Björnen sover... Inte...

Sv: Björnen sover... Inte...

Grannen skulle få en grymt massa bidrag för att sätta viltstängsel runt gården.
Och den enda varg som finns här i knutarna är en förvirrad unghund av vargliknande modell.

Fick offert från ett stängselföretag idag... :eek: Så det är nog bara att hoppas att björnen fortsätter att hålla sig borta! Herregud säger jag bara... :smirk:

Är dom inte riktigt kloka?! Två kilometer stängsel för TJUGOTUSEN!!! Tror dom jag är miljonär eller?! :crazy:

Så vad gör man?! (Förutom att försöker fixa stängselgrejor från annat ställe?) Hur stor del bidrar Länsstyrelsen med om man blir beviljad bidrag?

Jenny

Nu är jag förbannad också... :devil: :mad:

Länsstyrelsen ger just inga bidrag till häststängsel, risken anses vara så liten för ett rovdjursangrepp på hästar att dom hellre går in och ger ekonomisk ersättning för eventuellt rovdjurs dödade hästar... Fin inställning... *not*

Hade jag haft hagarna fulla med stora vältränade storhästar hade jag väl kunnat acceptera det, men jag har ju för f*n små försvarslösa ( :cool: :angel: ) shettisar!

Så nu vill det till att kunna skriva en mycket övertygande ansökan... :crazy:

Jenny

Har ingen aning om hur Länstyrelsen ställer sig till stängselbidrag. Jag har aldrig frågat och till för ett år sedan bodde jag i ett område med flera björnar knatande runt om. I helgen var jag upp igen och en bekant hade just mött en björn i skogen 3 km från centrala byn. Ingen sträcka för en björn. Jag själv har endast varit i närheten av björn, hästen talade tidigt om att "nu, är det inte kul här längre"!!! och vi tog en annan väg. Flera av mina vänner och bekanta har mött björn både till häst, till fots och till cykel (dom höll på att krocka:)) men ingen av gångerna har lett till att björnen känt sig trängd och situationen har aldrig blivit "farlig". Mina hästar hade rejält elstängsel som kunde hålla oxar inne och jag kunde bara hoppas att det skulle räcka. Dock vet jag av ett angrepp på ponnyer lite mer innåt landet men aldrig i närheten av där jag bodde.

Nu behöver jag dock inte fundera så mycket på björn då jag flyttat till "södern" :cool:

Tänkte faktiskt på det... Ska kolla med en bekant om jag får köpa några utav honom...

Jenny

För det mesta är de väl rätt ofarliga, men de två ryttare som träffade på nalle för två år sedan håller nog inte med.
Två hästar, 21 och 4 år (den senare bara riden två gånger i skogen tidigare) råkade komma mellan mamma björn och de två nallarna.....inte alls bra!
Lyckligtvis så låg vinden åt rätt håll så hästarna kände inte lukten och hann inte se björnen innan ryttarna snabbt vände dem och for åt andra hållet. När ena ryttaren vände sig om såg han att mamma björn kom efter. Så de red iväg i galopp en bit och när han tittade en gång till så var mamma björn bara 10talet meter efter dem.
Så skrek han åt kompisen att de skulle rida för livet, och så bar det iväg över stock och sten i full karriär. Efter en lång galopp ledsande nallen och avbröt jakten. Det blev en låång ridtur eftersom de inte tordes rida där igen utan tog en lång omväg.
Det stod att läsa både i lokalpress och i Ridsport.Jag har även hört historien från ryttaren på 4åringen.

Nu hörs det vara rätt mycket björn i en by längre bort. En bekants dotter var ut och cyklade. de klättrade upp i ett jakttorn eftersom de hört om bybornas kvällsnöje - att se en björn kalasa varje kväll på ett kadaver.
Hemfärden gick snabbt eftersom de fått syn på totalt FEM björnar....
Kanske de tagit det lugnare om de kört bil....

Jag skämtar inte, kommer en björn in i byn så ... Stockholm nästa
Jag fick nästan hjärtslag när en hund kom fram på en skogsbilväg jag red på förra sommaren, helt övertygad om att det var en björn!
Ursäkta mig nu jag vet att man inte ska driva med folks rädslor men :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: jag kan se det framför mig hur du kommer springandes ända ner till 08-land för att komma undan dessa nallar :p

Ja fasen va jag ska springa :rofl:
De är förmodligen de enda som kan få mej att tänkas bli 08:a... Men.... jag ska aldrig säga aldrig :angel:

* Jenny*

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Följande dom gick att läsa i en annan tråd, och har fått mig att fundera lite... Om man, som här, blir ålagd att avsätta en...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Sitter och klurar på stängsel. Har nu elnät, fast utan el givetvis. 2 sidor av tomten (exkl grindhål) är det syrenhäck, och där fungerar...
Svar
2
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar