Biter i bettet och gapar

Trasdockan

Trådstartare
Jag har en unghäst på 4 år som biter tag i bettet och drar ner huvudet när man rider och gapar när man ska stanna. Han har börjat med detta på senare tid, jag rider med väldigt mjuk hand så jag tror inte det beror på det.

Han har två vargtänder, kanske de som skaver? Någon som har något förslag på vad det kan vara?

Sv: Biter i bettet och gapar

Jag har en unghäst på 4 år som biter tag i bettet och drar ner huvudet när man rider och gapar när man ska stanna. Han har börjat med detta på senare tid, jag rider med väldigt mjuk hand så jag tror inte det beror på det.

Han har två vargtänder, kanske de som skaver? Någon som har något förslag på vad det kan vara?

Du svarade på din egen fråga:grin:

Antingen är det vargtänderna som är problemet eller har din häst problem med tandfällningen. Han kan också ha utvecklat ett bettfel.

Du bör kontakta veterinär och inte rida med bett förrän ni har fått diagnos och behandling. Att rida som du gör nu kommer bara att skapa problem i framtiden - hästen förknippar bettets inverkan med obehag.

Min unghäst hade liknande problem. Det visade sig vara tänderna. Veterinären tog bort vargtänderna, men fick tyvärr inte bort allt. Fick ta ut tandläkaren för att få helt rätt på munproblemen. Har du en bra tandläkare i näreheten, skulle jag hellre kontakta henne/honom direkt. Veterinärer är inte alltid så duktig på tänder som man skulle önska...

Det finns alltså hästtandläkare? Har för mig att det pratats om att de ändå inte får dra ut några tänder?

Det finns inga hästtandläkare, däremot en "yrkeskategori" som gått några månadslånga kurser i USA - dessa får kalla sig hästtandtekniker men inte -tandläkare eftersom det sistnämnda är ett legitimationsyrke med lång och gedigen utbildning.

Hästtandtekniker - eller annan icke-veterinär som t ex hovslagare - får enligt lag inte utföra operativa ingrepp. Hit räknas bland annat vargtandsextraktion. Hästtandtekniker får inte heller ge lugnande eller smärtstillande/bedövning vilket ju kan göra deras jobb mindre lustfyllt för hästen. Om en veterinär närvarar under ingreppet får hästtandteknikern dra ut tänder, men då är det på veterinärens ansvar.

Ta kontakt med Djurtandvårdskliniken i Söderköping - de har en lista på veterinärer som vidareutbildat sig inom hästtandvård. Där har du den största kompentensen. Många "vanliga" veterinärer är inte heller så bra på hästtänder.

De större klinikerna brukar ha tandläkare knutna till sig. Ring och hör dig för.

När du har rett ut tänderna, för det måste du självklart börja med, så kan du bryta ovanan genom att sätta på ett par vanliga inspänningstyglar som hästen kan "slåss" med. Det är inte OK att göra sig fri genom att dra tyglarna ur ryttarens händer!

Ett par inspänningstyglar ger inte med sig på samma sätt som din hand gör om hästen drar till, så de brukar sluta ganska fort.

Men observera att hästen ska vara UA i munnen först! Annars är det bara elakt...

Fixa tänderna sedan skaffar du dig något bettlöst sidepull eller liknande som du rider ett tag med. Bråka inte med hästen då blir det antagligen tok i skallen på hästen. Kan ta bra lång tid att få ordning på. Sedan när du börgar med bett kommer du bli förvånad vad känslig hästen är.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka