Biotin och bete?

Kivina

Trådstartare
Min pålle äter biotin p.g.a för dålig hovtillväxt (hoven är alltså av bra kvalité, men växer för sakta.)

Frågan är om de verkligen behöver biotin när de går på bete, med tanke på att bete har ju näringsinnehåll flera gånger högre än hö.
 
Sv: Biotin och bete?

Frågan är om hästen har behov av Biotin överhuvudtaget. Nästan ingen häst har brist på Biotin. Biotin är ju bara ett slags B-vitamin. Vad gör det om hovarna växer sakta ? Förläng skoperioden om det inte finns något att spika i.
 
Sv: Biotin och bete?

Min hovslagare tyckte jag skulle mata biotin eftersom han (hästen) vid senaste skoningen gått 9-10 veckor med de skorna han hade, och det fanns väl ca 3 mm att ta. :confused:

Samtidigt har den här pållen lite låg sula, så det vore ypperligt att få hoven att växa lite snabbare, så man ev. kan få ordning på det med.

Jag har inte tyckt att det spelat någon roll tidigare, men nu fanns dete verkligen inget att ta av, så man blir ju lite fundersam..
 
Sv: Biotin och bete?

Fast 9-10 veckor är ju inte speciellt långt heller. Min gick 10 veckor, men skulle säkert kunna gått många veckor längre. Tror Ameo skrev i en tråd hon hade rått någon att ha över 15, eller var det 20 !! veckor..nånting ditåt, skoperiod. Tydligen passade det den hästen...Så kan du inte ta ännu längre perioder då ? Så länge det inte blir helt tokiga vinklar osv så kan man ju dra ut på det ännu längre än just 9-10 v. Biotin är ju onödigt dyrt samt man ser egentligen ingen speciell effekt förräns efter lång tid, om man ens ser det. Jag förstår inte varför så många blir orolig för hovarna inte växer...?! Det är ju bara att vänta och vänta tills det finns nåt att verka....inget med det egentligen. Värre tycker jag om man måste sko om var 3-4 vecka... :crazy:
 
Sv: Biotin och bete?

ja, det är ju inte det billigaste att mata biotin. :crazy:

Nu var det en ny hovslagare som skodde min häst senast, fick korrigera lite p.g.a felskoning av gamla hovslagaren..

Till sommaren kommer jag att åka norröver till mina föräldrar och då ska den enda hovslagaren jag litar på få sko min pålle, bara för att få lite tips om HUR han egentligen ska skos. Och om den som skott honom senast är ngt. att ha. Jag börjar bli lite förvirrad bland dessa hovslagare som skor hoven "som en hov ska se ut" utan att se till hästen. Vinklarna har varit helt galna, hovarna snedverkade osv.

Förhoppningsvis ska han få så pass välverkade fötter så att han kan gå med längre skoperioder. Samtidigt verkar det som att hans hovtillväxt försämrats sen jag köpte honom. Kan ju bero mkt. på att den första hovslagaren jag hade roade sig med att trångsko hästen.

Nu har han iallafall gott om plats att växa på, så förhoppningsvis ska vi få igång tillväxten utan biotin.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
762
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 813
Senast: Twihard
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp