Bindande anmälan

N

NattanA

Vad innebär det exakt?
Anledningen att jag frågar är att jag arrangerar en kursdag fyra ggr/år med samma tränare. Nu har det varit så att 2 st anmälde sig till samtliga ggr i år men har nu bestämt sig för att inte vara med någon gång. Jag trodde inte att detta skulle hända eftersom jag anser det något oseriöst (en hade mkt klena anledningar, den andra gav inga alls då vi inte pratade med varandra).
Dumt att inte tänka på detta innan, jag vet, men jag har bara "övertagit" arrangerandet sas.

Jag känner nu att jag vill ha en garanti på att pengarna kommer även om en person väljer att inte vara med. Men innebär bindande anmälan att de är skyldiga att betala även om det är flera månader till kursen? Eller kan man säga att har du inte avbokat din plats 5 veckor innan kursdatumet blir din anmälan automatiskt bindande och du är skyldig att betala om du inte fixar någon som rider i ditt ställe? Man vill ju inte skrämma bort folk från att anmäla sig.

Och ja, jag har googlat men får bara upp en massa anmälningsblanketter..

Sv: Bindande anmälan

Jag har löst det så att jag säger att muntlig anmälan är preliminär och det blir en ordentlig bokning först när personen betalat halva kursavgiften (=anmälningsavgift). Sen ett visst datum innan kursen ska de betala resterande kursavgift.

Är det stort tryck till kursen kan man göra så att en preliminärbokning gäller i kanske 5 dgr, sedan blir platsen ledig igen om de inte betalat halva kursavgiften. Har de inte betalat hela kursavgiften innan sista betaldatum blir platsen ledig (men de får ej tillbaka anmälningsavgiften).

Ok, tack för tipsen!
Hur gör du med ex. skadad häst eller sjuk ryttare, får de tillbaka hela/halva kusravgiften vid vetrenär-/läkarintyg?

Det beror på hur mycket de betalat. Det de betalat får de inte tillbaka, men man kan hjälpa personen hitta någon som köper platsen så de ändå får tillbaka pengarna :)

Många föreningar tillämpar regeln att anmälan är ekonomiskt bindande och med undantag för sjukdom (man kräver in läkarintyg). Jämför med resebranschen: Har man bokat resan och den inte är ombokningsbar så får resenären stå för hela kostnaden. Blir man sjuk och inte kan resa så får man antingen betala för ett avbokningsskydd eller ha en hemförsäkring som täcker detta.

Jag tror att många har blivit tuffare i sina regler på grund av de stora ekonomiska riskerna med att arrangera kurser och seminarier om man inte har tydliga, bindande avtal.

Är det bindande anmälan är du betalningsansvarig vare sig du deltar eller inte.

Vi hade samma problem när vi arrangerade kurser, vi löste det så att platsen inte var bokad förrän hela avgiften hade influtit. Vi hade också en reservlista. Skulle någon vilja avboka, fick vederbörande tillgång till reservlistan och fick själv ragga upp ersättare och sälja sin plats. Det blev ohållbart mycket jobb för oss annars.

Är det bindande anmälan är du betalningsansvarig vare sig du deltar eller inte.
Jo, funderingen var mest om det blev bindande så fort man anmält sig. Har sett på vissa ställen (ej "hästkurser"!) att det endast varit bindande fom 7 dagar innan kurstillfället.
Undrade lite om man kan gör som mitt exempel också:
Eller kan man säga att har du inte avbokat din plats 5 veckor innan kursdatumet blir din anmälan automatiskt bindande och du är skyldig att betala om du inte fixar någon som rider i ditt ställe? Man vill ju inte skrämma bort folk från att anmäla sig.
Tycker att det är ganska intressant att veta om det finns någon speciell lag? Eller är det avtalslagen som gäller och har man då ingått avtalet när anmälan kommer in? Det gäller väl att vara tydlig med vilka betalningsvillkoren är så folk inte sätter sig på tvärsan om de åker på att betala.

Vi hade också en reservlista. Skulle någon vilja avboka, fick vederbörande tillgång till reservlistan och fick själv ragga upp ersättare och sälja sin plats.
Reserver hade jag ju fram tills sista avhoppet. Jag sköter själv reservrekryteringen eftersom det är nya reserver för varje gång och jag vet vem som anmälde sig först och vem som varit med flest ggr osv.

En bindande anmälan är bindande. Man har då anmält sig till platsen och betalar för den oavsett om man rider eller inte kommer.

Men det är ju OERHÖRT viktigt att detta är tydligt vid anmälan. Om du har återkommande kurser tycker jag det vore bra om du hade tydliga avbokningsregler gärna med typ halva kursavgiften i ej återbetalningsbar anmälningsavgift. Sedan kanske att man blir skyldig hela avgiften om det är mindre än 2 veckor kvar till kurstillfället. Det binder upp folk bättre så att man inte bara hux flux ångrar sig. Tro't eller ej, men folk är snåla när det gäller att betala för ingenting, men har de inte betalt nåt finns det en del som skiter i att göra det trots regler.

Tydliga regler, anmälningsavgift och är det någon som strular (dvs ej betalar enligt reglerna) => faktura först och sedan inkasso. Men det är en senare fråga.

En bindande anmälan är bindande. Man har då anmält sig till platsen och betalar för den oavsett om man rider eller inte kommer.
Har du inte läst? :p :D Funderar väl mest på om man kan kalla det bindande anmälan som i mitt ex:
Eller kan man säga att har du inte avbokat din plats 5 veckor innan kursdatumet blir din anmälan automatiskt bindande och du är skyldig att betala om du inte fixar någon som rider i ditt ställe? Man vill ju inte skrämma bort folk från att anmäla sig.
Alltså att den själva bindande anmälan är att man INTE AVBOKAT.

Men det är ju OERHÖRT viktigt att detta är tydligt vid anmälan. Om du har återkommande kurser tycker jag det vore bra om du hade tydliga avbokningsregler
Jo, har inte slagit mig förrän nu :o eftersom jag varit lite borskämd med endast seriösa deltagare och mååånga reserver.

Sedan kanske att man blir skyldig hela avgiften om det är mindre än 2 veckor kvar till kurstillfället. Det binder upp folk bättre så att man inte bara hux flux ångrar sig.
Fast nu måste tränaren avbokas senast 4 veckor innan så 2 v känns lite tajt. Men hur blir det om jag mottagit en avbokning där deltagaren inte hittat någon som kan rida i denn*s ställe, personen ifråga betalar. Jag snubblar över en ny kursdeltagare, får jag då ta betalt av båda? Känns lite fel... :crazy: Deltagare 1 har den rätt att delta på kursen trots avanmälning, människan har ju trots allt betalat för sig?

har för mig att om man anmäler sig är man tvungen att betala fullt pris även om man får förhinder/inte vill komma?

Jag tycker du krånglar till det i onödan. Anmäler man sig, är det bindande. Att anmäla men sedan inte avanmäla kan tolkas som väl krångligt.

Har man anmält, är man anmäld och det är bindande. Punt slut. Lätt och enkelt att förstå.

Men hade det varit så enkelt hade jag inte behövt fråga här. Jag tror att många av deltagarna (en del vet jag) kommer bli avskräckta från att anmäla sig om anmälan är bindande från början/de blir av med hela avgiften.

Jo, men det är ju samma personer som ändå kommer att hoppa av i slutänden (tro mig, jag har hållt på med det där med bokningar så länge att det klientel som avskräcks är de som VET att de inte kommer att fullfölja!)

Vi hade en intressant diskussion i vår klubb där det visade sig att flertalet ansåg att 'binande anmälan' innebar att det var obligatoriskt att anmäla sig, dvs inte att man skulle vara bunden till sin anmälan. Rätt intressant, om det är fler som tolkar det så är det inte konstigt att folk blir upprörda om man kräver betalning ändå. Kan nog vara värt att förtydliga exakt hur man menar med bindande, typ hur man tänker kräver på betalning om man inte dyker upp.

Den varianten har jag inte hört innan :D
Jo, att vara tydlig är nog viktigt. Sen vet man ju vilka personer som man måste vara övertydlig mot :angel:
Jag hoppas att det inte bara dyker upp folk med hästar nästa gång då som bestämt hävdar att "det var ju inte bindande anmälan!" :D :rofl:

Här är betydelsen enligt SAOL "BETYDELSE: till BINDA v., 16 d: förbindande, förpliktande, äfv.: orygglig; särsk. om anbud, aftal, öfverenskommelse o. d.: som icke kan ryggas l. upphäfvas, hvars fullgörande l. uppfyllande man är förpliktad att icke undandraga sig; gällande. Äga, få l. vinna bindande kraft."

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Har nu i mer en 3 år varit medryttare på en häst nu är det så att ägaren och jag funderar på att göra ändringar i de kontrakt vi har för...
Svar
4
· Visningar
3 273
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Detta hände alldeles nyligen, i förra veckan då jag skulle sälja ponnyn, hade redan köpare som skulle komma och hämta och betala på en... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 219
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka