Björn i Sthlm

Sv: Björn i Sthlm

OJ! Shit du.. Har aldrig sett ett så stort vildsvin. :D Hade jag mött på en sån hade jag trott att den var muterad eller ngt. :eek:

Lätt förväxlat med björn... Speciellt om det är lite skumt ute eller till och med mörkt...

Fast jag fattar inte varför bilderna blev så små....:confused:

Provar ytterligare en gång

17102313.jpg

Ligger de på photobucket?

Klicka på bilden och välj i gråa rutan till höger "600". Då kan du kopiera länkarna för stora bilder. :)

Det är tydligen lätt att förväxla. Jag TROR att jag såg en björn i Nynästrakten för två år sedan. Minns inte om jag rapporterade det till naturvårdsverket eller länsstyrelsen eller var. Men det var till rätt ställe iaf, och de kunde kontrollera om det fanns några andra iaktagelser från det området. Vilket det ju inte fanns :o . Jag kunde svära på att det var en björn, men så här i efterhand så inser jag att det finns stora möjligheter att jag sett fel. Eftersom ingen annan har rapporterat varken före eller efter, men å andra sidan kanske alla andra också tror att de är tokiga *ler*. De frågade specifikt om det fanns en möjlighet att det var ett vildsvin jag sett.

Jag tycker det är viktigt att rapportera in när man är i områden där djuren är sällsynta. Detta för att kartlägga vandringar och utbredning m.m..

Ja, för min del så tycker jag att det är väldigt viktigt att folk som rider mycket i området och bor i närheten kan ta reda på att nån ev sett björn intill deras hus (det finns hus intill skogen). Det hade jag velat. Jag undviker att rida där just nu ensam när det är mörkt. Inte för att björnar alltid är farliga utan för att detta är en relativt liten skog med en del bebyggelse i och runt om och den kan vara stressad eller liknande.

Man kanske väljer att ta in sina utehästar på natten en period om det rapporterats många observationer i närheten av hagen tex.

Det skadar ju inte att ringa ett kort samtal. :)

kan säga att jag lätt hade kunnat förväxla ett sånt stor vildsvin med en björn. Jag hade aldrig trott att ett vildsvin var så stort. De jag har sett har varit grissmå. :D

Denna gång gick det.... Skam den som ger sig...:D

Som ni ser ... storleksmässigt så kan de mycket väl förväxlas med björn.

Försöker då med en favorit i repris....

Björn eller vildsvin??
17111340.jpg

Detta foto är alltså taget på en vildsvinsåtel... 1.5 mil öster om Växjö. Fotot är taget vintern -06... minns inte exakt. I området där åteln befinner sig finns mycket hus och byar... En järnväg går förbi straxt intill.. där det vid samma tid som detta foto togs kördes ihjäl två älgar.
Länstyrelsens rovdjursspårare var ute på platsen och i området runt omkring... De hittade INTE ett endaste bevis för att det varit björn i området. De hittade INTE ett spår av björn på eller i närheten av åteln. Hade det funnits björn i området så är sannolikheten mycket stor att den skulle tagit sig till älgkadavren vid järnvägen. Inga iaktagelser eller spår av björn där heller. Inga iaktagelser om björn rapporterades in över huvudtaget.... varken innan eller efter fotot togs...

Vad det är för djur på bilden kan inte fastställas... ingen kan säga säkert... Men det troliga är att det faktiskt är ett vildsvin...

Om man redigerar bilden på olika vis så förstärks intrycket av att det en björn.. och på andra vis så visar det tydligt att det är vildsvin...
Detta är i sammanhanget ointressant...

Det jag ville belysa med dessa bilder var hur svårt det ibland kan vara att skilja dessa djur från varandra...

:bow:

När jag väl ser en ev björn ska jag ta fram en ficklampa innan jag fotar och lysa på den ev. björnen så att jag får en bra bild. :angel: Bra att veta. :D

Jag vet inte, dina inlägg ger min intrycket av att jag gjort ngt fel eller sagt ngt dumt.
Vilken tur att så inte är fallet. ;)

Jag väljer hellre att fråga om sånt jag aldrig hört än att ta för givet sånt jag inte vet.

Jag vet inte hur många inlägg jag tidigare skrivit till dig eftersom du refererar till flertal, men jag måste väl få fråga precis som du gör utan att det tas som ett påhopp? :o

Liknande trådar

Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: Manji
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
381
Senast: FrDrake
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar