Bitande undulat- tips och råd

Minta

Trådstartare
Någon här som kan något om undulater?

Har en till låns för tillfället. Eller vad man nu skall kalla det. Hon (tror jag) har blivit kvar här några månader nu, men skall väl förhoppningsvis tillbaka till ägaren snart.

När hon kom hit var hon mer vild än tam. Hon kommer från en djuraffär och är runt året gammal tror jag. Här har hon suttit i vardagsrummet och kunnat vara med oss hela tiden och har blivit mer framåt. Problemet nu är att hon biter i händerna så fort man kommer nära. Jag tolkar det som någon form av osäkerhet men jag kan tolka fel. Har ingen större erfarenhet av fåglar. Enligt vad jag läst mig till skall man bara härda ut och så kommer bitandet försvinna med tiden. Men det gör ju ont och mina stackars händer är numera uppätna. Hon siktar ju in sig på de mjukaste delarna och verkligen gnager. Rycker man till blir hon ännu mer enveten. :crazy:

Hon får komma ut på kvällarna när barnen sover och katten och hunden är instängda i ett annat rum och då flyger hon några vändor och klättar i gardiner och äter upp tapeten. Jag tolkar henne inte som särskilt osäker på sin omgivning. Idag fick jag lura in henne i buren igen. :D

Så förutom att hon verkligen behöver få en kompis, något jag just nu inte kan göra något åt förutom att säga till hennes ägare om det. Skulle det visa sig att hon blir kvar här en längre tid kommer jag dock att skaffa en kompis så fort jag kan. Förhoppningsvis vet jag vad som händer nästa vecka när ägaren är tillbaks från semestern.

Är det någon som har något tips för bitandet? Eller skall jag bara stå ut och låta det ta sin tid? Jag är inte och sträcker fram handen framför henne hela tiden utan håller den still ibland så hon får välja själv om hon vill dit eller inte. Men så måste jag ju in och greja i buren ibland med.

Dessutom har jag studerat hennes näbb ett tag nu och undrar om den inte kan vara lite för lång. Hur skall en undulatnäbb se ut? Och var får man tag på en tång ifall klorna måste klippas. Hundens och kattens klotång känns lite för stor. Har för mig att jag sett mindre klotänger.

Sv: Bitande undulat- tips och råd

Har haft fågel förr dock lite större variant och den tös du har är med andra ord inte handtam. För fåglar är händer ett stort hot, jag hade nog bitit själv om jag fått några stora saker kommande mot mig. Det tar tid att få en fågel handtam men börja med att mata henne med typ hirskolv för att successivt trappa ner på godisets längd för att till sist få henne att äta direkt ur din handflata, till sist kommer hon ta initiativet till att hoppa upp på din hand medan hon äter och associera de till något bra. Du ska absolut inte sträcka fram handen och härda ut med hennes bitande, då tvingar du dig på henne och det resulterar aldrig i något bra. Det kommer ta tid, med fåglar krävs ett enormt tålamod men det går att få dem handtama.

Ps. Glömde tillägga. Här kan du läsa om deras näbb. Och att föredra hos icke handtama fåglar (också skönt vid handtama) är burar man kan dra ut spillningslådor från och burar som har foderluckor, på så sätt slipper du sätta in händerna i buren och skrämma fågeln.

Nä, handtam är hon defenitivt inte. :) Det brukar inte de fåglar från djuraffärer vara om jag förstått rätt.

Har provat att mata med hirskolv bland annat, men de är ju bara bra klätterredskap för att klättra upp på handen. :D

Jag undrar om inte det bästa är att låta henne komma fram när hon vill och så får hon stå ut med att jag sätter in ny hirskolv då och då. Utdragbar botten finns på buren. :)

Jag har tittat på den bilden av näbbar innan och i jämförelse så nog hennes näbb på gränsen till för lång. Jag får försöka hitta nån som kan kika på den och eventuellt klippa. Det vågar jag mig inte på själv.

Det kan vissa zooaffärer fixa åt en har jag för mig. (om man inte kan fixa det själv då). Arken zoo till exempel (vet dock inte om de klipper fågelnäbbar och klor) Men man kan ju höra sig runt :)

Men prova det som cassyjo sa. Att håll en hirskolv eller något annat som fågeln tycker är riktigt mumsigt. Håll den still på ett ställe och successivt kommer hon att sätta sig på handen:)

Skaffa inte en till fågel förrän den fågeln är handtam. Ett tips. Jag hade två dvärgisar (dock svårare att få tama) och dom blev aldrig handtama.

Sätt INTE in hirskolvar till henne. Det är godis och man ska inte ge för mycket. Härda ut! Det gör ont men det finns inget att göra mer än att backa i tamträningen. Umgås mycket runt buren utanför osv så h*n blir van vid dig. Sen mata med hirskolv men erbjud endast den när du håller i den

Jagf får hålla allra längst ut på hirskolven till att börja med. Då kanske hon inte ens fattar att det är jag som håller i den. :D

Men jag tänker att hellre en icke handtam fågel med sällskap än en handtam som är ensam. :) Fåglar från uppfödare är väl oftast mer vana vid händer också och tanken är att skaffa en från uppfödare om det blir aktuellt. Då har ju förhoppningsvis i alla fall en som är handtam.

Ok. Det visste jag inte. Inga mer hirskolvar utom i bli tam- träningssyfte. :)

Bitandet beror ofta på frustration av något slag.
Som sagt var - en kompis - prio ett för undulatens välbefinnande. Vänta INTE tills den nuvarande är tam - undulater är utpräglade flockdjur och ska inte vara ensamma :) Det är tom. olagligt så du tänker alldeles riktigt.

Har hon skojiga leksaker i buren? Får hon grönfoder att äta? Om hon äter kraftfoder (typ, äggfoder) så ta bort det, är häckningsfoder och kan orsaka aggressivitet pga att det blir för mycket protein.

Kan funka att blåsa på henne när hon bits/tänker bitas, men enklast är kanske att ta på en handske om man är känslig, och sedan försöka ignorera hennes bitande. Flyttar du handen har ju hon vunnit. Undulater är rysligt smarta små rackare. Menar alltså inte du ska hålla fast henne på något vis men om hon frivilligt sitter på din hand och biter.

Har själv en liten Sigge som gärna bits när han inte har lust att bli hanterad, han var van från sitt förra hem att få sin vilja igenom (låt mig vara ifred) genom att bita tag i den hand som kom för nära ;)

Hirs är kanon att tamträna med, en liten bit då och då är ingen fara så länge det är frisk och fräsch hirs.

Liten klotång hittar du i djuraffären, eller så tar du en vanlig nagelsax :) Och du ska inte klippa näbben själv, alldeles riktigt, hade gått till en veterinär med det eller om du vet någon som säkert är van vid fåglar.

Näbben är ju inte bara för att äta utan också ett redskap. Klipper du för mycket kan den få problem att äta osv. (den kan också börja blöda, och det gör ONT!) Hoppas du får bukt på bitandet. De små rackarna gör väldigt ont trots att de är så små ;)

Men ett tips till! Sitter h*n på naturgrenar, eller plastpinnar? Det brukar ofta slita ner klorna naturligt och även näbben. :)

Japp, hon får olika grönsaker eller sallad varje dag och frukt ibland. Plockar grenar ute att gnaga på.

Leksaker har hon men de är kanske dags att hitta lite roligare eller göra ett byte igen. Jag har varvat de som finns och även hängt in lite gamla bebisleksaker vi haft över. :) Har tagit bort alla speglar också. Har för mig att det skall finnas leksaker man kan lägga mat i men inte hittat i någon djuraffär. Fast tycker utbudet för fåglar generellt är dåligt i alla fall i de närmaste affärerna.

Jag skall höra med vår veterinär om de klipper näbbar eller vet någon som gör det. De kan säkert avgöra bättre än jag om det behövs.

sows: Hon sitter på naturpinnar. Plockar in nya när de gamla börjar bli för avskalade. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 303
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 309
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama