunblack heller. Vad skilljer den från en "vanlig" mörkbrun? Har den ål?
:)
Alltså, väldigt förenklat så är det så att blackanlaget "bleker" färgen i pälsen litegrann. Det kan finnas i kombination med vilken färg som helst - svart+black=musblack, fux+black=rödblack, brun+black=brunblack, ljusbrun+black=ljusbrunblack och så vidare.
Min ponny har ål och mörkare huvud, det är de blacktecken man kan se på henne. Hon har inget ljusare tagel på sidorna av man och svans.
 
Quarterhästen är väldigt ofta black (dun på engelska). Dom är också väldigt ofta gulbrun (buckskin) och grulla (som jag är osäker på det svenska namnet.) Quarter är alla färger utom appaloosa och skäck. Tyvärr har jag ingen själv. Min är fux. :)
 
Quarterhästen är väldigt ofta black (dun på engelska). Dom är också väldigt ofta gulbrun (buckskin) och grulla (som jag är osäker på det svenska namnet.) Quarter är alla färger utom appaloosa och skäck. Tyvärr har jag ingen själv. Min är fux. :)
Grulla är musblack på svenska. Alltså en svart häst med blackanlag (dun gene) dun/bay dun/zebra dun är brunblack.
 
Min lille brunblack på 83 cm :)

1510005_777596315598907_1984582562_n.jpg


10363654_10152450709484648_883639117048449725_n.jpg


Och så har jag en till fast hon är "bara" en vanlig, ljusbrunblack fjording ;)
 
Klurigt . Såg man månne blekningen bättre när hon var föl ?
ingen aning, hon är 23 år och jag har bara haft henne de sista 4 åren.
Men hon har ju en mörk grundfärg, helt enkelt och då bleks hon ju inte lika mycket som om hon varit ljusbrun i grunden.
 
Jag har två blackar, mor och dotter. Båda har starka zebraränder, mamman har dessutom ål på magen :)

Börjar med mamman. Hon är musblack E:brunblack u:fux
Lite halvtaskig bild på magen...(o dottern som föl)
wpid-dsc_1513.jpg

Zebraränderna
img_1188.jpg

Öronkanterna...
img_8982.jpg

julkveiperf2.jpg

Världens vackraste!
 
O hennes dotter f.2011, brunblack E.brunblack (o så klart u:musblack då)

wpid-dsc_4089.jpg

julmeyjhage.jpg

dsc_2534.jpg

Hon är tre iår o jag måste verkligen ta färska bilder på henne...

Bonusbild på pappan Deilir
deilirtolt.jpg

Farfar Keilir(ursäkta kvaliteten)
wpid-imag1603.jpg

Och morfar Stjarni (den enda bild jag har tyvärr)
wpid-stjarnihasseris.jpg


Man ser ju vart hon fått färgen ifrån :)
 
läcker färg!!! ärvde hästen blackgenen av sin islänningsförälder?
Ja, jag tror hans farmor var rödblack och han har en farbror som ser precis likadan ut :)
Pappan var ren islänning, osäker på hans färg dock. Mamma var en pytteliten mörkbrun skäck, russ/welsh.
 
O hennes dotter f.2011, brunblack E.brunblack (o så klart u:musblack då)

wpid-dsc_4089.jpg

julmeyjhage.jpg

dsc_2534.jpg

Hon är tre iår o jag måste verkligen ta färska bilder på henne...

Bonusbild på pappan Deilir
deilirtolt.jpg

Farfar Keilir(ursäkta kvaliteten)
wpid-imag1603.jpg

Och morfar Stjarni (den enda bild jag har tyvärr)
wpid-stjarnihasseris.jpg


Man ser ju vart hon fått färgen ifrån :)

Det var rejäla zebra ränder!
Hur är det, har alla blackar mer eller mindre ål/zebraränder, eller har alla det?
försökte kika under magen på min men såg nog ingen magål..
 
@videnlis Hur mktblacktecken som syns varierar nog. Jag tror mina har extra mycket eftersom de är så ljusa, det syns lixom mer. Men jag vet inte, dottern har ju inget mörkare parti på magen t.ex. o hon är jätteljus. Men hon har ju extremt mycket zebraränder istället... Eller så blir det mer för att hon har två blackanlag, med tanke på att båda föräldrarna är blacka? Vet inte...
 
Jag har fyra blacka hästar.

Hampus, ljusbrunblack.

sex_537c7aa7ddf2b334cff26804.jpg


Ariel, ljusbrunblack

100724-019_99493370.jpg


Ricky, ljusbrunblack

140610_53982a452a6b22146f8da473.jpg


Grålle, musblack

140615_539ebddb2a6b224f09966398.jpg


Allihop renrasiga fjordhästar. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har varit nyfiken och fundersam i flera år nu över den här ponnyn. När jag först träffade honom var det vinter och jag tänkte -...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: Lealaga
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 888
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp