Biter i krubban

S

speedygirl

Jag har en ponny på 6år som alltid efter att den har ätit ska dra med tänderna i krubban, har en hårdplast krubba. Efter varje måltid hör jag han bita i den. Någon som vet varför han gör det?

Sv: Biter i krubban

Han är ingen krubbitare då? (luftsnappare)

Låter som det är en krubbitare. Då tar hästen stöd mot tex krubban med framtänderna, och sväljer luft.
Får hästen tillräckligt med grovfoder? (hö/silage/halm), är den ute mkt? Stressad, får mkt kraftfoder? (magsår) Trivs den i sin box/stall?

Det finns en här på buke som skrivit mycket om krubb bitning ..sök så kommer du hitta många svar. :)

speedygirl skrev:
Jag har en ponny på 6år som alltid efter att den har ätit ska dra med tänderna i krubban, har en hårdplast krubba. Efter varje måltid hör jag han bita i den. Någon som vet varför han gör det?

HUR låter det när han biter p den? Är det bara tänder mot plst du hör, eller något mer ljud? (Dvs krubbiter han)

Vad får han för mat, får han blöt mat?

Är det bara direkt efter han ätit upp som han knaprar på den eller annars med?

Det BEHÖVER inte vara någon fara, vissa leker rätt bra med krubborna. Jag har inhängda hårdplastkrubbor och valacken har som hobby att ta tag i den med tänderna och kasta runt den när den är tom. Vissa mornar har han städat sin box själv och lagt den tomma krubban i höhäcken. Väldigt fint och välstädat :devil: Andra dagar har han spelat fotboll med den runt hela boxen.

Jag låte rhonom hållas för det är leksak han använder den som och det får han så gärna så om han vill (finns inget han kan skada sig på).

En annan slickade noga ren krubban inkl det som drällts på kanterna och gnagde då liten i den, inte heller det störde mig.

Men om hästen krubbiter (dvs sväljer ner luft) eller biter på krubban långa stunder eller 'hela tiden' även mellan fodringarna så skulle jag nog försöka göra något.

De kan också vara roade av LJUDET de orsakar.

Hur mycket HÖ får hästen, står den utan mat långa stunder? Biter den på annan boxinredning med?

Krubbitning
Namnet kommer av att hästen tar stöd med framtänderna i krubbans kant eller något annat föremål och sväljer luft, varvid ett ulkande ljud hörs. Man vet inte varför hästen krubbiter, men en teori är att hästen genom att svälja ner luft får en lustförnimmelse.
Denna ovana kan uppkomma redan hos föl, hos andra kommer ovanan ofta genom att hästen "lär" sig av en annan häst.
En del hästar får inga men av ovanan, men de flesta får problem med matsmältningen, får ruggig hårrem och magrar. För hästägaren blir det ulkande ljudet ett irritationsmoment.
Krubbitning är troligen ärftligt, undersökningar har visat att en viss fullblodshingst har lämnat många avkommor som är krubbitare.

Behandling: Den troligtvis bästa behandlingen mot krubbitning är en operation där man avlägsnar delar av de muskler som påverkar svalget under sväljningen. En mycket gammal metod. Enligt statistiken fungerar en operation i 90% av fallen. De som det inte fungerar på är ofta sådana som krubbitit länge.
Nu finns även en anna typ av operation där man skär av två halsnerver som försörjer två stora muskler på halsens undersida och partiellt borttagande av de övriga s.k krubbitarmusklerna. Denna operation ger ett bättre resultat utseendemässigt då den undre halskonturen inte blir störd. Men resultatet i stort blir sämre, endast 50% blir symptomfria. Metoden fungerar bäst på unga hästar (1-2 år) och hos hästar som nyligen fått ovanan.
Vill man ha en kortsiktig billig lösning kan man prova med någon slags krubbitarrem och samtidigt försöka se till att hästen inte har några kanter att ta stöd emot när den sak till att svälja luft. Och gärna se till att hästen håller sig sysselsatt med något.

--------------------------------------------------------------------------------

Luftsnappning
Ovanan visar sig som krubbitning men utan att hästen tar stöd mot något.

Behandling: Det finns en behandling som går ut på att genom kirurgiskt ingrepp hindra hästen från att bilda vacuum i munhålan. Det fungerar så att man opererar in metallkanyler i kinderna.

--------------------------------------------------------------------------------

Han får bara Mustang foder. Och det kommer inga ljud då han biter på krubban. Den sitter rejält fast i vägen så han kan inte leka med den. Och ibland händer det att han även biter utan anledning. Frågan är då om det kan vara något med tänderna.

Om din häst biter utan anledning?
Hur ser det ut på krubban? (gragmärken, eller långa rispor)
Hästar som krubbiter behöver inte ge ifrån sig ljud...

En häst som krubbiter ger alltid ljud ifrån sig när den suger in luften, annars krubbiter den inte i den bemärkelsen som ordet används till.

Finns många hästar som är städ tokiga (har ett par själv) efter att de har ätit så städar de krubban både genom slickar och genom att gnagga lite runt kanter o dylikt inte är de krubbitare för det inte och inget att oroa sig för.
Har bla en som om man släpper in henne i någon annan box så har hon att göra hela tiden att städa boxen överallt hon tom tar vatten från vattenkoppen och håller i munnen innan hon släpper ut det i krubban eller på framkanten så att hon får bättre rent (har funderat starkt på att släppa in henne däre hemma........) snacka om städmani.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
420
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 102
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka