C

chira

Ni som ger era hästar biotin varför ger ni det? Och vad föredrar ni biotin i pulver eller flytande form?

Sv: Biotin

Hästen har hornkvalitet som smörgåsrån utan biotin. Tappskor hela tiden. Jag ger just nu sjöbogårdens biotin. Köps på ÖB. 3 matskedar varje dag. En burk kostar 59kr och jag tycker den räcker länge.

Tycker du alltså att det hjälper?
Får du färre problem med tappskor sedan du började ge biotin?

Någon som har erfarenhet av också minskade antal hovbölder...?

JAg gav biotin i ren förtvivlan när min lille fick hovböld som var väldigt allvarlig. Bara för att det känndes bättre. FÖr igentligen, vad jag vet så finsn det inte något vetenskapligt att biotin fungerar som det finns med Enzion.

Biotin kan teoretiskt sett förbättra taskig hovkvalité, OM den dåliga hornkvalitén beror på biotinbrist...

Angående hovbölder så beror dessa på att bakterier tränger in i hornkapseln på ett eller annat sätt (oftast via lamellranden, som är porösare än sul- och vägghorn) och detta har nog väldigt sällan med hornkvalitén att göra = biotin borde inte spela någon roll för hovböldernas uppkomst.

jag gav mina hästar mer biotin när dom inte fick färdigfoder. nu ger jag en vecka i taget å sen håller upp lite, för att kompletera. det stärker mina hästars hovar jätte mycket. utan biotin "fnöskar" dom mer när jag skor än om dom får..

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur