Blåbärsdressyr

Z

Ztrawberry Zling

jaha, då är man snart 30 år och ska kanske ge sig ut på sin allra första tävling :D Måttligt nervös!!!!
Det jag undrar lite över ang. blåbärsdressyr är: jag har varken pass på hästen eller några gröna kort (eller vad som nu brukar behövas för att få tävla), brukar man få tävla iaf?
Och inte brukar det väl krävas vita/ljusa ridbyxor och kavaj på den här nivån va, utan lite "snyggare" ridklädsel?
Och kan någon lite snabbt beskriva hur programmet för en blåbärsdressyr ser ut...*blink*...

Sv: Blåbärsdressyr

Ztrawberry Zling skrev:
jaha, då är man snart 30 år och ska kanske ge sig ut på sin allra första tävling :D Måttligt nervös!!!!

Spännande, det går bra ska du se! Man tävlar ju bara för sig själv i "blåbärsnivån". Helt enkelt för att se "var man står" utbildningsmässigt, tillsammans med sin häst.

Ztrawberry Zling skrev:
Det jag undrar lite över ang. blåbärsdressyr är: jag har varken pass på hästen eller några gröna kort (eller vad som nu brukar behövas för att få tävla), brukar man få tävla iaf? Och inte brukar det väl krävas vita/ljusa ridbyxor och kavaj på den här nivån va, utan lite "snyggare" ridklädsel?

Som du säger i blåbärsnivån, brukar inte såna papper och "riktig ridklädsel" krävas. Men det är alltid bra att höra med sin ridklubb för säkerhets skull.Och kan någon lite snabbt beskriva hur programmet för en blåbärsdressyr ser ut...*blink*... [/QUOTE]

Ztrawberry Zling skrev:
Och kan någon lite snabbt beskriva hur programmet för en blåbärsdressyr ser ut...*blink*...

Och den härfrågan kan inte vi svara på bukefalos. Det finns inget särskilt program som heter blåbärsdressor. Ja, om du inte menar det programmet som brukar finnas när Molly och Mulle ska tävla dressyr i min häst. Där man ska slängtrava upp på medellinjen, tvärnita och kasta slängkyssar till domaren och vingla vidare längs medellinjen i serpentiner och sedan vända snett igenom i slängtrav och gärna med galoppinslag... Men det programmet tror jag inte att du menar. Du får fråga din ridklubb vilket program som gäller och då FÅR du oftast programmet i handen och kan springa hemma på gräsmattan och träna in programmet i lugn och ro. :rofl:

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Tihi! Jag är också snart 30 (28 på lördag) och jag tävlade min första tävling i dressyr i lördags, kom sist med 111 p av 260= 42,69%. Jag deltog i min egen klubbs klubbtävling, även kallat blåbärsdressyrtävling när den går på hösten. Jag var där med min sköthäst som är en före detta travare och deltog.... dessvärre vägrade hästen gallopera i vänster gallopp och jag satt och såg ut exakt som Mulles matte Molly (en rund tjockis med benen rätt ut, ögonen uppspärrade, högröd i ansiktet och armarna flaxande över allt) :D Men nu är det gjort och det känns skönt och man är i alla fall en erfarenhet rikare! Nästa år skall jag delta med både sköthäst och ridskolehäst... finns viss risk att jag får en aning bättre poäng då :smirk:
Jag lovar! Det är superkul att delta! Man blir aldrig för gammal för att prova första gången! Jag rekommenderar dig verkligen att delta, de e verkligen superkul! Lycka till!

Härligt att höra att man inte är den enda debuterande 30åringen :)

Jag ska försöka komma ut på en lokal tävling till sommaren/hösten :o Ska bara träna lite först *suck*.

Du kommer upptäcka att på lokala (och framför allt regionala som jag tävlar) är trettioåringar inte alls ovanligt. Sista LA:5 an jag red var det med en dam i 70 års åldern. Underbart att se. Tänk vad många år av tävlande man har kvar.

Jättehärligt att du vill ut och upptäcka tjusningen med tävling. Akta dig bara så du inte blir en inbiten dressyrtant som jag som är ute och tävlar varje helg.

Mvh//LG

En dressyrtant i trettioårs åldern

GAH! Nu har jag gjort det! Jag har anmält mig till en Lc:1 ritt. (vad det nu innebär)
Jisses, tror jag måste besöka toa å pinka en sväng, hihi.... jag kommer inte kunna sova på 2 veckor :rofl:

...*andas, andas, djuuuupa andetag*...

Tackför alla peppande ord förresten!!

Ztrawberry Zling skrev:
GAH! Nu har jag gjort det! Jag har anmält mig till en Lc:1 ritt. (vad det nu innebär)
Jisses, tror jag måste besöka toa å pinka en sväng, hihi.... jag kommer inte kunna sova på 2 veckor :rofl:

...*andas, andas, djuuuupa andetag*...

Tackför alla peppande ord förresten!!

KUL :bump: :bump: :bump:

Kolla längst upp på dressyrsidan så hittar du länk till alla programmen. Bäst är stallba**en som Ylva här på Buke gör.

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Utrustning Jag hade tidigare en tråd om kavaj, nu har jag kommit till ridbyxorna. Jag skulle gärna få tips om vita ridbyxor. Önskemålet är att de...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Kiwifrukt
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar