Birkelandfraktur

Verkligen ingen som vet??

Det jag undrar är just om det är att hästen får det för att den är felriden, eller om det är pga yttre våld etc.?

Jag har aldrig hört talas om Birkelandfraktur, så jag sökte på både AltaVista och Google. Resultatet blev 0 träff.

Hoppas du kan berätta vad det är.

Immer

Birkelandsfraktur är ett benfragment belägget i kotans bakre led. En sorts tillväxtstörning som har orsakat en avsprängningsfraktur.

Mer info: Birkelandsfraktur

min har en sådan, lös benbit som "simmar runt i kotleden". Enligt vet på kliniken så är den antingen medfödd eller pga en yttre skada i unga år. Dock inget hon för dagen har känningar av, men opereras bort om hon får ont. detta anses vara en rutinoperation med relativt kort konvalescens

Jo, att det är en lös benbit i kotleden är jag helt på det klara med. Min häst fick en sådan bit bortplockad förra veckan och är nu konvalescent.
Det enda jag har fått reda på av veterinären som remissade hästen till Hbg är att det inte är ärftligt. Det har heller inget att göra med osteochondros.

Anledningen att jag undrar varför en sådan benbit uppkommer är att problemen med hästen började efter att hon varit utlånad. Hon var utlånad i ett halvår och när jag fick tillbaka henne var hon oridbar. (Hon slog mot skänkel, slog i galoppfattningar och var allmänt osamarbetsvillig.) Jag känner min häst väl och vet att det inte är normalt beteende för henne.
Så vi åkte till klinik nr.1. De behandlade motsatta bakbenet i has och kota samt det diagonala frambenet i kotan. Dvs. helt fel ben. Hästen var ok. under igångsättning under ca tre månader. Sen började problemen igen.
Då åkte vi till klinik nr.2 eftersom jag hade flyttat. Hon böjde och hittade endast en liten reaktion (i det utsatta bakbenet) som hon inte brydde sig om. Hon rekommenderade en kiropraktor eftersom hästen var sned.
Efter kiropraktorbehandlingarna var hästen okej i ett par veckor i taget. Till slut tröttnade jag på alla behandlingar och lät hästen vila helt i ca tre månader.
När det inte hjälpte åkte jag till Flyinge med hästen och på ca. tio minuter ställdes diagnos som senare bekräftades av röntgen och böjprov med bedövning.

Men jag undrar ändå varför hästen har fått denna lösa benbit?

Nån skrev avsprängningsfraktur. Borde hästen inte vara halt i samband med det? Jag vet ju inte om hon var det eftersom hon var utlånad.

Det är inte så ovanligt på travare och galoppörer, förekommer även på hopphästar. Det är som någon annan sa en pytteliten fraktur och en benbit som ligger lös i kotleden. Hästen är bara halt när benbiten befinner sig i ogynnsamt läge. Kan opereras med framång med artroskopi. Konvalecensen är ca 2 månader.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 921
Senast: EZMK
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
415
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka