Björn och varg!!

Kicki_83

Trådstartare
Vem här har sett en Bjön eller Varg?? Eller båda delarna kanske :D

Då menar jag alltså IRL ute i skogen... :p

Jag har inte sett något av dom förutom på djurpark men det räknas inte rikigt tycker ja.
Men åker mycket i skogen i fall att man ska se någon.

Lägg gärna in bild om ni lyckades knäppa kort när ni såg den!!

Sv: Björn och varg!!

Inte jag, men jag har sett någotr lika mäktigt!

ÖRN!

När jag var ute i skogen och red för två vintrar sedan, flög en fullvuxen örn upp i skogen på ena sidan av stigen och korsade min väg!

Oerhört mäktigt. Knappt att man fattar hur stora de fåglarna egentligen är.

/KT

Har liksom Kung Tulle inte sett nån av dem. Men jag såg nästan en björn i lingonskogen för två veckor sedan - jag hittade ett älgben som han käkat på några dagar tidigare, och hans bajs.

Jag har däremot sett en järv, och det var riktigt häftigt! Det var i och för sig förmodligen en gammal blind och virrig järv... för den kom springande rakt mot oss, 6 personer, på kalfjället norr om Ammarnäs. Och den såg oss inte förrän den var typ 40 meter ifrån oss. Jag hann faktiskt bli lite rädd när den kom så nära... Häftig syn, den var så imponerande, inte minst svansen!!

Jo avföring har jag sett oxå...man blev ju nästan lite skakis av bara det juh :crazy:

Jaså en Järv...shit vet man ju knappt hur den ser ut juh...måste googla!

Har tyvärr inte fått se varken björn eller varg. Däremot har jag hört björn flera gånger på mycket nära håll och sett spår där den dragit fram, på träd eller upprivna myrstackar.

En av gångerna jag hörde björn var jag höggravid och höll min 5 åriga dotter i handen. Vi hade ett bete i kant med skogen till ett 30-tal kvigor och dit gick vi varje dag för att kolla till. Hade sett spår av björn runt hagen och en i byn hade sett den i skogen ovanför oss, och denna morgon uppehöll den sig ovanför hagen. Vi hörde hur den lät en bit in i skogen och det kändes lite jobbigt att inte vara så överdrivet rörlig samt ha en fem-åring med sig. :crazy:

Några dagar efter denna händelse så hade björnen, som var mycket ung som tur var, skärrat kvigorna så att de tog sig ut och i panik så for de längre in i skogen i stället för att dra hemåt. Vi vallade alltid djuren hem med hund efter betet så de som varit där året innan hade i normala fall full koll vart hem låg. Nu blev det error och vi fick en lång natt framför oss med att söka upp och valla hem rymlingarna.

Senast jag hörde björn var förra hösten, då den befann sig en bit in i skogen bakom stallet. Och härom dagen så pratade min man med en granne som hade sett björn här för en vecka sedan, så nu hoppas jag att jag har tur och får se den! :banana:

Till TS, du får komma hem till mig och sitta på pass, med lite tur så får vi syn på den! ;)

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som sett en björn eller varg??

Jag har sett varg vid två olika tillfällen.

Ena gången sprang det 5st över isen i Älsvsjöhyttan. Sov hos en kamrat där o han berätta att dom bruka springa över sjön på morgonen. Så vi gick upp vid 0400 innan solen börja gå upp men sen när solen hade kommit upp lite grann kom det 4vuxna o en ung varg.
Det var en riktigt häftig känsla.

En annan gång så så var vi i Djuprämmen i en stuga o då kom det två vuxna djur över isen även där. Förmodligen från samma flock för det var samma år.

Kan tillägas att det ryktades om att det var 14 individer i den flocken så riktigt stor flock om det stämde. Detta var runt 95-97 är osäker på året.

Jag har åkt i skogen i dag ja i hoppat om att ja skulle få se nån björn. Som det ryktats om att det finns i området men inte fick ja se nån av dom 8 inte!:grin:

Ingen som sett en björn eller varg??
Jag har sett varg två gånger. Denna bild knäppte jag för två veckor sedan.

varg2.jpg

Wow.. Dom är fina, men jag är glad att jag bor i Skåne... Har iofs varit varg inte många mil härifrån :omen jag känner mig rätt säker..

När jag varit i Härjedalen och varit fäbojänta på sommrarna så har man sett många spår av björn när vi gått på buföring halvmilen genom skogen till fäboden men jag är bara glad att jag inte träffat på någon.

Lo ha jag sett. I Göteborgsförorten Angered.
Mård har jag sett på 2 meters håll. Mården hade trillat ner i en stor kon inne på trädgårdsföreningen i centrala göteborg. Jag hörde hur det krafsade och lät i konen så jag klättrade upp och tittade ner. Fick en smärre chock.
De på slottskogen som fick komma och transportera bort den i konen och släppa ut den i skogen vägrade tro oss först. "Det måste vara en katt, eller kanske en mink.."

De var rätt paffa när de tittade ner kan jag säga!

Jag har sett både björn, ung vandringsvarg som passerade området, lo etc. + diverse rovfåglar och stora ugglor etc.

Blir så, när man bor mitt ute i ingentinget och rör sig mycket i skog och mark.

Jo Lodjur har jag sett oxå men det var många många år sedan! Fast jag har sett dom i skogen. Inte i en förort!

Trodde jag bodde i skogen jag med. Men jag måste nog flytta ännu närmare skogen då kanske för att se några!

Jo jag bor ju iaf där det finns björn och varg runt knuten i princip men jag har aldrig fått sett någon än...

Tyvärr har denna vackra varelse rivit 2 får i granngårdarna (och som ni ser på bilden är den i min trädgård) så nu kommer Länsstyrelsen (eller om det är de drabbade) ansöka om att skjuta den.

Ungvargar som denna kan tydligen bli lite "vilse" och inte bete sig normalt eftersom något pucko skjutit alfahanen i reviret. (Naturvårdsverket hade beviljat jakt på en varg i Jangenreviret, sedan har jakten organiserats av Länsstyrelsen och Jägareförbundet i Värmland, och då skjuter de smarta jägarna Alfahanen) :confused: :eek:

Varför ska vi människor lägga oss i och förstöra det som är naturligt i vår omvärld?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 096
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar