Biten av råtta

Lycanthrope

Trådstartare
Jag skulle in och fylla på mat hos råtthonorna och en av de nyblivna mammorna högg tag mellan mina knogar, hon hängde ett par sek och bettet blev djupt!
Blödde som tusan! Det ömmar såklart men verkar inte ha tagit i någon sena eller något sånt. Gick och spolade under kallt vatten direkt, då gjorde det iaf mindre ont.

Jag är inte så sugen på att åka till doktorn, tog ju stelkramp i skolan :angel:

Hur håller man på bästa sätt den här typen av sår rena och vad ska jag hålla utkik efter (eventuella farligheter)?

:)

Sv: Biten av råtta

när det gäller djurbett, speciellt från gnagare/hardjur så finns ju alltid risken för rabies. har du haft råttorna utomhus nyligen så är risken större. jag tycker du ska åka till doktorn. det kan ju också bli en stor infektion av det hela om det blev så pass djupt som du säger. även om du spolade vatten på, så finns det säkert bakterier kvar längst ner i såret! :crazy:

De lever endast inomhus.

Idag är det knappt svullet och har börjat läka fint, avvaktar nog med doktorn :o

jag blev biten så som du har beskrivit ditt bett, i fingret och ganska djupt, för nån månad sedan. jag tvättade bara rent och höll rent så länge det var ett sår. jag åkte inte in till läkare eller så.
men om det inte blir svullet, varmt, rött, irriterat, du får feber m.m... så är det ingen fara.:)

Svullet är det ju såklart men inte mer än så. Ömmar när jag tar på det.

Men då överlever jag nog :)

jag blev biten så som du har beskrivit ditt bett, i fingret och ganska djupt, för nån månad sedan. jag tvättade bara rent och höll rent så länge det var ett sår. jag åkte inte in till läkare eller så.
men om det inte blir svullet, varmt, rött, irriterat, du får feber m.m... så är det ingen fara.:)

Precis. Det är inte stelkramp och rabies man ska oroa sig för, utan infektioner. Infektion i en hand är inte bra, det kan gå på fingerlederna och ge allvarliga skador om man inte behandlar.

Jag har blivit biten ganska många gånger av alla möjiga djurslag då jag hjälper till med djur som fart illa på ett eller annat sätt. Smådjur/gnagare bett har det aldrig varit några problem med, jag har tvättat såren ordentligt och sedan laggt på ett plåster tills det slutat blöda. Men det är också bra att det får blöda ur en stund för det tar med sig ev bakterier som kan finnas i såret.

Det absolut värsta djurslagen jag har blivit biten av är hund och katt. Deras bakterieflora kan orsaka blodförgiftning på oss människor och därför har jag behövt uppsöka läkare efter dom betten. Men det har alltid gått bra som tur är. Så var inte orolig för ditt bett utan håll det rent, skyddat och under uppsikt så ska du se att det läker fint ^^

Det var lite svullet ett tag , och lite ömt på det djupaste märket men nu har det läkt ihop fint. Jag överlevde! :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Pazuzu
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Djur Har precis råkat ut för första (och förhoppningsvis sista) bitande råttan... :( Lolita har lite då och då de senaste dagarna...
Svar
14
· Visningar
2 954
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 948
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna