Biverkning av kortisonet?

R

Rockport

Hej
Jag har läst och även märkt att en av biverkningarna av kortison är att hunden flämtar ganska mycket. Nu undrar jag varför?
Känner sig hunden sig varm eller går ex blodtrycket upp?
denna biverkning känns verkligen olustig.
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Min ena hund har bara en biverkning av kortison: ökad hunger :devil: Numera kamperar hon i köket och letar reda på alla smulor. Köksgolvet har aldrig varit renare...

Min andra hund däremot är nog allergisk, hon blir tokig, feberflämtar och är rastlös. När halveringstiden gått blir hon som vanligt... Alltså får hon inget, det enda som gått igenom hennes system utan reaktion var metacam. Alla andra medicinsorter reagerar hon på liknande olustiga sätt.

Tycker du att din hund reagerar konstigt, ta upp det med veterinären som kan prova ett medicinbyte!
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Min ena hund har bara en biverkning av kortison: ökad hunger :devil: Numera kamperar hon i köket och letar reda på alla smulor. Köksgolvet har aldrig varit renare...

Min andra hund däremot är nog allergisk, hon blir tokig, feberflämtar och är rastlös. När halveringstiden gått blir hon som vanligt... Alltså får hon inget, det enda som gått igenom hennes system utan reaktion var metacam. Alla andra medicinsorter reagerar hon på liknande olustiga sätt.

Tycker du att din hund reagerar konstigt, ta upp det med veterinären som kan prova ett medicinbyte!

Hur mycket kortison får dina hundar? och hur ofta?
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Hur mycket kortison får dina hundar? och hur ofta?

Min äldsta har ätit kortison i 1½ år nu för spondylos i nacke/ländrygg. Vi försöker med minsta möjliga dos, så undefär ½ tablett varannan dag. I början, för att få upp koncentrationen i blodet, åt hon ½ tablett morgon och kväll. Sedan har vi provat olika former, det som vi kör med nu fungerar bäst =)

Hon får prednisolon 5 mg, hunden väger 12 kg tror jag.
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Jag vet att människor kan få cortisonutlöst diabetes...
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

kortison är väl vätskedrivande.. Min kusins staffe kissade ner sig hela tiden då han gick på kortison. Flämtandet kanske beror på vätskebrist???
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Jag har läst på andra forum och tydligen så är det ganska så vanligt med flämtandet, ökad törst och minskning av muskelmassa och ökad hunger.
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Cortison-inducerad diabetes gäller även hund. Det beror på att cortison har en anti-insulin effekt.
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Japp det slår väl hårt mot binjurebarken om jag inte minns fel. *är kanske helt ute o cyklar*
 
Sv: Biverkning av kortisonet?

Nja inte riktigt. Cortison produceras av binjurebarken medans insulin produceras i bukspottkörteln. Men cortison orsakar insulinresistens, om jag inte missminner mig beror det på en nedreglering av insulinreceptorerna. Cortison ökar blodsockernivån, medans insulin sänker den genom att öka transporten av blodsocker till cellerna. Så cortisonet motverkar insulinet eftersom det vill "ha kvar sockret i blodet" istf att skicka in det i cellerna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 550
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp