Sv: Biter i krubban
speedygirl skrev:
Jag har en ponny på 6år som alltid efter att den har ätit ska dra med tänderna i krubban, har en hårdplast krubba. Efter varje måltid hör jag han bita i den. Någon som vet varför han gör det?
HUR låter det när han biter p den? Är det bara tänder mot plst du hör, eller något mer ljud? (Dvs krubbiter han)
Vad får han för mat, får han blöt mat?
Är det bara direkt efter han ätit upp som han knaprar på den eller annars med?
Det BEHÖVER inte vara någon fara, vissa leker rätt bra med krubborna. Jag har inhängda hårdplastkrubbor och valacken har som hobby att ta tag i den med tänderna och kasta runt den när den är tom. Vissa mornar har han städat sin box själv och lagt den tomma krubban i höhäcken. Väldigt fint och välstädat
Andra dagar har han spelat fotboll med den runt hela boxen.
Jag låte rhonom hållas för det är leksak han använder den som och det får han så gärna så om han vill (finns inget han kan skada sig på).
En annan slickade noga ren krubban inkl det som drällts på kanterna och gnagde då liten i den, inte heller det störde mig.
Men om hästen krubbiter (dvs sväljer ner luft) eller biter på krubban långa stunder eller 'hela tiden' även mellan fodringarna så skulle jag nog försöka göra något.
De kan också vara roade av LJUDET de orsakar.
Hur mycket HÖ får hästen, står den utan mat långa stunder? Biter den på annan boxinredning med?