Bla frägor om livmodersinlammation..

L

Love_horses

Hur går en undersökning av livmodersinflamation till?
Ser man det på ett ultraljud?
Om ett sto inte är dräktig på första försöket. Bör man då göra något?
Hon är ultraljudad i veckan och de såg inget konstigt. Utan tyckte bara att det var att betäcka om. Stoet skulle komma i brunst förmodligen till helgen.
Nu är vi sent ute på säsongen då vi bestämde oss för att köpa stoet väldigt sent och vill så gärna ha ett föl för hon har en stam som är intressant.
Hon har haft två föl tidigare , men det var många år sedan. Stoet är nu 19 år. Så hon kanske blir svår att få dräktig. Men hon är riktigt fräsch i kroppen och i tävlingskondition.
Hon står på naturlig betäckning och hingsten har hoppat på henne varannan dag. Kanske de ska köra varje? Fast de är inte bra det heller.
Vad tycker ni?
Behöver lite feedback!

Sv: Bla frägor om livmodersinlammation..

Ja du inte har du valt de bästa förutsättningarna för att få ett föl precis.
Om vi börjar med inflammationen så tar man prov vid brunst och ser om det finns bakterier i livmoder. Om det finns så måste man behandla stoet.
Tävlingskondition är inte den optimala konditionen för ett avelssto och det är inte ovanligt att det är svårt att få sådana ston dräktiga. Det är samma sak med människor att extremt vältränade kvinnor har svårare att bli gravida, så det är inget konstigt.
Att hon fått föl innan för många år sedan spelar ingen roll i det här läget när det är länge sedan. Ett sto har bästföre datum för avel innan 16 år. Det är i den åldern som alla ston börja få åldersförändringar i livmoder. Om stoet har använts kontinuerligt i avel spelar dessa ingen (forskningen vet ännu inte varför). Dess förändringar gör att stoet blir svårare att få dräktig, får svårare att gå hela tiden och även svårare att ge fostret allt som det behöver.
De är normalt att om man betäcker naturligt för hand att man gör det varannan dag.

Mitt gamla sto, då 19 år tog sig inte heller på första försöket. Då gjorde vet på seminstationen ett bakteriologiskt prov. Kommer inte i håg vad hon hittade ( var ju 11 år sedan ) Men hon fick göra en livmodersköljning samt få medicin. efter detta tog hon sig.

Tycker ni veterinären gjorde fel som inte tog prov nu? Om jag väntar till nästa brunst att ta prov. Hur lång tid tar svar? Behandling? Vad är kostnaden ungefär för att ta ett test och behandling?
Har de några symptomer vid livmodersinflammation?
Jag tror inte hon har någon inflammation, men var mer nyfiken. Är det vanligt?
De såg ingen vätska eller så på ultraljudet? Vad innebär det?
Om det var vätska, vad menas med det?
Väska=Infektion, inflammation?
Många frågor nu!
Om det inte är åldern som gör så hon inte tog sig på första, vad kan det då vara?
Alla tar sig ju inte på första och det innebär ju inte att det behöver vara något galet.
Mer feedback!
Tack för svaren som kommit!

Blev lite fel. EFtersom stoet måste vara i brunst för att ta prov. Men borde de inte skickat tilbaka mig när stoet brunstar?

På vårt sto (nu död) syntes inte inflammationen. Märktes enbart med att hon inte blev dräktig, trots behandling och försök två år i rad (innan vi köpte henne). Visade sig vid provtagning, veterinären valde att göra en caslickoperation innan behandling, då anus låg för djupt och därmed läckte träckvätska in i slidan. Hon hade alltså inte varit någon hit i avelsboxen fortsättningsvis.

Nu vet jag inte om alla har samma tider, men de flesta stationer lägger väl ner verksamheten i september, så det börjar väl bli i sista ropet? Jag hade satsat på provtagning och hoppat funderingarna på betäckning den här säsongen. Nästa säsong har hon förmodligen bättre förutsättningar (förutom åldern), om hon är i lagom motionskondition och dessutom fått behandling om det visar sig vara en inflammation.

Liknande trådar

Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 456
Senast: Lingon
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 764
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 729
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit