Bitig valp

D

DaLudd

Hej
Har en valp på 10,5 veckor som har blivit mycket dominant och bitig. Vi har försökt att säga ett skarpt nej men då blir han bara mer intensiv och gör utfall mot oss.
Efter att ha läst på olika forum om att lägga ner hunden har vi prövat detta. Han lugnar inte ner sig utan sprattlar hela tiden och verkar nästan få panik.
Han verkar vara väldigt dominant av sig och bryr sig inte heller när äldre, större hundar rättar honom.. Vad göra?

Sv: Bitig valp

Grattis, ni har en helt normal valp ;)

Jag tror ni gör rätt i att försöka lugna, det vi gjorde här hemma var att bli passiva själva och avleda med en leksak eller något annat som är tillåtet är att bita i!

Har valpen hunnit lära sig vad Nej betyder? Har den inte det skulle jag låta bli att använda det i onödan, så ni inte sliter ut det..

Valpar på 10,5veckor är inte dominanta:) alla valpar är bitiga mer eller mindre. Vi har haft en som var mer, gör ingen grej av det, avled och upntra ine leken eller tryck ner valpen. Blir han för jobbig är det bättre att lämna honom själv en stund. Då blir det tydligt för honom hur du vill umgås

Det är en valp:confused:
Får en klump i magen om det du skriver om att lägga ner och den får panik:cry:
I övrigt har du fått bra svar redan, avled, säg aj med lite pipig röst, ge nåt annat att tugga på eller vad som helst som inte är att trycka ner den!

Det är en valp:confused:
Får en klump i magen om det du skriver om att lägga ner och den får panik:cry:
I övrigt har du fått bra svar redan, avled, säg aj med lite pipig röst, ge nåt annat att tugga på eller vad som helst som inte är att trycka ner den!
:bow::bow:
Valpar är inte dominanta o skall inte läggas på rygg, iaf inte om man vill att de skall lita på en.

Lästips:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen + alla andra artiklar på sidan.

mvh

Absolut inte neja, ryta och/eller lägga ner en valp. Om man gör så tror valpen att man hejar på och vill kämpa med den. Oftast blir det värre istället för bättre om man gör så.

Ignorera istället, vänd dig bort eller gå iväg och pyssla med något annat. När du har gjort så ett antal gånger så fattar valpen att om jag bits så går matte/husse och det är inget roligt alls. Ha tålamod för det kan ta ett tag innan det "går över", det är en viss ålder som de flesta valpar håller på så kortare eller längre period.

Håller med de andra, men tillägger: visa valpen VAD den får bita på... Ge den ettben istället, eller en leksak, när den biter på era händer. Vad är det för ras ni har?

Upprepar också att en valp INTE är dominant, dessutom gör dem garanterat inte utfall utan den ser det nog som en lek, inte en reaktion på tillrättavisning. Ett tips är att ta hjälp av en duktig instruktör som arbetar med positiv förstärkning.

Haller helt med Ravishing ... men ville bara tillagga att om valpen springer efter och biter nar ni gar darifran, satt upp en hage av compost galler och lyft ner valpen dar tills den lugnat sig. Viktigast ar dock att hitta en bra, positive, instructor.

Jag hoppas nästan att du är ett troll.:crazy:

Jag har aldrig läst på något forum att man ska "slå vält" på valpar, ännu mindre att de är dominanta. Var har du fått sån felaktig information ifrån?

Läs på om hur valpar fungerar och läs vallhunds stående artikel från Per Jensen om dominans. Tycker även att barajags artikelrekommendation också var bra.

Sen blir jag lite fundersam att folk därute köper hund med så lite kunskap.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka