Björn i Sthlm

Yrja

Trådstartare
Måste man anmäla om man stöter på en björn i skogarna i Sthlms/Uppsala län? Vart gör man det isf? Hur?

Sv: Björn i Sthlm

Ring polisens nummer för icke akuta fall: 08-401 53 00.

Stötte du på en idag??
Isf var, jätte kul att få se en på riktigt! Jag har lyckats se ett lo en gång. Men björn! Det vore riktigt trevligt!:d

//M

En vän i stallet stötte på en i lördags. Han tog med spillning tillbaka också för att försäkra sig om att det var på riktigt. Men jag tror inte att han anmält det eller om man ens måste. Om jag träffar på den kommer jag att ringa polisen. Det finns inte jättemycket bebyggelse just kring skogen men en och annan smågård som säkert vill veta om detta för sina hästars skull. Och om det är små barn som rider o så - från vissa gårdar måste man rida i den skogen för att komma nånstans.

Man kan ju skriva i lokalbladet om inte annat, så att alla får en chans att veta iaf.

Ja, jag skulle vilja se den. Men jag tror eg inte att jag vill träffa på den. :D De verkar ha respekt för dem uppe i norrland och om dess ahårdingar blir oroliga så blir jag det garanterat. Dessutom blir min häst troligen skitskraj = sken = uppjagad björn, om man har otur. :eek: Men kanske se den lunkandes en bit bort eller liknande så att man kan få en bild. :D Det skulle vara roligt.

Senast ändrad:

Ska tillägga att det inte är HELT säkert att det var en björn, det hade tydligen börjat mörknat. Så ni som bor i Sthlm - få inte panik! :D Han har fö. anmält händelsen och ingen annan har rapporterat att de sett ngt.

Iaktagelser av rovdjur kan man om man vill anmäla till länstyrelsen.
Länstyrelsen i sin tur skickar sedan ut en spårare till platsen för iaktagelsen för att kvalitetssäkra spåren....

Det finns ingen skyldighet att anmäla iaktagelser... Men länstyrelsernas rovdjursansvariga uppskattar att få in iaktagelser.

Först när deras spårare har "kvalitets säkrat" så räknas iaktagelsen som "äkta"... dvs att det var just en björn, varg, lo eller vad det nu var för något som varit på platsen.

Här i länet (Kronobergs län) kan ofta dessa spårare konstatera att iaktagelser av "troliga björnar" i de flesta fall visar sig vara vildsvin...

Jag vill minnas att man ska anmäla sånt till rovdjursavdelningen på Länsstyrelsen, men jag är inte alls säker. Där jag bor finns det så mycket björn att man inte skulle göra annat än att ringa...
Har varit så nära som 1.5 meter från en björnunge en gång;-)
Det var häftigt, fick inte ner pulsen på en vecka...

Bra ställen att höra av sig till är Länsstyrelsen i det aktuella länet.
Lämna in spillningen så att man kan verifieras att det verkligen är björn.
När det är verifierat kan man också skicka en blänkare till Jägarnas riksförbund, som också för rovdjursstatistik.

/Mike

Det är inte säkert alls. Detta är norr om Sthlm, alltså inte inne i stan. Bålsta/Bro. Men som sagt, inte ens han som såg den kan garantera att det var en björn och inte heller att spillningen kom från en björn även om det liknade björnspillning enl honom.

Vill inte komma med lögner nu eller att ngn drar några slutsatser i förväg. med tanke på att ingen annan anmält att de sett björn i området så kan det vara ett misstag - det är vanligt tydligen. och vi har en hel del vildsvin härute. ;)

Jag undrade ändå hur man skulle gå tillväga.

Jag skulle tro att det var ett vildsvin.
Storleksmässigt är det inte någon större skillnad på en björn och en vildsvinsgalt...

Som ett exempel..

Björn eller vildsvin?
th_Bjrn.jpg

Bilden tagen i södra Småland i höjd med Växjö av en åtelkamera som satt moternad på en vildsvinsåtel.... Bilden är liten men ni anar nog något där i bakgrunden....

Senast ändrad:

Ja, vi får se. Kommer inga fler rapporter så var det nog ett vildsvin. Men inte är de väl SÅ stora!?? :eek: Jag måste ha sett vildsvinsbebisar eller mammor för jag har då aldrig sett ett vildsvin av björnstorlek. :D Men det sägs ju att galtarna är så stora ibland.

Jo... ett väl utvuxet vildsvin kan mycket väl tangera en björn i storlek.
Skall leta och se om jag hittar någon bild där storleken framgår.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: Manji
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
381
Senast: FrDrake
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar