Bitsk mamma...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bitch1
  • Startdatum Startdatum
B

bitch1

Mitt fodersto blev mamma för första gången idag! :love: Hon är rätt så smågrinig på fölet! När det stryker sig runt henne, så nafsar hon hela tiden. Surar när hon äter och fölet kommer för nära! Småbiter nästan hela tiden. Hon följer dock med fölets rörelser och håller koll på vart hon är. Fölet får dia, men stoet tycker inte om att fölet buttar för mkt på henne!

Hon födde fölet i boxen någon gång på morgonen. Missade fölningen... Tror jag ska låta dem vara inne i boxen idag o hålla koll på dem och på att avföringen på bebisen kommer igång! Jag förlorade ju mitt första föl och är LIVRÄDD för att nått ska hända...igen! Moderkakan låg i boxen och stoet verkar må bra efter födseln. Har inte sett fölet bajsa...än! Inom hur kort period ska bajsen komma, som senast?

Jag är orolig över stoets hantering av fölet!!! Är det "normalt" att förstföderskor beteer sig så här? Och vart går gränsen, när det gäller hennes "bitande"/nafsande?!! :confused:

Blir stoets hanterande av fölet bättre, om hon går med andra föl+ston? (Det är planerat att hon ska på bete med andra mammor+föl.) :confused:

Tacksam för lite tips o råd!!! :bow:

Sv: Bitsk mamma...

Jag skulle inte vara alltför oroad. Jag har varit med om en förstagångsmamma som INTE lät sin unge dia alls. Vi var tvugna att bremsa henne det första dygnet men hon muttrade en hel del i allafall. Så småningom fick ungen i allafall äta, men hon var lite nog lite öm i juvret så hon fortsatte att muttra i en vecka ungefär. Hon var överhuvudtaget sträng med sin unge i början, men det gick över. Och nu har hon fått flera föl och har inte varit sån nån mer gång.

De behöver du inte vara, stoet har ont i magen och ont i juvret fölen kan vara ganska hårdhänta mot sina mödrar, dom puffar upp juvret för att få fram mer mjölk och det gör ont på stoet som säkert har en del eftervärkar.

Får fölet dia och att hon tar hand om det och skyddar det så behöver du inte vara orolig, en del ston är mer hård hänta än andra.
Se bara till att fölet äter riktigt de första dygnet så ordnar det sig säkert.
Bajset ska komma ganska direkt så du får hålla utsikt på det.

Du ska nog inte vara orolig att hon skadar fölet en dell ston har mindra tälamod än andra och fölen läser sina mammor bra. Ett av mina ston gjorde mig galen för hon sparkade fölet när hon hade ätit för mycket, men fölet lärde sig hoppa undan och parera sparkarna, jag kunde inte titta på så jag lämnade boxen men fölet fick tillräckligt med mat och stoet tog väl hand om sitt föl annars.

Men om hon biter sitt föl så det skadas och blir sår då är det något helt annat, men det är nog högst ovanligt!

det kan vara så att fölis inte "suger ur" henne ordentligt och hon blir stinn i juvret och det gör ont.....detta händer ju ofta med människor..

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 427
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 268
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 963
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar