Blåbär på banan

Morsan

Trådstartare
Snart stundas den första blåbärsdressyren för mig och Calle. För mig är det århundraden sen jag var in på dressyrbanan och Calle är ett äkta blåbär :D
Jag hade tänkt mig Märke 1 och om det känns hyfsat så provar jag LC:1. Detta mest för att se var vi i framtiden ska lägga krut på när det gäller träning.
Min undran nu är: Jag har hittat LC:1 2008 på Stallbacken.com. Är den det aktuella programmet som man rider "nu för tiden"? I min värld var det en hel del moment som jag inte alls känner igen :confused:
Hur som, det är väl inga direkta problem. Bara att memorera in nytt då det gamla fortfarande vill ta plats i hjärnverksamheten :D
Har ni sen några tips om vad jag ska tänka på med en fjönsig häst som fortfarande är outbildad men positiv till arbete!?
Önska mig sen lycka till, för det lär behövas :cool:

Sv: Blåbär på banan

Lycka till! Tänk på att rida ordentliga vägar, noggranna hörnpasseringar och övergångar på rätt ställe för det är det viktigaste i LC :)

Jo, jag tänkte kanske få ett och annat plus på ridvägarna. För övrigt så får vi nog blåbärsprocent :angel: Men jag har räknat med att en och annan "ridskoleunge" kommer att växa i självförtroende i samband med vår framfart :banana:

En blåbärsfråga!
På mitt program som jag skrivit ut så står det om övergångar at-ms-at på medellinjen, som punkt 5. Är det ett förtydligande av punkt 4, serpentinbågarna?
Och punkt 10 (F-B)och 14 (K-E): Alltså galoppfattning under den sträckan?

Jag tycker du bara ska ha på dig blåa kläder och ett blått schabrak, bara för att förtydliga lite extra att vi är riktiga blåbär.
Eller.. det kanske räcker med att skriva Godby på din rygg? :angel::angel:

På tal om tuggummi, ska vi mötas där uppe eller vill du ha sällskap på vägen upp? :)

Du har helt rätt med övergångarna, Punkt fem är bara en bedömningspunkt
(var någon här på Buke som trodde att hen skulle rida övergångarna en gång till när programmet var nytt)
Du har rätt med galoppen också, den ska fattas mellan bokstäverna, mao har man lite tid på sig få en bra galoppfattning.

Hallå där! Jag har redan ratat bautahatt a lá fotboll i svart/rött. Man FÅR inte klä ut sig!
Jag kanske behöver sällskap på vägen :angel: för att forcera den farliga ån...

Vaddå tuggummi?? Menar du att Calle håller sig på mattan med hjälp av det? :D Eller ska vi ha det som doping i stället för Sprite??

Åh.. tack..:D Jag känner mig lite töntig som inte ens är uppdaterad i LC :o

Jag tycker du bara ska ha på dig blåa kläder och ett blått schabrak, bara för att förtydliga lite extra att vi är riktiga blåbär.
Eller.. det kanske räcker med att skriva Godby på din rygg? :angel::angel:

På tal om tuggummi, ska vi mötas där uppe eller vill du ha sällskap på vägen upp? :)

Läser igen.... Vaddåtuggummi... Fattar inte... Ovanligt :cool:

Jag blir lika konfunderad varje gång jag läser trådrubriken jag läser nämligen blåbär på banan (frukten) :D

Läser igen.... Vaddåtuggummi... Fattar inte... Ovanligt :cool:

Haha, du är gammal T som inte hänger med i tiden. ;)
När man säger typ 'på tal om tuggummi' eller något liknande så menar man egentligen 'på tal om ingenting'. :rofl:

Man borde kunna ta cykel med sig, ellerhur?

Det kanske inte är helt fel :cool:
Samma tanke hade jag, Calle är ingen hävert på galoppen och mittvolten riskerar att bli lite som på banan :rofl:

Ytterligare funderingar efter att ha "ridit banan" idag på morgonen medans katten rejsade med hundmatskulor och jag egentligen försökte sova lite...

Efter första 15 m-volten ska man ju in på serpentinbågar. Där gäller ju några steg rakställning, eller? Finns det någon som kan tipsa hur jag kan tänka för att få till det med Blåbärs-Calle för att ev kunna ragga ett par poäng.
Nu är det ju inte äkta finlir som strävas efter i den här tävlingen utan mer att få lite hum om HUR mycket som fattas. Men en del grejer går ju faktiskt att genomföra även med Calle :angel:

Japp, rakriktning i serpentinbågarna. Gör övergångarna precis vid medellinjen och inte för långt ut mot väggen åt nåt håll. 15 metersvolter kan vara svåra att få till, men hellre för små än för stora (högre svårighetsgrad på mindre volter). Se till att hästen står still ordentligt i halten och står tillräckligt länge. Ge ordentligt långa tygler i fria skritten, håll i spännet. Många som får lite avdrag för att dom länger tygeln men inte tillräckligt.
Sen kan man tjäna något extrapoäng genom att se glad ut ;)

En liten uppdatering för den som vill :D

Söndagens blåbär anmälde sig (och tävlade) till LC:1.
Dagens framridning bestod i att himla sig för ranghög häst som skrämde halvt ihjäl stackars Calle som är fruktansvärt töntig :angel:
Skräcken till trots, in i ridhuset... där fasan (ranghöga hästen) delade väntan med oss inför programmet. Calle demonstrerade sin talang, innan programmet, att backa i 150 knyck och vi missade dressyrstaketet med en hårsmån tack vare min tur att kunna styra undan :cool:
Programmet gick skapligt.. jag krävde inte särskilt mycket, provade galoppskänkel på första galoppmomentet. Det resulterade i lycklig, överreagerande häst som försvann från volten i glatt viftande på huvudet. Andra galoppmomentet gav vi sjutton i :angel:

Trots fadäser, outbildad häst och gammalt blåbär på ryggen lyckades vi skrapa ihop 47 %!!! :love:

Vad sägs om det!!:bump:

Jag tippade (och hade varit lycklig för 30%) Nu kan det bara bli bättre :banana:

Det var väl bra gjort!
Minns när jag bestämt mej för att " sadla om " min hoppehäst till dressyr.
Hade ej tränat på staket innan första tävlingen = seglade snyggt över i en diagonalökning! Uteslutna.... Fick stopp på´t en bit utanför staketet, stod där och undrade om jag skulle smita eller vad. Då öppnade dommaren bildörren och ropade: - Du kan hoppa in igen och avsluta programmet!
Pinsamt..... // Annan morsa.

Jag blir lika konfunderad varje gång jag läser trådrubriken jag läser nämligen blåbär på banan (frukten) :D

Jag med :angel:
Jag tänkte först att hästen kanske var en :banana: att rida o så då blåbär på det :D

Grattis till TS för en lyckad programridning, 47% är faktiskt väldigt bra för första gången :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 428
Senast: Habina
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar