Biten i sömnen?

Sporthorse

Trådstartare
Nu kanske min fråga framstår som dum, men finns det någon risk att bli biten i sömnen om hunden drömmer någonting läskigt och ligger i sängen? Mun hund morrar ofta i sömnen och sover gärna med sin nos under min hals eller nos mot ansikte.
Har fått kommentarer om att hunden kan råka bita mig i sömnen eftersom det trots allt är ett djur.
Har haft hunden i 6 år och tvivlar på att det skulle hända, har det någonsin hänt? Har någon annan hört att det är en risk? just nu ligger hunden och drömmer för fullt :love:

Senast ändrad:
Jag skulle säga att det KAN hända, men troligen inte.

OM hunden sover djupt och av någon anledning blir överraskad av dig i sömnen (ni har flyttat åt varsitt håll i sängen och du plötsligt slänger en arm (valfri kroppsdel) på hunden så kan den bli överraskad och 'försvara' sig.

Dock inget jag skulle oroa mig för:)

Med tanke på att man själv kan slåss i sömnen (dvs flänga ut en arm och vakna av att man träffar väggen)
Så är det ju fullt möjligt att en hund kan hugga i sömnen om den blir provocerad till det.
Men har den inte gjort det på 6 år så skulle jag kasta ur hunden ur sängen nu heller ;).

Nu kanske min fråga framstår som dum, men finns det någon risk att bli biten i sömnen om hunden drömmer någonting läskigt och ligger i sängen? Mun hund morrar ofta i sömnen och sover gärna med sin nos under min hals eller nos mot ansikte.
Har fått kommentarer om att hunden kan råka bita mig i sömnen eftersom det trots allt är ett djur.
Har haft hunden i 6 år och tvivlar på att det skulle hända, har det någonsin hänt? Har någon annan hört att det är en risk? just nu ligger hunden och drömmer för fullt :love:
Jag har aldrig ens tänkt på att det skulle kunna hända och en sådan knäpp kommentar har jag faktiskt aldrig fått. Då har jag ändå hundar som, om de sover och jag måste flytta på dem, ibland kan morra när de vaknar till. Mina hundar har väldigt mycket ljud för sig rent generellt och får absolut morra om de känner ett behov av det (däremot hoppas jag ju att de inte ska känna behov av hot-morr). Just därför tror jag inte heller att de någonsin kommer bita mig.

De hundar där jag själv varit rädd för att bli biten, det är hundar som blivit bestraffade för att de morrar. De verkar då ha nära till att hoppa över det läget och gå direkt till att försöka bita. Har man en sådan hund som sover nära i sängen och man råkar tex slänga en arm på den, då kan jag tänka mig att de skulle kunna bli överraskade och bita. De flesta andra hundar som alls skulle reagera hade nog valt att morra istället. Att hunden skulle bitas i sömnen för att den drömmer, det tror jag inte alls på.

Den risken är nog ganska liten. Hundar har bra mycket bättre koll även när de sover än vad människor har. Iallafall har mina hundar haft/har det och jag tror inte att de är några undantag. Sen har självklart olika individer olika snabbt till bett men jag ser det som ganska osannolikt att en frisk hund som ligger bredvid människor och sover skulle hugga helt plötsligt för att hen drömmer.

Däremot läste jag en gång om en kvinna som blivit biten i ansiktet av sin hund när hon smög in och böjde sig över hunden och pussade den i ansiktet när hunden låg och sov ensam i sängen. Hunden blev helt enkelt rädd och försvarade sig mot den plötsliga inkräktaren. Men det ser jag som en helt annan sak än att hunden skulle bita när man sover bredvid varandra.

Monster har full rulle i sömnen rätt ofta, han skäller, springer, ylar, hoppar, viftar på svansen, gnyr, och gud vet allt. Han kan även göra något slags morrljud och klappra lite med tänderna, men som med allting annat som sker i sömnen så är det små, svaga rörelser jämfört med kraften han har när han är vaken. Jag kan tex se att han verkar drömma att han sträcker ut i full fart över någon stor sträcka, men i verkligheten så rycker ju tassarna bara några cm. Skulle han av någon anledning få tänderna om mig i ett drömbett någon gång så vore det ju samma där, han drömmer säkert att han biter hårt då men det skulle knappt vara ens ett nafs i verkligheten.

Vi är ju så gott som förlamade när vi drömmer, hundar likaså. Han har helt enkelt inte kraft att göra någon som helst skada när han sover, ens i den oerhört osannolika situationen där han drömmer att han biter samtidigt som jag pillrat in någon kroppsdel mellan hans tänder - han kan ju liksom inte sikta på att bita en hand eller liknande, han sover ju.

Däremot kan hundar bita rejält precis i uppvaknandet, för att de är förskräckt överraskade. Helt annan sak. Där hänger det kanske ihop med hur nära de har till bitande generellt? Jag tycker "det är ju ett djur! :nailbiting:" är ett väldigt märkligt argument. Hunden är ju ett djur även när den är vaken!? Och det är vi med... Jag tänker nog att är man rädd för sin hund bör man kanske inte ha den kvar.

Jag är i alla fall inte ett dugg rädd för att min hund ska bita mig, i sömnen eller annars. Han sover under täcket med mig de flesta nätter - jag har dock fått ett och annat blåmärke när han sparkat ner mig på golvet. :D

Nu sover inte vår hund i sängen, men väl katterna och jag har blivit biten av den lilla en gång.
Jag råkade väl sparka till honom i sömnen eftersom han envisas sova vid mina fötter (förstår inte varför för husse är ju Number One i familjen)

Jag skriker rakt ut av smärtan och väcker sambon
"vad skriker du om?"
"Kattfan bet mig"
"Ja men är det något att vråla för så jag vaknar?"

Då var det nästan så jag ville bita sambon :rofl:

Nu sover inte vår hund i sängen, men väl katterna och jag har blivit biten av den lilla en gång.
Jag råkade väl sparka till honom i sömnen eftersom han envisas sova vid mina fötter (förstår inte varför för husse är ju Number One i familjen)

Jag skriker rakt ut av smärtan och väcker sambon
"vad skriker du om?"
"Kattfan bet mig"
"Ja men är det något att vråla för så jag vaknar?"

Då var det nästan så jag ville bita sambon :rofl:
Ehehe, känner att din sambo o jag är lite lika :angel::D

Mer troligt att katten biter tror jag eftersom dom inte är lika trogna sina ägare ;)
Det du beskrev @TinyWiny känner även jag till. Vet en som vart biten precis vid samma situation. Kanske känner vi samma person? Hunden vart överraskad och biter aldrig vanligtvis. Men det är kanske något annat då den inte visste vad det var som flög upp i ansiktet på den. Sen ska man ju inte störa sovande och ätande hundar av en anledning :)

Jag har aldrig ens tänkt på att det skulle kunna hända och en sådan knäpp kommentar har jag faktiskt aldrig fått. Då har jag ändå hundar som, om de sover och jag måste flytta på dem, ibland kan morra när de vaknar till. Mina hundar har väldigt mycket ljud för sig rent generellt och får absolut morra om de känner ett behov av det (däremot hoppas jag ju att de inte ska känna behov av hot-morr). Just därför tror jag inte heller att de någonsin kommer bita mig.

De hundar där jag själv varit rädd för att bli biten, det är hundar som blivit bestraffade för att de morrar. De verkar då ha nära till att hoppa över det läget och gå direkt till att försöka bita. Har man en sådan hund som sover nära i sängen och man råkar tex slänga en arm på den, då kan jag tänka mig att de skulle kunna bli överraskade och bita. De flesta andra hundar som alls skulle reagera hade nog valt att morra istället. Att hunden skulle bitas i sömnen för att den drömmer, det tror jag inte alls på.
Ja jag tycker också att det är bra med hundar som varnar.
Oftast går det ju aldrig så långt att en varning övergår till ett bett, men det finns få hundar som är så obehagliga som en som aldrig varnar.

Min varnar också om jag vill flytta på henne när hon sover och jag tex vill ta täcket, men endast när jag är vaken sent på kvällen /natten och hon tycker att nu ska vi SOVA! Men det händer aldrig om jag tex råkar putta till henne då jag själv ligger i sängen.

En del människor tycker att det är fel med hund i säng och då ifrågasatte jag det och fick den där förklaringen

Jag brukar bara få frågor om jag inte är rädd att lägga mig på hundarna för dom är små, hittills verkar dom ha klarat sig fast den äldre ska enligt min exsambo fått mitt ben på sig i full fart då jag vänt mig :o

Men har aldrig ens reflekterat över att jag skulle bli biten när jag sover, inte ens av den yngre som blir riktigt förbannad om han blir väckt och hittills har mina ben varit hela då jag vaknar :angel:

Mer troligt att katten biter tror jag eftersom dom inte är lika trogna sina ägare ;)

Säg det till min katt :angel: Hon har attackerat ambulanspersonal och jag kan inte ställa ut henne eftersom jag blir nervös och hon vaktar :o

Något enstaka lätt bett har jag fått i foten när jag råkat sparka på henne när hon sover, men hur förbannad hon än är i vaket tillstånd (bad...) så biter hon inte. Hon kan lägga tänderna emot men lägger absolut ingen kraft bakom.

Det du beskrev @TinyWiny känner även jag till. Vet en som vart biten precis vid samma situation. Kanske känner vi samma person? Hunden vart överraskad och biter aldrig vanligtvis. Men det är kanske något annat då den inte visste vad det var som flög upp i ansiktet på den. Sen ska man ju inte störa sovande och ätande hundar av en anledning :)

Jag känner inte personen själv och det är längesedan så jag minns inte alls vem det var.

Säg det till min katt :angel: Hon har attackerat ambulanspersonal och jag kan inte ställa ut henne eftersom jag blir nervös och hon vaktar :o

Något enstaka lätt bett har jag fått i foten när jag råkat sparka på henne när hon sover, men hur förbannad hon än är i vaket tillstånd (bad...) så biter hon inte. Hon kan lägga tänderna emot men lägger absolut ingen kraft bakom.
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Katter är luriga! :rofl:
Har du en siames?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka