Bindandeanmälan

Emmah.S

Trådstartare
Är en anmälan till en träning alltid bindande eller gäller detta endast när man anger detta i träningsinbjudan?! Vet någon vad som gäller?!

Grejen är som sådan:
Vi skulle delta i en träningstävling på en av våra grannklubbar. Dagen före träningen inträffar en allvarlig, ej hästrelaterad, olycka som leder till att jag och min syster blir sittandes på ett sjukhus 35 mil bort hela dagen. Det första man tänker på då är ju knappast att ringa och avanmäla sig till en träning när ens sambo ligger på intensiven. Ringer iaf på kvällen när jag åker hem och meddelar att vi ej kan delta pga detta. Får då till svars att vi måste betala hela träningsavgiften iaf. Till saken hör att det inte stod någonstans i inbjudan att anmälan var bindande och avgiften skulle betalas på plats till ansvarige. Kontaktar då våran klubbs ansvarige för liknande uppgifter som svarar att vi ej ska betala något men att om det blir ett väldans liv så kan vi gå med på att betala halva avgiften. Tilläggas kan göra att den person som kräver oss på hela avgiften själv ej dykt upp på "Våran" träningstävling, och h*n har INTE behövt erlägga någon avgift för detta.....

Tydligen enligt arrangören så har man under "våra" tider på träningen bara stått och trampat och inte kunnat flyttat ihop schemat heller...

Man lär sig av sina misstag, att inte skriva att anmälan är bindande även om det bara är en liten träning, kan jag tycka eller har jag fel???!!!

Så, vem har rätt och vem har fel....???!!!

Sv: Bindandeanmälan

Om klubben inte har skrivit i inbjudan alt. hemsida att anmälan är bindande ska det vara helt öppet.

Samtidigt förstår jag klubben, det är inte så kul att få återbud bara timmar innan träningen. En tränare som bara står och trampar sand kostar pengar.

Har jag uteblivit från en träning, så har jag vackert fått betala ändå. Orsaken är oftast att tränarens arvode för dagen/kvällen är baserad på antal ryttare, uteblir någon skulle det innebära att de andra ska dra ett tyngre lass. Här har du den största orsaken skulle jag tro.

Tydligen enligt arrangören så har man under "våra" tider på träningen bara stått och trampat och inte kunnat flyttat ihop schemat heller...

Jo så blev det ju, det krävs en del framförhållning för att kunna ändra på scheman... Vi som skulle starta efter er hade 2 timmars resväg dit och om vi skulle komma iväg tidigare på morgonen hade vi behövt veta det kvällen innan.

Däremot kan jag ju tycka att ni hade en "giltig anledning" att avboka och om arrangören missat att meddela att anmälan är bindande så borde det väl egentligen vara klubben/arrangören som får ta smällen.

Själv så skulle jag ha betalat hellre än att bråka om några hundralappar, men så har jag provat hur det är att stå på arrangörssidan också när folk bokar av för betydligt sämre anledningar... Jag är numera tydlig med att det är bindande anmälan och förskottsbetalning på träningar som jag arrangerar...

Såvitt jag kan se det är en anmälan bindande helt enkelt för att man ingår ett avtal när man anmäler sig. Då säger man att man ska komma och att man accepterar den avgift som offererats. Det är en helt annan sak om man lämnat en intresseanmälan bara ju.

Såvida det inte finns några specialregler inom just ridsporten så menar jag att ett bindande avtal har ingåtts med andra ord.

Jag skulle dessutom inte ens ha övervägt att vägra att betala. Oavsett orsaken till att jag bokade av.

Okej så då behöver man inte skriva i en inbjudan någonsin att anmälan är bindande eftersom den alltid är det...?! Vi kommer betala avgiften men tycker fortfarande att h*n som arrangerat detta kunde mött upp med lite goodwill och gå med på att vi kan betala hälften eftersom h*n själv ej deltagit på likanande arrangenmang som h*n varit anmäld till på våran klubb och inte behövt erlägga avgift.

Fanns det ingen reserv-lista? Vi lyckas nästan alltid lösa såna här problem vid träningar med inbjudna tränare (våra egna är inte lika kinkiga utan de bokar glatt oftast om och tar fikapaus den extra halvtimmen eller gör annat jobb) genom att vi har en reserv-lista på ett par ryttare som inte fick ngn träningstid men som hade velat ha en. Generellt annars så är det nog smart att betala när man inte dyker upp, du lär inte vara så välkommen nästa gång annars...

Tråkigt att arrangören inte själv lever upp till vad hon kräver av er när situationen är omvänd men om er klubb tagit beslutet att hon inte behövt betala i den situationen är ju inte hennes fel (håller med om att hon kunde visat lite goodwill och betalat er klubb men har det inte varit ett krav så...). Hur gör ni nästa gång hon anmäler sig till något ni arrangerar?

Rent krasst anser jag att du ska betala. Det händer saker ibland så är det. En träning som du beskriver är ngt du anmält dej till. Någon får stå för kostnaderna. Du, klubben eller den som ska ha betalt. Enkelt egentligen. Tänk dej själv om du ska jobba och inte får dina timmar. Du har 8 timmars jobb och har räknat med det, får gå hem 2 timmar tidigare och får inte betalt. Lite surt.

Men samtidigt så hade jag som arrangör/tränare låtit er slippa betala pga det som hänt er. Även om det stått bindande, varit tävling eller dyl. Jag är för snäll enl min sekretariatskompisar. :o

Men du ska veta att det finns tusentals historier som dina som tyvärr inte är sanna som man för höra som arrangör/tränare. :eek:
(Jag tror def på dej här nu men försöker förklara varför det kan vara svårt att bli trodd ibland :o)

Nu kan det väl inte handla om så stort belopp så då kanske det är bättre att betala..

Ang det juridiska med bindande etc så tolkar jag det som du ingått ett avtal när du bokat träningen. Då är det så att du får betala....

Säg åt honom/henne att om hon betalr i efterskott för den/de gånger denna uteblivit från tävling hos er, så betalar du för din plats! :idea::devil:

När det kommer till vad som Egentligen gäller så har jag alltid trott att det krävs att det tydligt Står att det är bindande, för att den ska vara bindande... Men det rä vad jag trott. Juridik och regler är inte mitt område.

/sammet, lite smått trött och med jävulen i sig idag!

Nej absolut det är inte alls någon stor summa pengar den handlar om, några hundralappar men ändå, speciellt när samme person själv hoppat av från våran träning och inte behövt betala. Det är väl mest därför man känner lite irritation och tycker att h*n kunde gått med på halva summan....

Jo så blev det ju, det krävs en del framförhållning för att kunna ändra på scheman... Vi som skulle starta efter er hade 2 timmars resväg dit och om vi skulle komma iväg tidigare på morgonen hade vi behövt veta det kvällen innan.

Ringde kl 20.00 kvällen innan när jag åkte från sjukan, kanske var försent att göra något då?! Men men, hänt är hänt, gjort är gjort och vi får stå vårt kast och betala, lugnast så!

BTW, syns vi i helgen?!

Fanns det ingen reserv-lista? Vi lyckas nästan alltid lösa såna här problem vid träningar med inbjudna tränare (våra egna är inte lika kinkiga utan de bokar glatt oftast om och tar fikapaus den extra halvtimmen eller gör annat jobb) genom att vi har en reserv-lista på ett par ryttare som inte fick ngn träningstid men som hade velat ha en. Generellt annars så är det nog smart att betala när man inte dyker upp, du lär inte vara så välkommen nästa gång annars...

Tråkigt att arrangören inte själv lever upp till vad hon kräver av er när situationen är omvänd men om er klubb tagit beslutet att hon inte behövt betala i den situationen är ju inte hennes fel (håller med om att hon kunde visat lite goodwill och betalat er klubb men har det inte varit ett krav så...). Hur gör ni nästa gång hon anmäler sig till något ni arrangerar?

H*n ska vara med på en träning nu och är lika välkommen trots detta! Vi försöker arrangera saker tillsammans med den här klubben eftersom våra egna sektioner är rätt små ensamma.

Ringde kl 20.00 kvällen innan när jag åkte från sjukan, kanske var försent att göra något då?! Men men, hänt är hänt, gjort är gjort och vi får stå vårt kast och betala, lugnast så!

BTW, syns vi i helgen?!
Jo, nog borde man väl ha kunnat ringa runt till alla då förstås. Men det är ju en del jobb med det också, som man som arrangör kanske helst slipper...

Vi åker inte upp nåt mer innan eran tävling, vi har kommit igång så bra med träningar här hemma. Och vi kommer med minst ett lag från Västernorrland i år :D

På våra träningar har vi bindande två dagar innan träning. Kolla med tränaren också det är ju till syvene och sist tränaren som får pengarna. Det verkar ju vara ömkansvärt fall detta. Om du pratar med din tränare så kanske du bara behöver betala ridhusavgiften.

Okej så då behöver man inte skriva i en inbjudan någonsin att anmälan är bindande eftersom den alltid är det...?!

Egentligen inte - såvitt jag kan förstå.

Ett avtal tillkommer vanligen genom ett så kallat anbud - accept förfarande. En part säger sig vilja sälja till exempel platser till en träning till ett visst pris. Den andra parten kan då välja att säga "nej tack" och då har inget avtal ingåtts, eller så säger den andre parten "ja tack" och då har ett avtal ingåtts på de villkor som den första parten ställt upp.

Det är den enklaste formen av avtalsbildning. Och avtal är ju bindande. Finns ingen jurist som inte fått "pacta sunt servanda" (avtal skall hållas) inbankat i ryggmärgen.

Däremot är det klokt att skriva in i avtalet att anmälan är bindande för att vara tydlig och slippa diskussioner.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 710
Hoppning Jag behöver avanmäla mig till en tävling och gör man det 5 dagar innan tävlingen så slipper man ju betala. Den tävlingen som jag skulle...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: map
·
I
Hästmänniskan Jaha, det är nästan så att man allvarligt börjar fundera på att ta bort hästen istället för att hon ska hamna hos någon oseriös igen... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 543
Senast: MiaS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka