Biter vid sadling och stel i bakbenet?

fettso

Trådstartare
Mitt 8-åriga Islandssto som reds in sent(för 1,5 år sedan)har sedan igångsättning efter fölning i somras lyft ena bakbenet konstigt när man ska kratsa den.
Hon lyfter den stelt och bakåt, kan ej böja mkt uppåt liksom.
Hon har inte varit halt.

Nu sedan igångsättning har hon även börjat hugga efter mig vid sadling/eller när tömkörsgjorden ska på.

Har funderat på att ta ut en equiterapeut?
Hon är som vanligt att rida/markarbeta.

Sv: Biter vid sadling och stel i bakbenet?

Du ska börja med att få hästen undersökt av veterinär, ET i andra hand om inget framkommer vid en veterinär undersökning. Ta kontakt med klinik, skippa gårdsveterinär. På klinik finns allt på plats, i händelse av att behovet finns.

Men jag vet ju inte ens om det finns ett problem?
Hon har inte varir halt eller markerat alls.

Har ingen sjö av pengar att ösa ur equiterapeut kan väl iaf känna om där är ett problem?

Åk till klinik och få hästen ordentligt undersök och ev röntgad. Hon kan vara halt på böjprov eller ha förändringar på röntgen tex spatt som inte ET hitta.

En seriös ET SKA INTE åta sig en häst som inte först är undersökt av veterinär, och definitivt inte med denna typ av problem. Hälta är inte alltid ett måste, vår gammelfarbror har ALDRIG visat hälta även fast han har haft stor orsak vid ett par tillfällen. Däremot stelhet, och han bet sig fast.

jag tycker att du ska ta din häst till en veterinärklinik för ordentlig genomgång. Hältor behöver inte visa sig förän vid böjprov.

Det låter uppenbarligen som att din häst har problem med ryggen eller bakbenen. Du bör inte rida förän du har fått det fastställt vart problemet sitter. Det kan bara förvärra!

Som någon skrev, en seriös et. behandlar inte en en häst som inte är genomgången av veterinär och i vissa fall även röntgad.

Att du inte har råd är ingen ursäkt, du får ta dig råd. De flesta undersökningarna på klinik går på försäkringen.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 458
J
Hästvård Funderar lite hur jag ska göra med min häst. Har köpt ett varmblod som är 3år och hon slog sig vid transporteringen ifrån förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Hm skrev här för ett tag sedan om att mitt 8-åriga Islandssto lyfter sina bakben konstigt när man kratsar. Liksom rakt bakåt vill...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: Gullan86
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för... 2
Svar
37
· Visningar
4 445
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V