Bitch-häst, vad göra?

SoffiProppi

Trådstartare
Min kompis medryttare är riktigt otäck, ja, till och med farlig...

Från början var hon en superduktig tävlingshäst (är fortfarande). Hoppar allt, är vändbar och mycket duktig i dressyr. Men när man ska hämta henne i hagen, ja, då är hon en annan häst... Hon kollar upp när man kommer och ser riktigt snäll ut. (New Forest på 142 cm) När man är 3 m ifrån lägger hon öronen bakåt och gör anfall. Antingen springer hon över en och bits etc, eller vänder rumpan till och sparkar, för att träffa. Det går inte att komma närmare än 3 m... Vi hade idag med oss en hästvan tjej som hållit på med hästar i 25 år och hon förbjöd oss att gå ut till den hästen ensamma utan hjälv, väst o pisk. (vi är bägge 14 år) Så idag fick hon bli lämnad ute, utan att få sin mat och sånt...

Hur ska vi göra för att få henne att sluta med detta beteénde? Vi funderar på att sätta henne ensam i en grushage och sedan låta henne söka sig till oss när vi kommer.

Hon är underbar att rida! Kan det vara något som är fel i huvudet på henne? Hon är bara 15 år...

Sv: Bitch-häst, vad göra?

Det kan vara massor av fel på henne - fysiska och psykiska.
Men denna reaktion kan bero på något som gör ont under själva ridningen. Sadel, överansträngd - ja vad som helst.
Märrar kan få hormonrubbningar.
Hästar som överfodras kan också bli jävliga

Det kan vara massor av fel på henne - fysiska och psykiska.
Men denna reaktion kan bero på något som gör ont under själva ridningen. Sadel, överansträngd - ja vad som helst.
Märrar kan få hormonrubbningar.
Hästar som överfodras kan också bli jävliga

Eller så betraktar hon hagen som sitt område och har ingen respekt för dem som kommer in dit:angel:

Inte samma sak - flocken är hennes och ni är inkräktare.
Det kan naturligtvis ha att göra med att hon lyckats skrämma bort er och det man kan göra för att få vara ifred det gör man.

ta hjälp an nån kunnig tränare som kan hjälpa er,d finns ju nån andledning till varför hon gör så här,ni kan ju inte gå omkring med väst o spö varje gång ni ska hämta henne(o spöt förvärrar bara)..näpp ta reda på orsaken först.......

Jag har en riktig bitch häst hemma, tävlingshäst med humör som en vet inte vad, men hon är skit dum när man går in i "hennes" hage t.ex fodra osv.
När man ska ta in henne får man ropa så hon kommer till grinden och då går det bra men det är bara jag som kan ta in henne så:mad:...åker man bort när nån annan ska ta in henne får hon gå i rasthagen så man kan ta henne från alla håll...om hon är nära staket dvs.

Inte samma sak - flocken är hennes och ni är inkräktare.
Det kan naturligtvis ha att göra med att hon lyckats skrämma bort er och det man kan göra för att få vara ifred det gör man.

Helt riktigt skulle jag tro. :bow:
Precis så skulle jag gissa att det är.

TS:

Det jag skulle gjort i det läget är att göra nåt HELT oväntat.
När hästen kommer emot ägaren, skriker denne till som en mistlur och flaxar till med armarna. Eller med en jacka eller vad som helst.
Driv hästen åt andra hållet.
Då tar helt plötsligt hon över herreväldet och vänder på hela steken.
Sen driva henne runt i hagen lite tills hon blir så trött på hela grejen och när hästen stannar, driv henne framåt igen.
Det kommer hon tröttna på tillslut och be om att få stanna.
Då går man fram och hämtar hästen.
Gör hon då så ännu en gång fortsätter man driva på hästen.
Och så gör man återigen så tills hon tröttnar på att gå runt i hagen utan att få stanna.
Sen provar man att gå fram och ta hästen igen.
Fortsätter hästen sschasa bort ägaren så fortsätter ägaren oxå göra detsamma.
Om det så ska ta en hel natt och en hel dag så får det göra det.
Tänk på att bara ge sig på detta när tiden finns.
Slutar man utan att ha fått med sig hästen på ett tillfredställande sätt in i stallet har man inte "vunnit striden" ;)

Och det viktigaste av allt:
Berömmet när man går fram till hästen utan problem.
Godis, klapp och mycket uppskattande ord.

Tro mig, detta funkar.
Men hästar har ett outtömligt tålamod och all tid i världen, och det måste man som hästägare oxå se till att ha mer av än hästen i dessa fall.;)

Lycka till!

Senast ändrad:

Såg nu att ni bara var 14 år gamla.
Jag tycker ni ska ta hjälp av en vuxen person som kan hjälpa er.
Det kan bli farligt eftersom hon gör utfall emot er.:bow:

Helt riktigt skulle jag tro. :bow:
Precis så skulle jag gissa att det är.

TS:

Det jag skulle gjort i det läget är att göra nåt HELT oväntat.
När hästen kommer emot ägaren, skriker denne till som en mistlur och flaxar till med armarna. Eller med en jacka eller vad som helst.
Driv hästen åt andra hållet.
Då tar helt plötsligt hon över herreväldet och vänder på hela steken.
Sen driva henne runt i hagen lite tills hon blir så trött på hela grejen och när hästen stannar, driv henne framåt igen.
Det kommer hon tröttna på tillslut och be om att få stanna.
Då går man fram och hämtar hästen.
Gör hon då så ännu en gång fortsätter man driva på hästen.
Och så gör man återigen så tills hon tröttnar på att gå runt i hagen utan att få stanna.
Sen provar man att gå fram och ta hästen igen.
Fortsätter hästen sschasa bort ägaren så fortsätter ägaren oxå göra detsamma.
Om det så ska ta en hel natt och en hel dag så får det göra det.
Tänk på att bara ge sig på detta när tiden finns.
Slutar man utan att ha fått med sig hästen på ett tillfredställande sätt in i stallet har man inte "vunnit striden" ;)

Och det viktigaste av allt:
Berömmet när man går fram till hästen utan problem.
Godis, klapp och mycket uppskattande ord.

Tro mig, detta funkar.
Men hästar har ett outtömligt tålamod och all tid i världen, och det måste man som hästägare oxå se till att ha mer av än hästen i dessa fall.;)

Lycka till!

:bow::bow::bow:

*står ivrigt och väntar på din bok i bokhandeln*

Jag hade inte gjort så om jag inte varit väldigt erfaren (vilket jag får känslan av att TS och kompisen inte är). Risken finns att hästen utmanar tillbaka och då är skaderisken stor.

Jag hade anlitat en tränare av något slag som hade fått upprätta en grundkommunikation med hästen och sedan lärt ägaren detta under kontrollerade former. Är man relativt oerfaren ger det inte särskilt mycket att utmana hästen i en skarp situation, det kan däremot göra situationen betydligt värre.

Jag hade inte gjort så om jag inte varit väldigt erfaren (vilket jag får känslan av att TS och kompisen inte är). Risken finns att hästen utmanar tillbaka och då är skaderisken stor.

.

Nä jag insåg det när jag skrivit mitt tillvägagångssätt att de var alldeles för unga.
Jag hade bett en god tränare med stor hanteringskunskap om hjälp.
Detta låter dock som en häst som mycket väl kan bli farlig i sitt beteende om det inte sköts på rätt sätt.

Mycket som har med hästhantering att göra handlar om tajming, vilket kan vara mycket svårt för en oerfaren hästmänniska att utöva i praktiken.

Sen finns det inga genvägar.
Det måste lyckas helt enkelt.
Därför råder jag inte TS att utöva det jag skrivit i inlägg ovan. :bow:

Senast ändrad:

Min kompis slutade igår med att vara medryttare på hästen men problemet finns fortfarande. Har god kontakt med tjejerna (och mammorna :D) i stallet och hoppas de löser problemet...

Ja det får vi verkligen hoppas.
Det låter onekligen som ett jobbigt problem...:crazy:

huva vad otäckt :crazy:

Råkade ut för en ponny som gjorde så en gång. Som tur var hade jag grimskaftet med och fick till en rejäll smäll på bogen som fick hästen att tvärstanna och då smet jag under tråden. Jag var då 15 år. Hästen hade aldrig gjort något liknande innan. vad jag vet så gjorde han heller aldrig om det.
Kan erkänna att jag var rätt chockad efteråt och grimskaftet var en ren reflex.

Hoppas de får hjälp med ponnyns beteende

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar