Biter fast i ena sidan - tom i andra

Sv: Biter fast i ena sidan - tom i andra

Då är jag med.
Förslag: Rid mycket skolor, Öppna och Sluta i skritt. Det är stärkande för bakdelen. Cavaletti är också väldigt bra.

värm upp långa stunder rakt fram... har du möjlighet att värma upp ut så är ju det väldigt bra.
sen när du är på ridbana så jobba mkt i öppna och sluta men fokusera på bjudningen och inte på tvärningen. och förböj ej!!!!
min förra pålle var svag i vänster bak och det resulterade i stel vä. sida och dåligt stöd i hö. tygel
få vä. bak att ta långa kliv och låt inte dig själv fastna i handen.... lätta ur när det blir hårt motstånd och ta ut equi ofta!!!

Jag rider nästan enbart ute. Eftersom det inte har funkat riktigt på ridbanan, så har jag ridit ut och då försökt träna dressyr ute med. Jag vet att hon stått hos nån fälttävlanstränare som pushat henne för hårt, hon är ganska känslig, och blir himla frustrerad när hon inte förstår eller kan, blir upprörd, sådär som bara stom kan :p . Hon blir lätt stressad på ridbanan och tror att jag ska kräva mer än hon kan, när jag egentligen bara vill att hon ska trava lugnt framåt. Så det har vi jobbat på, att ta det lugnt. Det är när hon blir uppstressad som detta kommer fram, inte så himla mycket när hon är lugn, men visst det finns där.

Jag brukar rida öppna, sluta och skänkelvikningar över grusvägarna. På ridbanan har vi ännu inget staket, och där blir hon som sagt lättare stressad. Men jag ska helt klart fortsätta träna på detta. Har vikter till min andra häst, kan ju träna med dessa på henne med.

Nu går det här inte längre. Har provat allt ni sagt, dock ute i skogen.
Det slutar varje gång med att vi är ovänner när vi kommer tillbaka till stallet.
Jag kan inte sluta fokusera på vä handen och hon är så himla känslig att hon känner av minsta lilla jag är irriterad och blir då stressad och allt blir värre. Värst är det på vägen hem.
jag har inget släp för tillfället, och inte heller några pengar att ta ut tränare nu. Ridbanan går ju ändå inte att rida på nu.
Någon som vill komma o rida? :angel:
Kan säga att det är samma sak med hackamore.. så nåt skumt är det.. :confused:

Hej!

Har läst igenom hela tråden, och du skrev att hästen blivit kollad av tandläkare, men jag såg inte att du skrev vad tandläkaren sa? (Du får ursäkta om jag missade det, skummade en del). Jag hade liknande problem med min valack när jag köpte honom och det visade sig att han hade vågbett och därför kunde suga upp bettet på ena sidan och knipa tag i det med tänderna. Detta hade han gjort till en ovana och han blev därför stelare och stelare i den sidan. För oss hjälpte det med tillfälligt byte av bett (till 3-delat) och ett besök av en hästchiropraktor och sedan hade jag en helt "ny" häst.

Var än problemet sitter så tycker jag att det låter som att din häst har ont någonstans, så om jag vore som du skulle jag försöka se till att vara helt säker på att ev. fysiska orsaker till beteendet är utredda innan jag försökte rida fram en lösning.

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 184
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka