Bisvärm!!

Koriander

Trådstartare
En bisvärm har satt sig i ett äppelträd i min trädgård, vad göra?? Kan det finnas nån som är intresserad av att ta hand om den eller ska jag låta den vara? Vi har haft besök av dom tidigare några gånger fast för många år sen och då försvann dom av sig själv. Kan det vara rymlingar från nån bikupa tro?

Sv: Bisvärm!!

En bisvärm har satt sig i ett äppelträd i min trädgård, vad göra?? Kan det finnas nån som är intresserad av att ta hand om den eller ska jag låta den vara? Vi har haft besök av dom tidigare några gånger fast för många år sen och då försvann dom av sig själv. Kan det vara rymlingar från nån bikupa tro?

Det inte bara kan vara, det är.

Samhället är fullt och har för lite yta i kupan = drottningen tar med sig flygstyrkan och sticker till nytt boende. Kvar blir ungbin som matar fram en ny drottning från ett/flera av de nylagda äggen.

När de hittat nytt boende så sticker hela svärmen i väg om ingen fångar dem och ger dem en ny kupa vill säga.

Ring nån lokal biodlare och fråga om denne kan komma och hämta svärmen.

Fick tag på en biodlare här i närheten som kom och hämtade bina. Det var tambin och tydligen så har dom inte så stor chans att klara sig i det vilda utan dör när vintern kommer. Så nu har man gjort en god gärning idag (hoppas jag) och lärt sig något nytt på köpet. Ska köpa mycket honung av dom i fortsättningen :)

EN TILL!! Såhär två veckor senare och på samma ställe! Vad är det frågan om? Börjar misstänka att dom kommer från jätte eken här på tomten. I så fall måste det finnas ett sjuhelsikes stort bisamhälle i den.

Ringde du biodlaren igen?
Eller så är det tambin som av någon anledning (sjukdom elelr så) inte sköts längre och då vantrivs och rymmer?
Tänkte om det stått flera kupor på samma stället och sedan blir ditt räd det första lämpliga ställe att svärma på de ser?

Haha, vad jag svamlar, vad vet jag om bin :p

Hoppas du slipper flers värmar nu i alla fall.

Senast ändrad:

I år verkar det ha varit mycket svärmning, åtminstone där jag bor. Ofta är det som Gnist skrev att de har för lite yta, en del bin är också mer svärmningsbenägna än andra, så det behöver inte vara att de är vanskötta eller bortglömda.

De samlar sig i regel på ett bra ställe innan de far vidare, ditt äppelträd verkar vara ett sånt bra ställe helt enkelt. ;)

Hur fångade han in dem?

Det enklaste är att ställa en låda under och ge grenen de hänger i ett rejält ryck så de ramlar ner i lådan, alternativt klippa av den och lägga i den. Antingen i en vanlig papplåda, eller i en bikupe-låda om man har. Det viktiga är att man får med sig drottningen ner i lådan.

Jag har vanliga italienska gula och de har inte svärmat alls. Iofs så sköter jag ju bina som man ska så det finns aldrig anledning för dem att svärma heller.. Har man koll på sin kupa är det inte så svårt att hindra svärmning, som ju faktiskt är en ganska kännbar förlust för biodlaren om svärmen inte haffas och sätts i ny avläggare!

Har inte blivit utringd att haffa nån svärm heller, så lugnt svärm-år igen här uppe :)

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 717
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar