Bio Vimin VS Chevinal plus

L

LoveMyHorse

jag tänker gå över från pelleterat färdigfoder till att ge havre, lusern och hö bara. Ev. även betfor, men har fått höra att såna sockerfoder är onödiga och bara ger dåliga tänder (?)

hur som helst, om man bara ger havre och lusern antar jag att man måste lägga till vitamin och mineral tillskott. jag har läst om bio vimin och chevinal plus men blev inte mycket klokare :p men som jag har förstått det är de båda kompletta vitamin och mineral- tillskott.

vilket är bäst? till en häst runt 150, normalbyggd, inte tävlingshäst men rids mycket?

tacksam för svar ifrån någon som använder/ har använt ngt av dessa eller kanske ngt annat som är ännu bättre!:idea:
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

Det är inte säkert att du måste ge mineraltillskott bara för att du ger "rena" fodermedel, lika lite som du säkert klarar dig undan dem för att du ger ett "färdigfoder". Allt beror på vad höet innehåller och hur mycket du ger av de olika fodermedlen.

Bio Vimin har jag lite dålig koll på, men Chevinal Plus är inte ett komplett mineralfoder!
Det innehåller inte de mineraler som är viktigast och ges i störst mängd, kalcium och fosfor, utan är ett spårämnestillskott för hästar som har extra behov av det. T.ex. hästar som har brister eller som tränar väldigt hårt och därigenom har ett större behov. Oftast inget som en vanlig ridhäst behöver, alltså...
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

ok, tack så mycket:bow:

men vad ska man göra då? analysera allt coh räkna ihop eller vad...?

gör det skada ifall man ger nån sorts multivitamin fast det kanske inte behövs? eller kan man ge det "för säkerhets skull" ?
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

ok, tack så mycket:bow:

men vad ska man göra då? analysera allt coh räkna ihop eller vad...?
Ja, du måste ju ta näringsvärdena från alla fodermedel du ger, multiplicera med antalet kg du ger och sedan lägga ihop allt och jämföra med din hästs behov.
DÅ ser du vad som saknas eller inte saknas i foderstaten.
gör det skada ifall man ger nån sorts multivitamin fast det kanske inte behövs? eller kan man ge det "för säkerhets skull" ?
I normala doser är det säkert inte skadligt, men de fettlösliga vitaminerna bör inte överdoseras.
VARFÖR vill du ge vitaminer? Verkar hästen ha brist? De blir ju bara dyrt att ge tillskott i onödan...
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

Jag har gjort mineralanalys på mitt hö och det täcker mina hästars behov.
Lucern dessutom är rikt på Ca.

Däremot saknas ofta selen så det ger jag nu 1 grr i veckan (Tokosel). Tokolsel är billigare än andra färdigprep som säljs i handeln, fick tips här på Buke :bow:
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

Ja, du måste ju ta näringsvärdena från alla fodermedel du ger, multiplicera med antalet kg du ger och sedan lägga ihop allt och jämföra med din hästs behov.
DÅ ser du vad som saknas eller inte saknas i foderstaten

hmm, låter väldigt krångligt..:o fast det är klart, det finns ju beräkningprogram för sånt på nätet :idea:

I normala doser är det säkert inte skadligt, men de fettlösliga vitaminerna bör inte överdoseras.
VARFÖR vill du ge vitaminer? Verkar hästen ha brist? De blir ju bara dyrt att ge tillskott i onödan...

varför? för att om jag inte ger det kanske hon får brist på något... och liksom, hur vet man vad som fattas då? då känns det tryggare att ge ett komplett vitamin- och mineral tillskott, så jag vet att hon får allt hon behöver.
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

ja, jag tycker oxå det låter konstigt, betfor är väl det som blir över när man tagit socker ut sockerbetor, så det borde ju inte vara så farligt för tänderna...:crazy:
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

tack för svaret, men vad är ca? :D
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

varför? för att om jag inte ger det kanske hon får brist på något... och liksom, hur vet man vad som fattas då? då känns det tryggare att ge ett komplett vitamin- och mineral tillskott, så jag vet att hon får allt hon behöver.

Åtminstone mineralerna är lätt att se om hästen har brist, om man har en grovfoderanalys. ;)
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

varför? för att om jag inte ger det kanske hon får brist på något... och liksom, hur vet man vad som fattas då? då känns det tryggare att ge ett komplett vitamin- och mineral tillskott, så jag vet att hon får allt hon behöver.

Lägg pengarna på mer lusern i st för vitamintillskott!
Det finns få foder/födoämnen som är så vitamin och mineralrika som lusern. T ex vitamin A, många av B komplexet, choline, inositol,Vitamin C, D, E och K, biotin. Kalk och magnesium, spårämnen och en massa andra nyttigheter.

Man kan behöva balansera upp kalken med fosfor. Annars finns i stort sett allt både häst o människa behöver i lusern faktiskt.

Till högmjölkande kor rekommenderar man att tillsätta spårämnen om kalkinnehållet är mer än 15 gram per kg men det är ovanligt. Eftersom selenhalten inte anges är det säkrast att lägga till en liten dos selen dock. Men i regel innehåller faktiskt lusern tillräckligt med selen. HH
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

Ev. även betfor, men har fått höra att såna sockerfoder är onödiga och bara ger dåliga tänder (?)

Hästar får inte hål i tänderna på samma sätt som oss människor, de klarar socker på ett helt annat sätt. De får alltså INTE dåliga tänder av betfor.
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

Lånar tråden lite.

Jag är helt ny på det här med att räkna foder, så jag ber om ursäkt för ev. korkad fråga. Men hur vet man om hästen behöver tillskott av alla vitaminer, choline, inositol, biotin, spårämnen osv, från lucern, Chevinal plus eller annat tillskott? Så detaljerad är inte min höanalys... Har provat räkna i ett program som heter PC Horse (eller nåt ditåt :angel: ) och där kan man räkna på en hel del såna "konstiga" ämnen. Men det hjälper ju inte om jag inte vet vad höet innehåller av allt det.
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

verkligen? det hade jag ingen aning om! tack så jättemycket:bow:
wow, jag blir bara mer och mer kär i lusern alltså :love::D
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

ok, det var det jag misstänkte oxå. tack för svaret:bow: jag har läst massa nu om betfor och det verkar ha positiv verkan på mycket det med :) så det ska jag börja vänja in henne på nu.
 
Sv: Bio Vimin VS Chevinal plus

Ang Chevinal vill jag skriva (som någon redan skrivit) att du får kolla hur näringsinnehållet ser ut totalt sett i det du ger din häst. För mig som lätt får skyhöga calcium och fosfornivåer så är Chevinal oslagbart mineral/vitamintillskott eftersom det inte tillför vare sig kalk el fosfor. :bow: Men andra ser det som något negativt. Men min erfarenhet och det jag fått lära mig på foderkurs är att hästar ofta överutfodras med kalk och fosfor, så att det INTE ingår i mineralfodret man ger är bara bra. Men som sagt, så beror det ju på vad man har för näringsinnehåll i de andra fodermedlena man ger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 654
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 063
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp