Biverkningar Hippotrim?

MonteRose

Trådstartare
Min häst får för närvarande Hippotrim och han har börjat rata hösilaget som han annars är väldigt förtjust i fastän han dippar det väldigt mycket i vattenhinken.
Nu äter han bara en bråkdel av hösilaget jag lägger in till honom (72% TS). Bjuder jag däremot honom hö så moffar han i sig.

Har han blivit illamående av sulfan och i så fall varför är det godare med hö än hösilaget som knappast kan vara speciellt ensilerat med den torrhalten?

Nån som vet eventuella biverkningar av Hippotrim?

Sv: Biverkningar Hippotrim?

MAGSÅR!!

Hippotrim har massa allvarliga (för hästar) biverkningar. Kolla själv i bipackssedeln eller på fass.se. Att de doppar höet och tappar matlust är typiska symptom på magsår.

Min häst får magsår direkt av Hippotrim (penicillin och nsaid också för den delen), som leder till smärta och kolik.

Be om att få Gastrogard (och fråga om du verkligen måste ge Hippotrim) innan hästen blir sämre.

Usch nu blir jag orolig men han har alltid dippat sitt hösilage däremot dippar han aldrig hö.

Hö och lusern äter han med mycket god aptit.

Tror du i alla fall på magsår?

Står inte mycket alls om biverkningar i FASS.

Bajsarna har snarare blivit bättre, fastare sen behandlingen startade.

En av mina hästar blev dålig i samband med att jag skulle ge Hippotrim och Metacam. Vet egentligen inte vilken medicin som utlöste det, men plockade hur som helt, efter rådslag med veterinär, bort Hippotrim och han blev ok direkt.

Hippotrim slår ut den goda bakteriefloran i magen på hästar. Ge hästen något mag/tarm medel också. Fortsätt med det i en vecka extra. Jag hade gett vanlig bakjäst, ett paket på morgonen och ett på kvällen. 2 paket om dagen får du nog räkna med i a f. Det går att ge båda samtidigt också om det skulle vara så. Det finns en mängd olika produkter att välja på om du inte vill ge just bakjäst. Äter den hö, men inte hösilage, så ge hö istället då.

Han får bakjäst + foderjäst två gånger om dan sedan innan.
Bajsarna är fasta och fina men luktar vedervärdigt. Inga mängder bajsvatten.

Nu får han både hö och hösilage. I kväll när jag kom till stallet så hade han ratat höet och stod och mumsade hösilage i stället även om han var oerhört intresserad av boxgrannarnas hö och försökte stjäla av dem.

Vi valde att inte ge Metacam just för att inte påfresta magen mer än absolut nödvändigt.

Har varit med om att det slutat med fång pga Hippotrim!

När det luktar så där illa så rekommenderar jag Probimin eller Microbalans, samma produkt så fort som möjligt!

Min ena gick på Hippotrim i våras och det slog ut magen ordentligt på henne trots att jag gav Probimin. Det var så tydligt att hon mådde dåligt och hon bara stod och hängde i hagen:(. Fick avbryta behandlingen efter tre dagar. Sen visade det sig att infektionen hon hade ändå behövde vilas bort dåå ingen antibiotika hjälpte. Så efter två månader på bete var hon kry igen och magen hade hämtat sig.

Magprobelm är, tillsammans med benbrott, något av det allvarligaste en häst kan drabbas av, så ja jag hade varit väldigt orolig över det här. Det kan gå så snabbt, från att ha lite ont i magen till de blir jättesjuka och det är väldigt oförutsägbart om de hamnar där eller ej.

Så sant hästen inte har 41 i feber och står med en livshotande infektion så är det i regel farligare att fortsätta ge dem mediciner som förstör magen än att ta bort antibiotikan/nsaid eller vad det nu är den reagerar på. Det är vad jag fått veta av flera olika (klinik)veterinärer.

Du har inte skrivit varför din häst får Hippotrim, men det brukar inte ges för livshotande infektioner precis. Så jag skulle ringa behandlande veterinär och berätta att hästen är dålig i magen, och fråga om det kan klara sig utan antb.

Magprobelm är, tillsammans med benbrott, något av det allvarligaste en häst kan drabbas av, så ja jag hade varit väldigt orolig över det här. Det kan gå så snabbt, från att ha lite ont i magen till de blir jättesjuka och det är väldigt oförutsägbart om de hamnar där eller ej.

Så sant hästen inte har 41 i feber och står med en livshotande infektion så är det i regel farligare att fortsätta ge dem mediciner som förstör magen än att ta bort antibiotikan/nsaid eller vad det nu är den reagerar på. Det är vad jag fått veta av flera olika (klinik)veterinärer.

Du har inte skrivit varför din häst får Hippotrim, men det brukar inte ges för livshotande infektioner precis. Så jag skulle ringa behandlande veterinär och berätta att hästen är dålig i magen, och fråga om det kan klara sig utan antb.

Lite OT, men när min häst hade lunginflammation i höstas så berättade jag att hon inte kan äta Hippotrim pga magproblem och dessutom chockat för penicillin. Så vetten åkte ut varje dag och gav henne nsaid intravenöst och även penicillin.

Det blev skitdyrt, men seriöst av veterinären och min häst hämtade sig väldigt snabbt.

Varför får den hippotrim? Om det är pga mugg så skulle jag hellre blanda hippotrim med idominsalva o smörja direkt på muggen. Mycket mer effektivt än att ge oralt plus att man slipper slå ut tarmfloran på dem. (Fick tipset av en veterinär)

Ja, så kan man ju göra, ibland hjälper det att medicinerna inte tar vägen om magen.

Min tålde inte det heller, fick flunixin och gepenil IV och visade koliksymptom, ville inte äta och dricka. Hjälpte inte hur mkt jag promenerade runt på kliniken eller hur mkt dropp, slangning och rektalisering de gjorde. Gastrogard fick han också.

Fick åka hem med kanyl i förhoppning om att han skulle börja äta och dricka när han kom hem. Tog bort flunixin pga risk för att maskera allvarlig kolik och för att det kanske gjorde magen värre och fick låg dos metacam istället men det hjälpte inte. I samråd med vet så tog jag bort alla mediciner, även penicillinet, och gav gastrogard samt dropp och då piggnade han till snabbt.

Han medicinerades pga ett stort, mkt djupt operationssår på halsen efter öppning av en riktigt elak vaccinböld, så det var inget litet sår direkt.

Han kommer aldrig få varken nsaid eller någon form av antibiotika igen så sant det inte står om livet pga kraftig infektion. Jag kunde förlorat honom enbart pga av hur han medicinerades (menar inte att kliniken gjorde fel, många hästar klarar det utan problem). Tur att jag har utb i akupuntur och örtmedicin och kan hjälpa honom på andra sätt!

Foderjäst är avdödad så den har noll effekt på tarmfloran. Luktar bollarna illa så är det ett tecken på att mer mag/tarm medel som är verksamt måste sättas in.

*KL*

I morse fick han sin sista dos Hippotrim och än så länge ser det lugnt ut.
Aptiten är strålande, ingen feber och är pigg och glad.

När kan man blåsa faran över? Är det när bajset luktar normalt igen? Hur lång tid kan det ta?

Foderjäst är ypperlig näring för de goda tarmbakterierna.

Grabben lyckades sätta en taggig björnbärsbuskegren i halsen och det var väldigt sårigt och risk för lunginflammation, därför Hippotrim.

Prova att lägga till bakjäst också, 1-2 paket dag tills han blir bättre. Kan ta några dagar, beror på hur stor obalans medicinen har orsakat.

Och AJ, glupsk kille? Det låter inte skönt med en taggig buske i halsen!

Eftersom du stod på dig ang foderjäst så googlade jag runt lite. Uppenbarligen har du rätt och jag hade fel. Bra, då har jag lärt mig något nytt! :)

Han får 1 paket bakjäst x 2 nu tills det börjar lukta bättre.

Nä, hoppas verkligen han har insett sina begränsningar nu.
Jag var helt övertygad om att jag skulle förlora honom innan vi förstod problemet. Tur att vi har den mest underbara veterinär som kom ut direkt en lördagkväll trots en mattes hysteriska, osammanhängande babblande.
Dan efter när jag kom till stallet sa hade stallägaren satt dubbla staket runt björnbärsbusken. Stor eloge till honom.

Fantastiskt med Buke att man lär sig nåt nytt var dag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka