Biter sig fast!?

A

allroundhästarna

Igårkväll red jag en av mina hästar, det var någon vecka sedan JAG red honom sist. Vad jag kände igår var att det kändes som att han bet tag i bettet på vänster sida. Han var ovillig att böja åt vänster och när jag red lätt i trav så samlade han ihop sig bra OM jag stod upp när han lyfte höger fram. Öronen och huvudet fladdrade om jag stod upp när han lyfte vänster framben. Han gick gärna i öppna åt höger (självmant) men var helt stum i vänstertygeln.
Hans tänder kollades av vet. för 1 ½ vecka sedan. Någon som har något förslag om vad jag bör kolla?!
Han är inte halt, han böjer åt vänster och tar godis vid bakbenet (när jag står på marken, har ej kollat uppsuttet) ömmar ingenstans vid genomgång.

Sv: Biter sig fast!?

Hade nåt liknande på min häst för några månader sen!
Hade ute kiropraktor och jag kollade tänderna och sadeln och vad jag kunde komma på!
Men så sa en kompis(hon är ridlärare) till mig att hon kanske har gått omkull i hagen och fått sig en smäll på nån kota eller nåt!
Eftersom det funkade bra när jag arbetade henne i skritt barbacka så fortsatte jag me det i två veckor och allt eftersom släppte det!

Det du får i handen sitter ofta i bak...diagonalt i de flesta fall...Kolla hur hästen rör sig under markarbete/longering/tömkörning.

Stirra dig inte blind på benen utan se även högre upp som i kors/ländregionen.

Lycka till!

Din häst har alltså släppt sin högersida, vilket kan betyda vad som helst eller ingenting. Det är absolut inget ovanligt, haka bara inte upp dig på att den använder sin starka sida, vänster istället. Det är antagligen inte där problemet sitter.

Den som bäst borde kunna känna om det är något fel eller om hästen bara är oriden, borde vara du.

Så känn efter.

Det är så att höger sida känns perfekt. Gör öppna i både skritt och trav (ställd åt höger) men är helt stum i vänster tygel när man försöker åt andra hållet. Det känns som att han biter tag i bettet och låser sig mot att ställa sig åt vänster. Han har huvud/hals rakt fram eller till höger. Höger tygel kan hänga löst och man lirkar ved vänstertygeln, men icke, han ställer sig inte en millimeter åt vänster. Det är helt stumt även om jag tar i ordentligt i tygeln så böjer han inte.
Royal_724: Det kan ligga något i vad du berättade, han hade ett sår på nosryggen, så något kan ha hänt i hagen, men han var inte halt på något sätt.

Jag ger mig inte:D

Om hästen känns helt normal till nästan "svampig" i högersidan, och biter sig fast i vänstersidan, så är det jättevanligt att man ger sig på vänstersidan och försöker lossa den. Om du däremot gör tvärtom, ger dig på högersidan och försöker få mer kontakt på den sidan, så kommer hästen att lätta av i vänster. Tro mig!

Så rid öppna i högervarv, volt i högervarv och jobba på mer kontakt i högersidan så kommer hästen att lätta av i vänster. Vanligt är också att hästen går med rumpan innanför spåret i vänstervarv, kolla i spegel eller be någon kompis kolla. Då ska du rida hästen innanför spåret och ställa utåt och lossa igenom höger.

Detta är ju receptet på en häst som inte är lösgjord men som i övrigt är frisk. Så som sagt tidigare, det vet du bäst. Men om du tror att det är en "ridgrej" så rekommenderar jag dig att prova.

Det konstiga är att det kommit så plötsligt.
Jag har bra kontakt på höger sida. Men jag ska prova ikväll med olika saker som ni har sagt (vi har tyvärr inget ridhus eller padock utan är förvisad till en mindre väg visserligen så är den bara trafikerad av hästägare och deras besökare så vi rider skänkelvikning tvärs över vägen mm.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama