Björnen sover... Inte...

Jamtland

Trådstartare
Är det någon utav er som har erfarenhet av hur Länsstyrelsen ställer sig till stängsel bidrag? Nu är det så att runt våran gård, som ligger lite ensligt, så har det siktats flera björnar. Helt ok för mig, vi bor ju trots allt i skogen. Men gårdagens incident fick ändå bägaren att rinna över...

En av grannarna MÖTTE en av björnarna på ca 30 meters håll, allt gick bra, men det som ger mig rysningar är att det var bara 200 meter från min gård. Dvs 200 meter från min HÄSTHAGE... :eek:

Vilket då betyder att på ena sidan gården, mellan oss och byn går det en ensam björn, på andra sidan gården, även det mellan oss och byn, går en hona med en, möjligtvis två ungar. Känns inte alls bra... :crazy:

Sambon fick visa hur man laddar studsaren och jag har lite halvpanik om man ska ha hästarna innen eller ute på nätterna. Vårat stall är inte heller speciellt "björnsäkert" nämligen .. :smirk:

Så, hur har ni andra gjort som bor i björntäta områden? Jag är även rätt nervös över att vara ute själv och köra häst nu för tiden, vad gör man om man möter en Nalle på vägen?

Jenny

Sv: Björnen sover... Inte...

Nalle... :love:
Jag skulle nog inte vara så kaxig om jag hade en här i skogen, men de är väl ofarliga om de inte är skadade, är det inte så? (Ska läsa på och återkommer).

Jag skulle flytta :crazy:
Aldrig någonsin att jag skulle dela by/skog med en björn...
Tror jag skulle slå världsrekord i att packa ihop ett hem om en björn siktas i mina trakter.

Men... på fjället får björnen vara, där är inte jag :angel:
Om var sak är på sin plats så blir allt bra :D

* Jenny *

Björnen är normalt inte farlig för människor men här uppe har de nu blivit så många att de flyttar in mot bebyggelsen där det är lättare att finna mat och då blir det farligt.
Björnen kan känna sig trängd av människan och gå till attack.
Är du ute med hästen är risken för en skentur överhängande, hästar gillar inte björnlukt. Vi har testat det här hemma.
Är du ute med hunden kan den reta upp björnen så att den attackerar hunden som sedan söker skydd hos sin matte/husse med björnen i hasorna. Det är så de flesta björnolyckor under jaktsäsongen går till.
Vi här uppe kan bara hoppas att den DNA-undersökning som gjordes på björnskit i höstas visar att det är mångdubbelt mer björn än vårt kära Naturvårdsverk påstår.
Runt min by har vi sett åtta säkra individer och vi är absolut inte värst drabbade av björn.

Här är problemet som sagt att inom en kilometers radie finns det med säkerhet minst två vuxna björnar varav åtminstone den ena har ungar=livsfarligt...

Utefter ridstigarna och körvägarna som är bra har vi ett flertal gånger sett björnspår. (de övriga vägarna är antingen hårt trafikerade eller har hårt underlag) Så vad gör man liksom?!

Jag ska sätta koskälla på shettisarna då jag kör dom, sägs att björnen går undan om den kan, och med skälla på hästarna så får nalle förvarning iaf. Men roligt att vara ute och motionera hästar är det inte längre. Mest bara nervöst.

Jenny

Ring Länstyrelsen och hör om du kan få bidrag till viltstängsel.
Vi har hage som hästarna går i på nätterna under sommar halvåret som det är viltstängsel i. Sätt upp trådarna(järn) tätt och stramt den understa tråden ska vara så nära backen det går, sätt med 15-20 cm mellanrum hela vägen upp till den höjd du behöver men minst 1meter. Hoppas du förstår hur jag menar,annars kan de säkert hjälpa dig på länstyrelsen. Lycka till och hoppas du får en rovdjurs fri sommar.

Kanske en korkad fråga:
Ger björnar sig på hästar?

Apo som bara sett björnar på zoo och naturprogram

Vet inte om de gör det för att ÄTA upp dem, men de som bodde här före oss fick sina hästar ivägjagade av björn en sommarnatt. Hästrna hittade de på sen långt hemifrån, men alla mådde bra.
Det är många som sett björn här där vi bor, men jag har aldrig sett en nalle sen jag flyttade hit för två år sedan. Tror att de är ganska skygga och går undan. Blir nog bara dumma i trängda lägen.
Jag har mina hästar på bete på sommaren här ikring våran gård, men skulle inte släppa dem längre upp där det är mer öde.
Sen har jag i och för sig hört att björnarna är surare på våren då de vaknar och är hungriga, men jag vet inte.....

Vore det tidig vår så finns risken att björnarna går på tamdjuren. Då de kommer ur idet så är dom HUNGRIGA, och då äter dom allt som finns framför dom typ.

Den här tiden på året så bör björnarna låta bli mina hästar (fast shettisarna är ju en rätt "lagom" munsbit), men säker kan man itne vara. Och en björnhona med ungar är livsfarlig vilken tid på året det än må vara om hon tror att du är ute efter hennes ungar.

Jenny

Och en björnhona med ungar är livsfarlig vilken tid på året det än må vara om hon tror att du är ute efter hennes ungar
Det är jag med om nån försöker sno mina ungar...

Du kan få komma till byn där min sommarstuga ligger i Dalarna, där har vi björn titt som tätt precis inpå knuten :)

Kanske en korkad fråga:
Ger björnar sig på hästar?
Inte alls någon korkad fråga.
De björnar som slår älg, ren och annat lämpligt drar sig inte för att slå även häst. Jag känner en pålle som blev slagen av en björn :eek: , detta var 1995 eller så, och han överlevde till och med detta :bump:

Ja, det räcker ju med att hästen blir rädd bara av att den känner/hör björnen när man är ute och rider och har man otur kanske man trillar av och ligger kvar där i skogen med björnen medans hästen sticker hemåt. Det är nog faktiskt mitt eget liv jag är rädd för i första hand...

En vuxen älg är betydligt större och starkare än en häst, dessutom vana att försvara sig på ett annat sätt än en häst och dem tar björnen.
Björnen börjar bli ett elände här uppe, far man en skogsbilväg så nog hittar man spår och skit efter nalle..

Tack :bow:
MEN NEJ TACK :devil:

Så löjligt att bo i fjällen, och vara så rädd för björnar som jag är, men....
Det är inte en rädsla, det är en fobi...

Jag skämtar inte, kommer en björn in i byn så ... Stockholm nästa :crazy:
Jag fick nästan hjärtslag när en hund kom fram på en skogsbilväg jag red på förra sommaren, helt övertygad om att det var en björn!

Jag skakade och grät, och hade mardrömmar efter detta!
Finns det björnfobiterapi :confused:

* Jenny *

Ok tacksam för ny lärdom
Det vimlar inte precis av björn här nere i skåne :smirk:

Verkar lite läskigt, det var ju snällt av din sambo att visa hur studsaren fungerar ifall att björnen bestämmer sig för att ta sig en liten aptitretare - flå't shettis :angel:
Jag har förstått på de jägare i pappas jaktlag att man måste få en ren träff för att lyckas fälla dem och att de kan vara extremt aggresiva. Har ingen egen erfarenhet, har som sagt bara sett dem på zoo och de nallarna tigger mest godis ;)

Håller tummarna för att du kan få ett viltstaket eller åtminstonde lite pengar som kan hjälpa på vägen

Apo

De tar säkert emot dig i Lycksele på djurparken. Du får klia Alida, heter hon inte så, bakom örat och sedan är du botad!

vette fasen om jag vill klia Alida bakom örat..
Då hugger hon av mej armen, får vittring på blodsmak och äter upp halva Lyckseles befolkning på köpet...
Och allt detta är mitt fel, där jag står och förblöder... :crazy:

Tror jag håller mej i fjällen, och litar på lappen :angel:

* Jenny *

Det som är så jävligt med att skydda sina djur är att amn inte får skjuta på en björn fast den är på väg in i hagen, man får endast skjuta när den skadat ett djur å håller på att skada djuret, men när den satt klorna i en stackars häst så är det ju praktiskt taget försent då hästen kan förblöda å hur mkt kostar det inte i veterinär kostnader att sy osv.Kanske inte ens går att göra det om hästen överlever, man får avliva den istället.

Här har vi inte så tätt med björnar men för 7 år sedan vandrade en björn över min mosters gård som är i samma by jag har mitt stall, sedan har folk hittat björnskit nedanför hästhagen, sdessuto mötte jag en björn när jag var å red för kanske 3 år sedan.

Såg en stor brun sak som smög bakom träden i skogen, i samma riktning som jag å min häst gick, hästen var galen å jag var livrädd att hon skulle sticka å björnen skulle få sina jakt instinkter väckta så jag hoppade av hästen, som den galning jag är, bara för att jag hade mer kontroll att hålla henne från att sticka på marken.
Det avr ganska nära hem men med en islandshäst på 128 å en björn som kan komma upp i 50km/h har man ingen chans. :eek:

Men för att svara på din fråga kanske det är bäst att ringa läns styrelsen å höra om stängsel, jag tror dock inte man får ngt bidrag, de anser att det är djurägarnas ansvar att skydda sina djur(skumt när man änå inte får göra det :smirk: )

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Följande dom gick att läsa i en annan tråd, och har fått mig att fundera lite... Om man, som här, blir ålagd att avsätta en...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Sitter och klurar på stängsel. Har nu elnät, fast utan el givetvis. 2 sidor av tomten (exkl grindhål) är det syrenhäck, och där fungerar...
Svar
2
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar