Binda upp svansen vid arbete

Asa_S

Trådstartare
Konstig rubrik kanske men jag skulle vilja linda upp hästens svans vid arbete och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med en beskrivning på hur man gör?

Sv: Binda upp svansen vid arbete

Jag kan tyvärr inte komma med så mkt konkreta tips, men är det inte lite "tarvligt" :D mot hästen under sommarhalvåret med tanke på flygfän m.m.
Varför vill du linda den?

Annars kan jag tänka mig att det enklaste är att fläta svansen löst och vika den/rulla upp den som en knopp, nästan ända upp till svansrotens början (eller slut egentligen men sett nerifrån så ;)), men utan att det stramar. Fästa med snodd och sedan linda.

Mvh JV

:laugh: Det är bara just nu jag vill linda upp den, tänkte försöka spara den från det tunna lager av lera som annars är resultatet när man rider lite snabbare.

fläta den ända ner, vik flätan dubbel och fäst med tjockare gummiband sådana som egentligen är till för människor kanske?

Jag flätar min hästs svans hela våren pga hennes brunster, annars förstör hon svansen.
Jag använder vanliga hårgummiband, de sitter bättre och sliter inte på svansen. Sen kan du bara vika upp svansen som Snowball skriver.

-Dela svanstaglet i två delar.
-Korsa delarna på svansrotens undersida, så de möts på framsidan igen.
-Korsa likadant på framsidan, alltså man "lindar" tagelbuntarna runt svansroten, uppåt, åt varsitt håll.
-Fortsätt tills du har en lagom längd tagel att knyta en knut med, och denna görs på svansens "framsida" alltså mot dig. Om taglet är för glatt eller har svårt att hålla kvar knuten, använd en hårsnodd.

Jag är sämst på att förklara tror jag... Men denna svansbindning använder vi på travarna och den håller himla bra. Enkel att göra och jättesmidigt att ha just när det är tung lera ute på träningsbanorna.

Jag gör som _Runaway_ utom att jag flätar en fläta istället för att knyta en knut av det sista taglet, med en fläta så går det inte upp och man behöver ingen snodd.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka