Bjällerklang, bjällerklang...

Lejonelle

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för typ av släde till två amatörer som bara kört rockard förut? Vilka fällor kan man gå i som köpare? Hästen är en snäll och lydig haflinger och släden ska användas till trivselturer i lugnt tempo.

Sv: Bjällerklang, bjällerklang...

Jag har bara kört rissla och timmerkälke. Föredrar timmerkälken eftersom den "tål" mer och tar sig fram bättre och skaklarna är rekade så den är bra för hästen att dra. Obekväm att sitta på tyvärr men det ska byggas nåt bättre att sitta på til lvintern är det tänkt. Rissla är bekvämt och fint tycker jag men den funkar inte så bra i djupsnö och på plogad väg, det ska var mitt emellan. Och så är skaklarna ofta fasta och därmed obekväma att dra med eftersom det tenderar att bli lite ryckigt och svajigt på vissa ställen (plogade vägar). Men det borde inte vara allt för svårt att fixa en svängel så blir det bättre att dra.

Fällor vet jag inte om det finns några annat än om de inte är hela. Men mycket går ju att laga om det behövs. Om ev skaklar timmerkälke har ruttnat bort så kan man svetsa ihop nya i järnrör, sådana har jag. Skaklar är nog nu när jag tänker efter egentligen den svaga punkten på de flesta slädar.

Korgsläde. Finns i olika utföranden och storlekar.
Välj en med stjälpmedar.

Kolla kvalitén i träet, fra allt i skaklar och medar, samt järnet på medarna (ofta nerslitna) och beslag.
Kolla allmänskicket.

LIA

Försök hitta en släde med rekade skaklar då det blir bekvämare för hästen, med detta är dock ganska ovanligt på "normala" slädar.
Däremot kan man hitta kälkar (redskap för skogs/vinterbruk) och där är det vanligare med rekade skaklar.
Korgsläde är vanligt, rissla brukar kanske vara lite större?
Hemmabyggen kan ju även finnas men det är vanligt med en gammal träsläde som inte är renoverad.

Vissa slädar kan vara i dåligt skick (slitage, skador och dålig förvaring) men många är hela och fungerar bra (trä och tillverkning var ofta lite bättre förr).
Den ska ha förvarats torrt/under tak och medarna ska stått på trägolv/träbrädor.

Kolla noga skaklarna som sagt samt att medar och träet för övrigt är bra. Slädens golv kan ju vara dåligt så helst ska man kika under och se till att det inte finns sprickor/skador eller dåligt trä.
Alla beslag och skruvar bör kollas, är de riktigt rostiga (eller veka/skadade/böjda) bör de ju bytas ut. Även järnskoningen på skaklarna kan vara vass/trasig/sliten.

Tusen tack alla tre för era svar!!
Vad innebär det att skaklarna är rekade?
Vad är stjälpmedar?

Kanske man borde hitta en snöplog istället så slår man två flugor i en smäll :) Finns det såna? Nån som har en bild?

Tusen tack alla tre för era svar!!
Vad innebär det att skaklarna är rekade?
Vad är stjälpmedar?

Kanske man borde hitta en snöplog istället så slår man två flugor i en smäll :) Finns det såna? Nån som har en bild?

Rekade skacklar är väl som två skacklar som sitter ihop med en tvärslå längst bak, fast det inte stumma utan rör sig med hästens rörelser.
För övrigt brukar det kunna finnas som en svängel under på en del risslor, man fäster då skacklarna direkt i krokarna.
Ser ut såhär:
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/risselsvngel4.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/risselsvngel5.jpg

Har någon bild på ett par rekade skacklar, återkommer med den, tar lite tid att ladda upp med modem.

Snöplog kan vara lite läbbigare och tungt om inte annat.
Kul men börja med släden ni ;)
och njuuut!

(fasen vad jag längtar efter släden nu)

Bilden på de rekade timmer/vinterskacklarna
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/rekade.jpg

En häftig snöplog för parhästar som hängerpå väggen hos ett företag som tillverkar snöplogar för "vanlig drift" numera, men som har gjort dessa förr i tiden.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/snplogM.jpg

Stjälpmedar är några tunnare längsgående medar som är en bit upp som väl ska hindra att man stjälper helt om det börjar luta och blir lite krisartat.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/stjlpmed.jpg

Tusen tack :bow: :bow:

Till alla som svarat: Jag måste säga att jag uppskattar hjälpen jättemycket, det är så mycket värt att få ställa sina korkade nybörjarfrågor och få vänliga och trevliga svar från er som kan :bow: :bow:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Kakis
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix