Bitig häst

arabia

Trådstartare
Har en pålle inhyrd i mitt stall som bara biter på de andra hästarna, stona vågar han inte bita på för de säger ifrån på skarpen men varmblodet o shettisarna är han på hela tiden. I vintras bet han sönder tre täcken för mig o till slut fick jag kleta på anti bit o det är ju inte så roligt o behöva göra det. Han har gått ihop med varmblodet på bete i sommar men varje gång jag skulle ta ut honom så var "bitnisse" i farten o min gosse vågade knappt närma sig grinden. Jag börjar lessna på detta men matten till bitpållen bryr sig inte. Nu har vi dock stallat in hästarna o de går i vinterhagen men lik förbannat så bits hästen, fasar för täckessäsongen (iof bättre med sönderbitna täcken än hästar). Bitpållen är iof väldigt understimulerad men det blir ingen skillnad när han har jobbat heller, nu har han dessutom börjat bita den ena shettisen när han står i sin box (inget galler imellan men det kommer).

Vad skulle ni ha gjore med en sådan häst?

Han har dessutom börjat smita ur boxen innan man fått på grimman.

Sv: Bitig häst

Om det finns möjlihet vore det nog värt att pröva att sätta honom i en egen hage och ge honom en lekboll eller något som han kan leka med. Hur gammal är hen? Om det är frågan om en ung häst så kan det vara så att han vill leka, men dom andra hästarna vill inte. Prova att lägga in lekboll i hagen och häng upp något i boxen som han kan pyssla med, finns en jättebra boll att köpa på H**ks som man kan utrusta med en Krubbkompis, superbra leksak för understimulerade hästar. Föreslå också att ägare gör mer än bara rider. Promenader, tömkörning, både på ridbana och ut i naturen, mer variation helt enkelt.

Han har en basketboll i boxen. Ägaren rider inte hästen för hon har "inte kommit igång" ännu. Pållen är 9 år o gick av banan för drygt ett år sedan, matte har suttit på honom ett par gånger men han har varit iväg på tillridning o det har även varit en upp i stallet o ridit honom. Men det är bitandet jag tycker är problemet o vill få bort. Jag är emot att hästar går själva, de är ju flockdjur.

Jag tycker du ska ta problemet med ägaren.
Tala om att blir det fler täcken sönderbitna får hon betala dom om hon inte gör något åt det.
Det är ju inte du som ska hantera hennes hästen så du slipper problemet utan ägaren.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka