G

Grimhild

Om man vill ge tillskott av biotin till sin häst, måste det isåfall ges varje dag? Min nordis går i lösdrift och får bara grovfoder. Havre, ev. betfor och mineraler får han efter arbetspass, och jag har nu tänkt göra detsamma med biotinet, hans hovar verkar lite sköra så jag tänkte testa och se om det blir bättre. Vill inte gärna slänga till honom något extra att äta varje dag bara för att han ska få i sig biotinet.
 
Sv: Biotin.

Det jag har fått lära mig är att man ska ge varje dag under en 6-månaders period. Det lär ju inte ge samma effekt om man inte ger varje dag men det är säkert inte helt onödigt. Måste ju vara bättre att ge lite än inget alls. Själva Biotinet har iaf funkatg bra för oss jämt. ;)
 
Sv: Biotin.

Ja, jag testar väl att ge lite sporadiskt till en början, och ser vad som händer :o.
Annars får jag väl slänga till honom en näve havre vid kvällsfodringen så att han får i sig biotinet också.
 
Sv: Biotin.

Jag tror att man måste ge biotin varje dag under minst 6 månader för att se resultat.
Vi ger vår nordis 1 msk biotin (Emin) varje dag året runt för att uppehålla den effekten.

Finns de som säger att biotin inte fungerar, för att biotinbrist är så hemskt ovanligt, men jag anser att det gör på vissa hästar. Åtminstone på våran :)
 
Sv: Biotin.

Jag tror inte att det är så stor idé att bara ge sporadiskt faktiskt. Bättre att satsa ordentligt i så fall. Tillräckligt svårt att få effekt av biotin i alla fall men på en del hästar ger det ju nåt så gör ett försök men i så fall helhjärtat
 
Sv: Biotin.

Jag håller med om att du nog måste ge varje dag. Min nsv har haft jätte dåliga hovar, nu är dom bättre. Han har fått biotin, varje dag, i ca 5 månader. Än är det inte så stor skillnad. För ca ett år sedan började jag ge honom Tokosel och då blev hovarna snabbt bättre. Det kan ju vara värt att testa eftersom det ger du bara en gång i veckan.
 
Sv: Biotin.

Okej, tack alla för era råd :). Det är klart, ska det göras, är det kanske lika bra att göra det ordentligt. Ska åka och inhandla biotin på måndag.
 
Sv: Biotin.

Ska hästen ha b vitamin är biotin inte någe bra allternativ, den är inte framställd som något bra alterbativ och det finns inget som påvisar att dte finns bvitamin i..
 
Sv: Biotin.

Passa på att ge det när du ger kraftfoder!
Om du inte rider (ger kraftfoder) en dag ge då en näve eller två så kan du ju blanda biotinet i det.

Biotin är en B-vitamin = b vitamin är vattan lösligt vilket betyder att hästen kissar ut överflödet, kan ej lagras i kroppen= måste alltså ges varje dag.

(Även Foderkrita (finmalen kalk) kan hjälpa dåliga hovar.)
 
Sv: Biotin.

Men ger du kraftfoder bara sporadiskt efter de gånger hästen gjort något ?? Varför det ?
 
Sv: Biotin.

För att kusen min blir tjock bara av att titta på maten :o . Har har redan ett överskott att ta av, så det räcker gott och väl med grovfoder till honom. Men, en näve havre om dan skadar väl honom inte kan tänkas. De gånger han får kraftoder är alltså efter arbete, som belöning. Och då inte i några kopiösa mängder... :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Biotin.

Vet inte om det är B vitamin han behöver? Är B vitamin och biotin samma sak? Som jag skrev ovan vill jag stärka hans hovar, och har hört att man då ska ge biotin.
 
Sv: Biotin.

Jag ger biotin till mitt halvblod och det ges varje dag. Han har dåliga hovar för att han skos med kilar bak. Och det slitter något grymt på fötterna. :mad:

Linfrökaka ska ju också vara bra för hovarna, det ges varje dag och är i pellets form.

Det är inte någon vitamin eller mineral brist som ger han dåliga hovar. Är det en hö- analys så att du vet att höet täcker alla vitaminer, mineraler och spårämnen. Eftersom du bara ger grov foder kanske det saknas nåt för hästen :confused:
 
Sv: Biotin.

Nä, en näve är väl inget...men kraftfoder är ju ingen belöningsmat...det ska ju komplittera brister i din foderstat....Och att ge bara efter ansträgning är ganska meningstlöst....ge morötter/bröd istället om du nu måste ge belöning.
 
Sv: Biotin.

Biotin är en typ av B-vitamin. B- och C-vitamin är vattenlösliga, dvs överskott av dessa vit kissas ut. För att halten i blodet ska vara den önskade måste det tillföras dagligen.
Har man däremot bra foder ska det inte behöva tillföras, det är aldrig bevisat med B-vit-brist på häst. Däremot kan vissa behöva extra för hovtillväxt, pålsfällning/sättning osv.
 
Sv: Biotin.

Trissa skrev:
Jag trodde biotin mest var zink? Måste ha blandat ihop det med ngt annat då.... :smirk:

Själva blandningen man ger kanske innehåller zink, det har jag ingen koll på. Men biotin i sig är ett B-vitamin.
 
Sv: Biotin.

(till alla)
Men hallå där.. Är inte biotin vitami H?? :confused:
 
Sv: Biotin.

Grovfodret är inte analyserat och jag ger extra mineraler lika sporadiskt som havre (till vissas förskräckelse?). Trots att jag alltså inte vet värdet på grovfodret... men han ser pigg och kry ut, har bra kondition och har det bra i övrigt, förutom dom lite sköra hovarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp