Bjäbbande golvmopp i flexi å escodobe

escodobe

Trådstartare
i andra änden:D

Införskaffade ett flexi till lillhunden häromdan och undrar nu varför i hela friden jag inte gjort det tidigare!
Han kan som sagt inte vara lös, han skulle nog aldrig sticka ifrån mig även om han är lite mer "kommer kallad men ej strax" attityd och han bryr sig inte om folk eller liknande - förutom andra hundar. Dom drar han på om han inte fått hälsa på dem tidigare.
Alltså har jag honom i långlina regelbundet så att han inte bara ska få gå i koppel förutom när han är i rastgården. Vi jobbar med kontakt som han vore lös på riktigt och mer intensivt än när man annars mest promenerar.
Men nu köpte jag ett flexiliknade koppel och jag är supernöjd:o I skogen är nog långlina bäst ändå men annars så verkar det vara en hit, jag vill ändå inte ha honom längre bort än max 5-8 meter.

Tänk att man haft ett sådant motstånd:)

Sv: Bjäbbande golvmopp i flexi å escodobe

Jag har också varit lite motståndare till Flexin, men har ett här hemma som jag använder när jag är hundvakt åt dotterns Kooiker, hon är lite "halvdöv", så jag vågar inte chansa, dottern lyssnar hon på, men mig...livet leker och så springer hon vidare!

Men Flexi på henne är helt underbart, lite frihet blir det, men kontrollerbart!

Flexi är toppen på döva golvmoppar, det är på stora vovvar det suger;) Min tycker motståndet blir för stort (man får iiiiinte dra i kopplet) så går fot 100% med flexi. Helt värdelöst.

Billy gillar sitt flexikoppel, men jag använder det bara i kombination med sele.
Oftast använder vi ett vanligt, kort läderkoppel.

Jag är ingen fleximotståndare, men jag blir ite skeptisk till en del av mina vänner som alltid bara använder flexikopplet.

Jag har aldrig gillat flexin heller. Men har köpt ett nu, då jag nu bor i stan. Med alla mina tidigare hundar har jag bott på landet = de har varit mest lösa. Men nu bor vi mitt i stan och kan inte ha hunden lös så ofta. Flexikopplet är toppen då! Men jag har beställt en sele till det eftersom han började dra i vanliga kopplet igen när jag använt flexi. :crazy: Så det kommer bli flexi + sele eller vanligt koppel + halsband. Så hoppas jag ha löst det problemet! :p

Haha, en till som fått ändra åsikt alltså :D

Jag köpte för ett tag sedan ett flexi till Wahidah - och jag älskar det! Hon får inte vara lös vart som helst, för inkallningen fungerar bara om hon inte ser något roligt.. Andra hundar, saker att jaga (även plastpåsar), vissa människor osv är bra exempel på "något roligt".

Med flexit på så låtsas jag att hon är lös. Mitt mål är att aldrig behöva använda stoppknappen. Hon får lära sig vänta, komma på inkallning osv men under väldigt säkra former :) Det fungerar bättre och bättre med allt!

Dessutom kan hon hoppa runt i djupsnö utan att jag behöver springa efter. Jäkligt praktiskt :angel:

Har ett till Loka också. Hon sticker ju sällan men lunkar liksom runt i sin egen värld en hel del och ska alltid ner i alla diken osv. Supersmidigt med flexi till henne. Fick också revidera min uppfattning och nu låter det så här:

flexi på en ouppfostrad hund och/eller med nonchalant ägare suger fortfarande :p

Jag har också flexi till Minina. Nu på gamla dar så har det här med lukter blivit mycket viktigare för henne och det blir en miljon korta stopp på varje promenad. Med flexi kan jag bara gå vidare utan att stanna. Mycket smidigare!

jag tycker det är världens bästa koppel om man har liten hund. Vi använder bara det eller har honom lös :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har en Whippetblandis som är en ganska följsam liten kille. Han är väldigt matmotiverad, inte översocial med andra hundar, men...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 707
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 594
Senast: Nota
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 936
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka