miamiSwing

Trådstartare
Hur gör man ett Biopsi "test" vid skapet?
Kan vet göra de i stallet eller ska de göras på klinik?
Behöver dom lugnande? Nån som vet vad de kostar ungeför?

Sv: Biopsi

Kostnad så prissättningen är fri för veterinärerna.

Biopsi är enkelt förklarat att man tar ett prov på vävnaden, är det huden så stansar man helt enkelt ut en - flera små runda bitar av huden (tänk dig du snabbt 'hugger till' med ett smalt, vasst rör, och på så sätt skär bort en runt bit av huden). Nålbiopsi så sticker man som ordet avslöjar in en nål och suger ut en liten mängd av det man vill ta biopsi på, t ex en utväxt/tumör etc.

Ren tillvägagångsmässigt kan det göras i stallet, sen om veterinären vill göra det där eller att det ska göras på klinik varierar säkert.

Vävnadsprovet/biopsin skickas sen på analys.

Om det behövs lugnande etc är beroende på häst, lokalisering osv.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
789
Senast: Amk
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: Mint
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: cassina
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka