S

SweetSelene

Har fått frågan vad Björnhov är för något och har försökt skaffa mig en bild av det. Har jag förstått det rätt om kotan sjunker ner så mycket mot marken att den nästan är i jämnhöjd med hoven?

Vad orsakar björnhov och hur kan man, om man kan korrigera det?

Sv: Björnhov

Björnfot är när hästen trampar igenom kotan för mycket, du har rätt i din beskrivning.

Detta är medfött och kan inte botas, med rätt verkning och skoning och nogrann skötsel av benen kan en sådan häst funka bra ändå, kanske ej hoppas så mycket bara.

Känner två björnfot, en har varit nybörjarlektionshäst och ridlägerhäst i 100 år och är frisk och fin, en är tävlingshäst i dressyr och funkar finfint.

Ok, det är Björnfot det kallas...

När du säger rätt verkning/skoning, vad är rätt? Kan en vanlig sko förhindra att kotan sjunker ner så mycket? Det måste vara en kombination av verkning i rätt vinkel och skoning.

Om det är medfött så borde det kunna vara typ överrörliga senor som ligger bakom? Jag bara spekulerar eftersom jag blev intresserad av syndromet...

Tack för ditt svar...

Genom verkning försöker man minska tåaxelns vinkling, i vissa fall kan man uppnå förbättring genom att verka i tån eller genom att sänka trakten...även sko med förlängda traktarmar kan uppnå förbättring. Men man måste prova sig fram försiktigt. Björnfot kan man ibland finna på alla ben, men oftast är det bak och i samband med rakhasighet. Björnfot brukar förr eller senare leda till hälta.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila