Blä,blä,blä...Hjälp om ledinflamationer,ev pålagringar..

Fibusen

Trådstartare
I morgon blir det till att ringa veterinären.. Häst halt till och från,snubblar VÄÄÄÄLDIGT mycket,nu ska jag förhoppningsvis få reda på varför... Böjer knäna väldigt dåligt,om jag har "tur" så är den nån ledinflamation (kota,knä? bägge?),om jag har otur så är det pålagringar... (min och stallkompisens teori)

I dag hon lite tröttare än vanligt,men kändes och såg fräcsh ut,sen plötsligt så dyker hon ner i marken... Kändes halt i traven efter,så det vart att promenera för mig hem sen.. Bara en kolugn tur på 40 min med mycket skritt och lite trav,svettig häst.. Det är inte normalt,och det har gått fort! Har varit lite småklumpig hela livet,men nu snubblar hon till 4-5 ggr under en tur på 40 min. Detta extrema snubblande,och hältan till och från har kommit nu under våren/sommaren,annars så har hon gämt varit fräcsh!

Dom kommer få böja,och antagligen röntga för att se ev pålagringar.

Jag vill inte veta resultatet,jag har ju hafft henne i 11 år snart,och vill ha henne i minst 10 år till..Men,men hon börjar ju bli till åren nu tyvär.. Hon är ett kallblod och blir 18 nästa år..

Nån som har hafft detta på sina hästar,som kan tala om för mig hur det gick till hos veterinären m.m.?

Sv: Blä,blä,blä...Hjälp om ledinflamationer,ev pålagringar..

Min häst blev snubblig och halt till och från - strålbenshälta visade det sig...

Ok.. Hur yttrar det sig då? Det kan väll aldrig försvinna?

Glömde tillägga att hon haltar mer i nedförs-backar.

Andaaas! Lättare sagt än gjort - jag vet. Men försök. Det behöver inte vara 'kört', det behöver inte ens vara så 'illa'.

Försök få en kliniktid så fort som möjligt, då får du ju svar, och det är eg först då man vet om man har anledning att panika eller ej.

Jag har haft 'snubbelproblem' i två fall. Första fallet fick vi ingen riktig anledning varför, men det försvann efter att hästen behandlats mot den erlichios han hade, som gav ledinflammationer runt om, högt som lågt.

Andra gången (samma häst, så jag var milt sagt nervös) så var det knäledsinflammation. En behandling och han var bra. Och då är det ändå en T-märkt herre med ett bakben som är defekt, och han avlastar bakifrån, mer eller mindre beroende på dagsform.

En fråga - hur är det med tårna? Dvs skoning/verkning? Hon har av någon anledning inte blivit lång i tårna/längre än innan?

Jag har fått en tid till kliniken den 8/10,alltså om precis en vecka,klockan halv 2,så jag hoppas verkligen att dom hittar vad som orsakar detta..

Hon är relativt nyskodd,och min första tanke när det här började,att det berodde på skoningen,men vi har provat att korta tån,liten skillnad de första 2 veckorna,men absolut inte helt bra,tyvär,för om det skulle vara så enkelt så skulle det kännas skönt!

I morse var hon varm på insidan av skenbenet,och fortfarande svullen över knäet..:cry: (hon var lite svullen igår efter ridturen,som en bula mitt på knäet som kändes aldeles mjuk..

För några veckor sen så gick hon omkull så illa att hon skrapade upp mulen,och vart halt,och jag hamnade under..
Så nått riktigt fel är det ju..

Och att ta det lugnt är jättesvårt nu...

Senast ändrad:

(hon var lite svullen igår efter ridturen,som en bula mitt på knäet som kändes aldeles mjuk..

Låter som en galla, iaf om den är avgränsad? hur stor är den?

Och jo, det ÄR svårt att andas i de där lägena, jag vet. Men försök, man blir bara så nojig annars.

Uppdatera gärna efter ni varit på kliniken, så vi får veta hur det går.

Nu är jag inte säker på vad felet är, men kommer att tänka på borrelia. Man kan ju alltid fråga veterinären om det kanske är läge att göra ett borreliaprov?

Vill bara tillägga också att ett kallblod på 18 år har många år kvar tills den får räknas som gammal.

/M

Var / är som en 10 krona kanske,fasst lite mer avlång.. Om man tänker sig knäet rakt framifrån,så är det mitt på knäet,lite snett emot insidan på benet...

I morse så såg hon svullen ut igen,såg bättre ut igår eftermiddag..

Klart jag uppdaterar! Kommer säkert ha massa funderingar efter iallafall så,eller bara vill skriva av mig!

Kan hon fått den bulan när hon gick omkull med dig eller kan hon ha gått omkull själv i hagen och slagit i knäet? På din beskrivning låter det som en sådan bula de kan få av en smäll..

Min häst uppvisar liknande symptom. Men de hittade inget på ben och nacke. Så nu misstänker de Ehrlichia och har tagit prover för detta. Hittar dom inget på din heller så begr blodprover!

Antagligen så fick hon knölen när vi gick omkull,men borde inte den vara borta nu?? Var minst en månad sen iaf...

Är h*n också halt,eller bara snubblig? Kommer ta ett sånt prov för säkerhetsskull,men tror inte att det är det,men man ska ju aldrig säga aldrig..

Jo,igentligen så är väll kanske 18 ingen ålder,men man ser på henne nu att hon börjar bli gammal..Och det har gått fort. :cry:

I våras såg hon ut som en sprudlande liten.. jag vet inte vad,men nu ser hon bara gammal och grå ut..

Rätt så mycket värme i vänster fram,under knäet, igår morse...Dock rätt så fräsch i morse i benen,knappt svullen,och bara lite halt.

Åhh,det är ju hundra år kvar tills på måndag..

Om det nu är tex knäledsinflamation eller nått liknande,hur behandlar man det? hur många ggr?

Hon är ju så jävulsk svårlastad också,så man är ju nervös om man ens kommer få in henne i transporten..

Knäledsinflammation behandlar man med injektion i leden. Oftast gör man en coctail på tuppkam (hyaluronsyra) samt kortison. Stora leder som knän kräver ofta flera behandlingar för att bli helt bra, men det kan räcka med en också.

Man KAN prova behandla hästen allmänt, men MIN erfarenhet är att det sällan 'räcker till' när det är knän inblandade (oavsett fram eller bakknän).

Skriver som i min andra tråd:

Gick inte alls så himmla bra...Åt helvete faktist om jag ska vara ärlig..

Efter böjprov (krafftig hälta V.fram,pyttelite höger fram,ren bak),bedövades kotan,springa på gången igen,fortfarande halt,bedövade knäet,hältan bortblåst,alltså så satt det i knäet.. Fick lugnande,sen in på röntgen,röntgade kotan 2 ggr,knäet 3,höger kota 1 gång,och höger knä en gång. Tyvär så visade sig det att knäet var i uruselt skick..

Artros i vänster knä,chansen att hon ska bli bra var inte många procent,men jag valde att ge henne en behandling iallafall,så vi gjorde en behandlig på en gång,återbesök om 3 veckor,ingen förändring alls-kommer antagligen dömmas ut. Liten förändring-chansar med mer behandling.

Tror inte det gått in riktigt än..Tungt att veta att man kanske bara har 3 veckor kvar med sin älskade pålla...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hästvård Försöker hålla detta kort, hade ute en veterinär för ett par veckor sedan till min häst 15 år, han har under våra tio år i hop haft...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka