Black out vid backning i stallgång?

N

NiitSirK

Min förra häst fick en s.k. black out en gång när jag skulle backa henne helt vanligt i stallgången, är det väldigt ovanligt??

Såhär gick det till; Jag hade ryktat och skulle släppa in henne i boxen, men hon fick syn på maten längre bort och backade ur igen och gick åt andra hållet, jag gick efter och tog tag i grimman och sa åt henne att backa, tröck o "duttade" med handen på bringan. Hon backade ett steg, sedan kastade hon upp huvudet, och slog ev. i taket då. Ögonen spärrades upp och hon blev alldeles stel i hela kroppen. Jag vet att hon haft det mindre bra innan hon kom till mig så jag tänkte att hon kanske blev rädd för mig, och jag släppte taget och backade och pratade lugnande, men hon forsatte stappla bakåt med stela ben, hon kunde inte böja dem, och lutade sig mot väggen för att hålla balansen, men halkade och huvudet slungades in i väggen, hon krampade sedan några sekunder och reste sig sedan, ramlade igen, men kom sedan upp. Då var hon lite chockad (jag hade panik och skakade i hela kroppen ja me...), men stod still. Jag gick sakta fram till henne och klappade henne, var tvungen att backa några steg o sen in i boxen och gav henne mat. Då var hon helt som vanligt :confused: , förutom att hon hade ont i huvudet...

Någon mer som varit med om något sådant ?? Jag hade aldrig hört talas om det innan veterinären sa det!!!! :confused: :confused:

:banana: :rofl: :banana:

Sv: Black out vid backning i stallgång?

Min gamla ponny fick liknande "anfall".. det ser hemskt ut...
hon hade inte heller haft det så bra innan hon kom till oss, varit med om en del stackarn ...

=(.
Det är riktigt hemskt. Men hon fick bara ett hon med eller?

har hon patellaupphakning? om bakbenen hakar så kan de få panik, brukar dock oftast lösas genom att just backa iofs

Vadå kastade upp huvudet och slog i taket :confused: har du så lågt till tak så borde du göra något åt det för då är de olagligt :crazy:

något svar på vad som hände hästen har jag inte eftersom jag inte var där, lite svårt att bedöma när man inte sett det.

Hon fick en första gången när hon stod i stallgången, en person gick förbi med en sopkvast, hon trodde säkert att hon skulle bli slagen med den. Andra gången fick hon ett anfall när vi skulle avmaska henne. Det var första gången vi skulla avmaska henne, Personerna vi delade stall med hade alltid gjort detta tidigare :mad: De var väl inte direkt varsamma när de gjorde detta utan drog ut tungan och sprutade in medicinen. de höll fast i tungan , klart att en häst får panik! Dessa personer hade den uppfattningen att alla hästar skulle avmaskas exakt samtidigt och eftersom vi inte var i stallet vid de tidpunkterna de tyckte passade hade de alltid redan gett hästarna medicinen innan vi kom dit...
oj.. svävade iväg från själva tråden nu :o
tydligen så fick hon dessa anfall när hon fick panik eller var rädd för något..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 032
Senast: Boj
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 682
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka