Jo, att det är en lös benbit i kotleden är jag helt på det klara med. Min häst fick en sådan bit bortplockad förra veckan och är nu konvalescent.
Det enda jag har fått reda på av veterinären som remissade hästen till Hbg är att det inte är ärftligt. Det har heller inget att göra med osteochondros.
Anledningen att jag undrar varför en sådan benbit uppkommer är att problemen med hästen började efter att hon varit utlånad. Hon var utlånad i ett halvår och när jag fick tillbaka henne var hon oridbar. (Hon slog mot skänkel, slog i galoppfattningar och var allmänt osamarbetsvillig.) Jag känner min häst väl och vet att det inte är normalt beteende för henne.
Så vi åkte till klinik nr.1. De behandlade motsatta bakbenet i has och kota samt det diagonala frambenet i kotan. Dvs. helt fel ben. Hästen var ok. under igångsättning under ca tre månader. Sen började problemen igen.
Då åkte vi till klinik nr.2 eftersom jag hade flyttat. Hon böjde och hittade endast en liten reaktion (i det utsatta bakbenet) som hon inte brydde sig om. Hon rekommenderade en kiropraktor eftersom hästen var sned.
Efter kiropraktorbehandlingarna var hästen okej i ett par veckor i taget. Till slut tröttnade jag på alla behandlingar och lät hästen vila helt i ca tre månader.
När det inte hjälpte åkte jag till Flyinge med hästen och på ca. tio minuter ställdes diagnos som senare bekräftades av röntgen och böjprov med bedövning.
Men jag undrar ändå varför hästen har fått denna lösa benbit?
Nån skrev avsprängningsfraktur. Borde hästen inte vara halt i samband med det? Jag vet ju inte om hon var det eftersom hon var utlånad.