Bitless bridle

tezzie82

Trådstartare
jag funderar på att prova att rida på bettlöst istället för ett vanligt träns... har hört att det ska fungera bättre och vara snällare mot hästen... rider man på samma sätt som med ett bett? vet ni om det finns att köpa i sverige? har bara sett att de finns att köpa från USA på deras hemsida. får man rida med det i hopptävlingar?

Sv: Bitless bridle

Hej!
har själv ett bitless bridle, köpt i USA.
Väldigt nöjd med det..hästen förstår tygeltagen bättre...men man kan inte få det att fungera som ett bett, men det är ett bra alternativ om man vill skona hästens mun då och då..lite variation är alltid bäst.
Och lyssnar hästen väl på ryttaren kan man rida ett sådant utan problem...
De säljer det bara i USA..men det finns andra som tillverkar liknande i Sverige..bl.a stall Vrå.
De är väldigt trevliga i USA och jag fick det snabbt hemskickad..inga problem alls att beställa direkt från dem.

Börjes har ett bitless bridle för 488 kr! Bettlöst träns kallas det på deras sida.
Finns bland Westerngrejerna.

Ser precis ut som ett original bitless bridle
4402.jpg

Nemen då så..då är det bara att beställa och prova!!
Jag löpte ett bitless bridle i annat material, bara att rengöra med en trasa och håller kanon!

På bitless bridle kan man rida precis som man gör med vanligt bett. Jag rider på det ibland för att variera.

I hoppning för stor häst så är betslingen fri så visst får man tävla med bitless bridle. Finns de som tävlar i sidepull.

Det där var ju jättesnyggt på en fux!! Jag har ett svart från USA och det har jag haft ett par år nu. Jag kan inte tänka mig att rida på nåt annat. Min islänning var ganska pigg och ibland het att rida men det har vi kommit förbi nu och gångarterna har inte blivit lidande...

Bara en fråga:
Nån som har en länk till nån sida där de visar hur det ser ut underifrån? Jag har lyckats sumpa min sparade länk... :(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: dukie
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 533
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka