Blä för bortlottningar

Tulip

Trådstartare
Suck, nu börjas det igen. I våras hade jag tur och kom med på de tävlingar jag anmälde till och nu i höst hade jag verkligen bestämt mig för att komma igång tidigt med tävlandet men det börjar med en bortlottning. Blä..
Tävlingar finns det iofs gott om men hur 17 ska man kunna planera? Om jag anmäler till allt kommer jag väl med på alla och blir tvungen att stryka mig för tävla varje helg fixar varken jag eller hästen och väljer jag lagom mycket kommer jag väl att bli bortlottad från minst hälften. Vad mycket enklare det vore om de stängde anmälan när det var fullt så att man visste med en gång om man var med eller inte och kunde välja tävling efter det.

Dessutom verkar de inte skicka ut bortlottningskorten förrän tävlingen har varit. Det står att lottar vid ev strykningar och ringer om man kommer med. Just i det här fallet skulle jag hellre ta bortlottningskortet nu så att jag var säker på att komma med på nån kommande tävling istället för att hålla den dagen fri från övriga aktiviteter för att jag ev kommer med. Är man hemskt besvärlig om man ringer och ber om det? Har man övehuvudtaget rätt till det eller kan de begära att man ska vara "standby" fram till sista avanmälningsdagen?

Senast ändrad:
Sv: Blä för bortlottningar

Känner igen mig. Med skötisen har det varit ett helvete. I våras missade vi uppåt tre tävlingar på raken. Och siktar man då på att tävla varannan helg så slutar det med att man inte kommer ut på 6 veckor istället.

Nä det borde gå att hitta ett bättre system.

Ja det borde det. Jag tycker faktistk att först till kvarn ska gälla och att de stänger anmälan när det är fullt. Är inte säker på att det skulle gynna mig iofs eftersom jag alltid anmäler sent men då skulle man i alla fall veta. Som det är nu i höst har jag flera tävlingar at välja på nästan varje helg och då skulle man ju kunna välja den det finns plats på istället för att chansa. Visst kan man anmäla till flera men då blir ju problemet med bortlottningar odch strykningar ännu värre dessutom tillåter inte min ekonomi det riktigt.

Om man ska ha systemet med bortlottningar så tycker jag nog att det är bättre att de som är intresserade av en reservplats får anmäla sig till en lista än att de som på denna tävlingar förutsätter att alla anmälda är intresserade att hoppa in med kort varsel. Det är också bra om de skickar ut bortlottningskorten snabbt, så att man kan använde dem till tävlinar som ligger nära i tid. Det senare är mer ett önskemål, förstår om det är svårt att hinna med, jag har också varit tävlingsarrangör. Men övriga saker tycker jag snarare skulle underlätta än försvåra.

Senast ändrad:

Håller med, det är svårt att planera. Ska man tävla en helg väljer man bort annat. Sen får man om man har tur veta en vecka innan att man blivit bortlottad. Blev själv bortlottad från en klass nästa helg (antar att det är samma tävling som du anmält dig till), men får i alla fall ride den ena. Hoppas på att det blir stryckningar så att jag även får rida den andra....
Hoppas även du får vara med....

Vet faktiskt inte om jag hoppas att jag kommer med. Har en dressyrkurs jag ev kan få plats på istället. Det är därför det känns lite frustrerande med systemet ring inte oss, vi ringer er. Hade hellre fått bortlottningskortet med en gång så at jag kunnat använda det till tex Högvreten.

Jag kan faktiskt verkligen hålla med om att tiden för anmälan skulle vara avgörande. Med ett tidigaste datum/klockslag för anmälan. Blir som en nät-auktion... :-)

Jag har nästan aldrig drabbats av lottningssystemet, då när jag sist red LB/LA så hade jag en unghäst och då fick man inte lotta bort hästar under 7 år.

Lyckades faktiskt klara mig även denna gång – kom med med båda hästarna i varsin klass på »poppis« tävling nästa helg, med 160 anmälda till ca 70 platser... kul i Stockholm...

Grattis, lär var samma tävling jag blev bortlottad ifrån.

När jag hade 6 åring fanns inte regeln om att unghästar hade företräde. Blev den hösten bortlottad från 3 av 3 tävlingar.
Hade iofs tur och kom med på sena strykningar men fick kort varsel och inte en startid efter 9. Folk verkar definitivt mer benägna att stryka sig om de startar 8 än 12.

Den där åldersregeln gällde bara något/några få år slutet av 90-talet typ. Jag hade en 5-6-åring 1999-2000, så det föll sig väldigt bra, jag tävlade mkt på henne.

Det var nog tur för mig att de tog bort den reglen. Vi tar oss ju inte upp genom klasserna så fort och skulle den varit kvar hade jag väl aldrig fått starta nu när han är 8 och vi fortfarande rider LA. Vi lär var kvar där ett bra tag till om inte för alltid.

Det är väl bara att konstatera att fler Stockholmsklubbar måste börja anordna dressyrtävlingar, både på ponny och stor häst.

Eller så kanske stockholmsryttarna får vänja sig vid att åka mer än ett par mil utanför tullarna...:grin:

....det är jättetrist att bli bortlottad o inte få b-kortet med en gång. Om man blir bortlottad ofta kanske man skulle tänka över sin egen insats i arrangerandet av tävlingar.
Som tävlingsledare har jag fått många märkliga svar från bortlottade ekipage, "jag har hästar o barn att ta hand om, jag har en gård, jag har stått ute i regnet i 2 tim som funktionär" osv osv. Saknar man tävlingar måste man kanske initiera fler tävlingar själv.
Hoppas att alla som tycker att det finns för få tävlingar hör till arrangörsstaben i klubbarna, först då kan man ju beklaga sig.
Det finns ju faktiskt det omvända också (märkligt nog), tävlingar får för få anmälda!
Det verkar som det är svårt att få ekvationen att gå ihop.....

Eller så kanske stockholmsryttarna får vänja sig vid att åka mer än ett par mil utanför tullarna...:grin:

Du svarar nog fel person, vi har kuskat mer än många andra:grin:. Men Uppsaladistriktet är också duktiga på att lotta bort, Uppsala/Sthlm lockar ofta samma ekipage.

Jag har mage att klaga eftersom jag faktiskt brukar funktionera också;). Nu är det länge sedan vi blev bortlottade, men en period var det från flera tävlingar på rad.

....det är jättetrist att bli bortlottad o inte få b-kortet med en gång. Om man blir bortlottad ofta kanske man skulle tänka över sin egen insats i arrangerandet av tävlingar.
Som tävlingsledare har jag fått många märkliga svar från bortlottade ekipage, "jag har hästar o barn att ta hand om, jag har en gård, jag har stått ute i regnet i 2 tim som funktionär" osv osv. Saknar man tävlingar måste man kanske initiera fler tävlingar själv.
Hoppas att alla som tycker att det finns för få tävlingar hör till arrangörsstaben i klubbarna, först då kan man ju beklaga sig.
Det finns ju faktiskt det omvända också (märkligt nog), tävlingar får för få anmälda!
Det verkar som det är svårt att få ekvationen att gå ihop.....

Jodå både jag och sambon brukar vara funktionärer på hemmaklubbens tävlingar. Är dock inte riktigt lika engagerade som i förra klubben (innan vi hade hästar och hus, avdelning dåliga ursäkter) där jag var funktionärsansvarig i många år men känner nog att jag gör min del iallafall.

Beklagar mig egentligen inte SÅ mycket över att det är fullt på tävlingarna, även om det naturligtvis är trist, utan mer över att systemet är som det är och gör det omöjligt att planera. Precis som du skriver så finns det ju tävlingar som har ont om starter också och om man redan när man anmälde sig fick reda på att det var fullt skulle man ju kunna kolla andra tävlingar samma helg och anmäla sig dit istället. Som det är nu får man reda på att man inte kommer med en vecka innan och ska man då anmäla sig nån annanstans som inte har fullt får man betala extra för att efteranmäla sig och det blir dyrt i längden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

G
Dressyr Jag ska börja tävla dressyr i höst och sitter och planerar vilka jag ska anmäla mig till. Men hur vanligt är det egentligen att man blir...
Svar
3
· Visningar
810
N
Tävling Det var en av de första tävlingarna på terminen och jag hade anmält mig. Jag hade räknat med att komma med då jag inte trodde att så...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: My_Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar