Biverkningar av finadyn?

C

Canoó

Har ni som gett era hästar finadyne märkt några biverkningar?

Min har precis avslutat sin kur. Under medicinering har han blivit mjälig i manen samt börjat tappa en massa man. Svans och lugg sitter kvar som den ska.
Kan detta vara en biverkning?

Har "veckomöte" med vet på torsdag tänkte passa på att höra vad han tror om detta.

Sv: Biverkningar av finadyn?

De biwerkningar som finns rapporterade för Finadyne är i första hand gastrointestinala beswär, dws problem från mage och tarm (ofta ulcerationer). Ett mindre antal rapporter om anafylaktisk chock finns också.

Har swårt att tro att det skulle ha ett samband, men man wet ju aldrig. På humansidan kan man bland de riktigt owanliga biwerkningarna läsa just hårawfall på motswarande preparat.

Oj då kan det vara tufft för magen, :o har inte så stor koll men min har fått omgångar på metacam tidigare, sen därefter Fenylbutazon 2 kurer efter varandra och nu inom loppet av 10 månader Finadyn.... Skall kanske tillägga att han även fått djävulsklo under våren... Inte bra för magen alltså...
Har gett filmjölk ibland. Gastrofor och andra homeopatmedel på inrådan till ET. Kanske det kan vara ett tips efter medicinering även för din. Min verkar ha en mage av stål. Ingen pruppsjuka eller kolik än så länge - peppar peppar ta i trä!

Ibland så överväger väl alternativen för medicinering och kanske kan man hitta ngt sätt som ändå återställer lite i tarmfloran... Som man kan ge till som för att dämpa ev biverkningar...;) Kom med tips :bump:så hakar jag på i denna tråd

Det finns två preparat men häst-egna magbakterier;

• ProBiosa Ipona, äppelcidervariant
  • ProEquo, ensilerad havre
Dessa två säljs i BaginBox

Man kan även ge vanlig bakjäst.

Min ena häst fick en 10-dagarskur med Finadyn i april pga en senskada.
Hon har tyvärr knotteksem som jag motar med Probimin bl a. Hon får det från februari och hela knottsäsongen. Linfröolja får hon året om. Eksemtäcke med luva hela knottsäsongen är en självklarhet.
Efter skadan och medicineringen blommade eksemet ut nåt fruktansvärt. Hon har nu tjock och blödande mankam, sår i öronen och svullen under magen och framför juvret. Hon håller sig normalt ganska fin, endast lite skorv i man och svans, men så här illa har hon inte varit på flera år.
Jag är ganska säker på att medicinen (=tarmrubbning) i kombination med skadan (=kroppen jobbar på högtryck för att läka) och sjukhage (=deppig häst) är orsaken till eksemutbrottet.
Jag har ökat dosen olja och Probimin och hon börjar långsamt bli bättre.

Mitt ena sto fick nässelutslag över hela kroppen av Finadyne samt stort ödem under hela buken.
En kompis häst fick också nässelutslag året innan när han behandlades med Finadyne.

ok.
Han har inte haft nå besvär med magen nu när han ätit medicin inga utslag heller. Men han har kliat sig mycket i snokregionen. Har inte lagt märke till de förr.
Haft en teori att han fått nå utslag av medicinen runt mule och vid manen. Sedan kliat av manen. Men har inte sett några "klimärken" i kaluffsen.

Får se om det blir någon ändring nu eftersom jag gav sista medicinen i söndags och han ska inte behöva få en omgång till...

Tycker kanske att ni allihop blandar begreppen lite. NSAID kan alltså ge biwerkningar från mage och tarm, men inte på samma sätt som antibiotika. NSAID kan bla ge magsår och sår i tarmslemhinnan pga werkningsmekanismen (hämmar prostaglandinsyntesen). Detta går inte att förhindra genom att tillföra något kosttillskott, möjligen genom att minska öwriga risker i hästens wardag som stress, ge tillräckliga mängder growfoder osw. Det är inte fel att ge snälla magbakterier tillsammans med NSAID, men det skyddar inte mot de wanligaste biwerkningarna.

Antibiotika däremot, kan ju genom sin bakteriedödande effekt äwen ge negatiwa bieffekter på tarmens mikroflora. Då kan det fungera att tillföra probiotika i förebyggande syfte för att på så sätt hjälpa till att stabilisera floran aw "goda" bakterier.

Ödem och nässelutslag = allergisk reaktion (trots allt ganska mild).

Jag hoppas innerligt att ingen aw er ger djäwulsklo tillsammans med något NSAID-preparat (Metacam, butta, Finadyne, Quadrisol m fl). Detta innebär betydligt högre risker för biwerkningar!

Mycket bra med ett förtydligande.

Jag vet att dessa biverkningar inte har nåt med tarmbakterier att göra och svarade på frågan från Byange_stall där h*n ville veta exempel på tarmåterställare men ser nu att jag borde läst inlägget lite bättre :o

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar