Bitsk hund, hur öva impulskontroll och trygghet?

KonDoris

Trådstartare
Hej,

jag har en vuxen hund av blandras som är en omplaceringshund utan kända fysiska hälsofel (han har undersökts ganska grundligt då hans matte - jag - är något av en hypokondriker även när det gäller mina djur). Han har redan från början hos mig haft problem med impulskontroll när han känner sig trängd. Det gör att jag inte till fullo kan lita på honom, utan det är i princip bara jag och hans husse som hanterar honom, och andra som är fullt införstådda med hur han fungerar och med riskerna (t.ex. mina föräldrar). Det blir sällan problem, han har huggit i luften några gånger och bitit mig två gånger. (Jag har haft honom i ungefär 2.5 år.) Jag kommer aldrig att lita på honom tillräckligt för att t.ex. låta barn hälsa på honom, men jag undrar ändå om det här är något ni tror att man kan jobba på?

Jag känner inte till något om hans förflutna eftersom han övergavs och vi inte vet vem hans tidigare ägare var, men det verkar väl ganska troligt att det finns något slags trauma i bakgrunden. Eftersom det alltid sker så snabbt så vet jag inte hur man går tillväga för att öva honom att kunna hantera sin stress i den här sortens situationer. Det handlar om situationer då det ofta är hög energinivå och när något oväntat händer som skrämmer honom när han befinner sig i ett trångt utrymme. Fast inga helgalna situationer, en situation var när han hoppade upp i bagageluckan på bilen och jag skulle "fösa" ner honom. (Det var innan jag kände till hur han fungerar, nu skulle jag aldrig fösa honom någonstans.)

Är det värt att kontakta hundpsykolog och försöka jobba på detta eller tror ni inte att det är lösbart alls?

Jag har en hund som kan bita/hugga i luften om han blir trängd/skrämd. Jag tror inte jag kan träna bort när de händer i plötsliga situationer, det är en ren reflex från hans sida. Jag får se till att han inte hamnar i de situationerna. Det har gått hyffsat, vi har haft ca 1 incident per år de senaste åren och då bara med vuxna och rätt lindrigt ändå. Det går aldrig att slappna av helt med en sådan hund tyvärr. Den dagen jag känner att det blir för jobbigt så kommer han få somna in. Som det är nu så får han inte umgås med människor som inte är införstådda med hans rädslor på eller mindre barn. Då får han helt enkelt vara bortstängd eller kopplad om det går.

Jag har ju haft honom från att han var liten så jag vet att det både är medfött och beror en incident där han (16kg) blev attackerad av en Grand Danois (80 kg) och efter det fick en smärtsam whiplashskada. Han har ett par nära släktingar som avlivats pga. att de biter utan att ha några trauman så det finns helt klart viss "ärftlighet".

Jag tror inte att det går att lösa helt, har hunden den reflexen så är det något som sker utan att den tänker innan den biter. Det man får göra är helt enkelt att förebygga. Om hinner tänka och avväga situationen innan den biter tror jag att det går att träna så det blir betydligt bättre genom att respektera de avståndstagande signalerna som hunden då ger innan bett. Men jag tolkar det som att din hund precis som min biter reflexmässigt i plötsliga situationer.

Vad är det för raser i den? Vissa raser reagerar och tänker annorlunda än andra.

Det är högst oklart men vi är väl hyfsat säkra på att det finns tax i honom och möjligen någon slags spets.

Jag har en hund som kan bita/hugga i luften om han blir trängd/skrämd. Jag tror inte jag kan träna bort när de händer i plötsliga situationer, det är en ren reflex från hans sida. Jag får se till att han inte hamnar i de situationerna. Det har gått hyffsat, vi har haft ca 1 incident per år de senaste åren och då bara med vuxna och rätt lindrigt ändå. Det går aldrig att slappna av helt med en sådan hund tyvärr. Den dagen jag känner att det blir för jobbigt så kommer han få somna in. Som det är nu så får han inte umgås med människor som inte är införstådda med hans rädslor på eller mindre barn. Då får han helt enkelt vara bortstängd eller kopplad om det går.

Jag har ju haft honom från att han var liten så jag vet att det både är medfött och beror en incident där han (16kg) blev attackerad av en Grand Danois (80 kg) och efter det fick en smärtsam whiplashskada. Han har ett par nära släktingar som avlivats pga. att de biter utan att ha några trauman så det finns helt klart viss "ärftlighet".

Jag tror inte att det går att lösa helt, har hunden den reflexen så är det något som sker utan att den tänker innan den biter. Det man får göra är helt enkelt att förebygga. Om hinner tänka och avväga situationen innan den biter tror jag att det går att träna så det blir betydligt bättre genom att respektera de avståndstagande signalerna som hunden då ger innan bett. Men jag tolkar det som att din hund precis som min biter reflexmässigt i plötsliga situationer.

Ja, precis som du säger så är det reflexmässigt. Kanske fungerar det bara att undvika situationerna. :/

Jag har haft en taxblandning med liknande tendenser. Dock inte i den utsträckningen som du, men att "fösa" honom va ett big No No. Jag fick tänka på att alltid använda rösten och visa med kroppen utan att röra, och jag bestraffade aldrig att han morrade men jag backade inte heller. Nu var han hyfsat lydig så ville jag ha ner honom från sängen så sa jag till honom varpå han gruffade och försökte undvika det men alltid gick ner.

Jag visade alltid honom fysiskt att jag skyddade honom, om det kom någon fram mot oss så ställde jag mig framför och lät dom inte komma för nära om han inte ville. Jag gav honom extra space mot andra hundar även om han gillade dom för att han skulle känna att vid mig var det en fredad zon.

Han blev aldrig mindre reaktiv egentligen, men han lärde sig att vår relation gav honom utrymme när han behövde det och jag utsatte honom för väldigt lite situationer där det blev för mycket för honom.

Det måste inte vara trauma.
Min Pekingese har alltid varit sådär, han har hög integritet och tycker inte om när någon inkräktar på hans personliga space. Det är ingen hund man föser undan eller klappar på hur som helst.
Vi kör mutor och byteshandel, fungerar väldigt bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka