Biverkningar av cortison

P

Peppan

Hej!

Om hästen fått fång pga cortisonbeh, är det som vid "vanlig fång" att hästen blir känsligare vid foderbyten i framtiden?

Någon som vet?

MVH/Carina

Sv: Biverkningar av cortison

Ja, fång är fång så att säga, ialla fall under första året får man vara väldigt försiktig, märkte på min häst att han var väldigt känslig första halvåret. Jag har gett honom probimin och senare protexin som jag tyckte gav bäst resultat. Nu när det gått över ett år sedan han fick fång i samband med en Opticorten behandling, tycker jag att hans mage är stabil och verkar tåla foderbyten och avmaskning m,m. Som en normal häst.:)

Ja, fång är fång så att säga, ialla fall under första året får man vara väldigt försiktig, märkte på min häst att han var väldigt känslig första halvåret. Jag har gett honom probimin och senare protexin som jag tyckte gav bäst resultat. Nu när det gått över ett år sedan han fick fång i samband med en Opticorten behandling, tycker jag att hans mage är stabil och verkar tåla foderbyten och avmaskning m,m. Som en normal häst.:)

Hej!

Tack för svaret.
Det låter hoppfullt tycker jag.
Min häst fick Probimin redan under cortisonbeh och ändå fick han fång. Du skrev att Du tycker Protexin är bättre, är det också i pulverform? Hur länge fick Din häst Protexin efter fången?

MVH/Carina

D-ponnyn här fick fånga förra våren av kortison kuren hon fick mot sin bronkit. hon sköttes på samma sätt som alla fånghästar (pg-beslag, först boxvila+grussjukhage innan större grushage, smärtstillande, inget gräs samt fri tillgång på silage och en del lusern), helt på veterinärens rek. hon sköts fortfarande så bortsett från att i år har hon gått på skogsbete med sällskap och stödfoder.

ger henne foderjäst, det rek. vet. hon har fått och får det hela tiden även om röntgen visade på att roterationen gått helt tillbaks redan förra sensommaren.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att han blev bättre i magen, hade problem med lös mage efter fången, provade först Mag-tarm sedan probimin ca 3 månader sen bytte jag till protexin efter att jag läst i någon artikel att det var det bästa för fånghästar. Jag har gett en underhållsdos av det 10g/dag i 6 månader, men det viktigaste är nog att fodra med mycket fibrer, fett som energi och så lite stärkelse som möjligt, för att hålla magen bra!:)

D-ponnyn här fick fånga förra våren av kortison kuren hon fick mot sin bronkit. hon sköttes på samma sätt som alla fånghästar (pg-beslag, först boxvila+grussjukhage innan större grushage, smärtstillande, inget gräs samt fri tillgång på silage och en del lusern), helt på veterinärens rek. hon sköts fortfarande så bortsett från att i år har hon gått på skogsbete med sällskap och stödfoder.

ger henne foderjäst, det rek. vet. hon har fått och får det hela tiden även om röntgen visade på att roterationen gått helt tillbaks redan förra sensommaren.

Hej!

Min häst hade också bronkit, jag fick välja på cortisontabl eller cortisonbeh via inhalator och jag valde inhalator då vet. sa att risken för fång då var minimal. Tyvärr fick han fång ändå:crazy:

Fick Din ponny fång på alla fyra? Min fick det.

Tidigare har jag försökt med foderjäst men han vill inte gärna äta det. Blandar Du foderjästen med något?

MVH/Carina

Jag tycker att han blev bättre i magen, hade problem med lös mage efter fången, provade först Mag-tarm sedan probimin ca 3 månader sen bytte jag till protexin efter att jag läst i någon artikel att det var det bästa för fånghästar. Jag har gett en underhållsdos av det 10g/dag i 6 månader, men det viktigaste är nog att fodra med mycket fibrer, fett som energi och så lite stärkelse som möjligt, för att hålla magen bra!:)

Hej!

Var köper Du Protexin? Har letat runt och kan inte hitta var det finns.

MVH/Carina

vi gav tabletter och hon hade lindrig roteration på alla 4.

hon hade inga klassiska tecken eller va halt. bara en liiten rörelseströrning som vi nog inte lagt märke till om vi inte känt och haft hästen så länge (tror det är 12 år nu) samt att veterinären sagt att risken för fång på kortisonbeh. är hyffsat stor.

vi gav och ger jästen i lusern, hon tycker den är god :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
383
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18