Biverkning av Frontline

Tättran

Trådstartare
Har en 8-årig finsk lapphundstik, som plötsligt började dricka jättemycket vatten och kissade mycket.Betedde sig underligt så jag tog kontakt med vet. Vi gick igenom hunden grundligt och hittade inga fel.Förutom en liten böld runt juvret som hon fick salva mot. Åkte hem med smärtstillande och en salva att smörja.
Nu verkar hon slö, lite deppad,lite känslig i huden och inte alls samma glada hund. Då kom jag att tänka på att vi satte på Frontline i nacken för ca 3 v sedan och undrar om det kan vara nån biverkning av medlet? Nån som upplevt samma sak? Det känns jättetråkigt att hon blivit så här.

Det är inte helt omöjligt att det är en biverkning av frontline, men rent spontant tänker jag att sådant borde ha kommit ganska direkt när ni hade på medlet. Det du kan göra är att tvätta hunden så noga som möjligt och se om det hela ändras något. Tog ni blodprov hos veterinären?

Det är inte helt omöjligt att det är en biverkning av frontline, men rent spontant tänker jag att sådant borde ha kommit ganska direkt när ni hade på medlet. Det du kan göra är att tvätta hunden så noga som möjligt och se om det hela ändras något. Tog ni blodprov hos veterinären?
Ja, det togs blodprov och urinprov och allt var normalt.

Min hund fick kraftiga hudreaktiober på scalibor, men det tog iallafall 2-3 veckor innan dom kom.

Jag har alltid gett frontline, underdoserar dock då det hjälper ändå. Och har aldrig sett några biverkningar på min hund. Skriv gärna om ni hittar orsaken så att man vet om det var frontline eller inte. Hoppas det blir bättre!

Det första jag tänker på när jag läser din beskrivning av tiken är livmoderinflammation. Kollade man det?

Det första jag tänker på när jag läser din beskrivning av tiken är livmoderinflammation. Kollade man det?
Ja,dom kollade det också. Hon blev mycket sämre i lördags, så i söndags åkte vi till Ulltuna akut. Men tyvärr så klarade hon sig inte, allt gick så fort. Dom blev också bestörta,eftersom dom inte kunde hitta nåt. Men hon ska obduceras. Det känns väldigt tungt just nu.

Ja,dom kollade det också. Hon blev mycket sämre i lördags, så i söndags åkte vi till Ulltuna akut. Men tyvärr så klarade hon sig inte, allt gick så fort. Dom blev också bestörta,eftersom dom inte kunde hitta nåt. Men hon ska obduceras. Det känns väldigt tungt just nu.

Men så oerhört ledsamt! :( Jag är så otroligt ledsen för din skull.

Har en 8-årig finsk lapphundstik, som plötsligt började dricka jättemycket vatten och kissade mycket.Betedde sig underligt så jag tog kontakt med vet. Vi gick igenom hunden grundligt och hittade inga fel.Förutom en liten böld runt juvret som hon fick salva mot. Åkte hem med smärtstillande och en salva att smörja.
Nu verkar hon slö, lite deppad,lite känslig i huden och inte alls samma glada hund. Då kom jag att tänka på att vi satte på Frontline i nacken för ca 3 v sedan och undrar om det kan vara nån biverkning av medlet? Nån som upplevt samma sak? Det känns jättetråkigt att hon blivit så här.

Jag har upplevt något liknande i sommar med min isländska fårhund, 3 år.
Hon skulle löpa i mars och allt såg ut som det brukar strax före löpet.
Eftersom fästingsäsongen kommit i gång redan då satte jag in Frontline.
Efter ett par dagar "drog sig löpet" tillbaka. Jag kontaktade veterinär som
tyckte det inte var något att oroa sig för. Nu mitten av juli började hon
blöda, ej löp. Till djursjukhuset. Början till livmoderinflammation. Min
teori är att frontline påverkade henne så att löpet avstannade och i samband
med bad och kanske bakterier utlöste det en livmoderinflammation.
Jag skulle vilja anmäla detta som en biverkan. Men var gör man det?
Hunden är piggare idag. en vecka senare.Men jag är tveksam att använda
Frontline i framtiden. Och är det givet att livmodern måste opereras bort?
Någon som vet. hälsningar miess

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 774
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka