Binda föl

Pica

Trådstartare
Hur gör ni för att lära föl/unghästar att stå uppbunda?

När började ni träna på det? Ålder på hästen alltså;)

Sv: Binda föl

Jag väntade rätt länge. Mitt föl var nog en månad tror jag. Började med att binda henne i boxen brevid sin mamma därefter med två rep i stallgången. Och därefter bunden i sin egen box själv när hon var 4 månader gammal. Nu vid 7 månaders ålder har vi börjat smått med att binda henne med ett rep i stallgången men hon vill gärna gå iväg eller vända sej då så det blir en del korrigerande.

Jag binder aldrig upp fölen, väntar tills de är åtminstone runt året och förstår lite mer. Däremot leda lite tränar jag någon gång.

Börja så tidigt som möjligt. Skaderisken ökar med åldern. Låt fölet gå med ett kort grimmskaft hängande i grimman så det lär sig att inte få panik om den trampar på det. Det kommer du ha igen den dagen fölis går att rida och du trillat av http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/wink.gif

Man bör binda den i boxen hos mamma o binda upp ganska kort- så den inte får fart o kraft- bara motstånd. Senare i i boxen eller vid måltiderna på lösdrift.

Fint.
förr band bönderna fast fölungen i mammans gjord- när de skulle ut i fält.
Kanske bra men inte ngn längre stund.

Jag bara ställer dem på linor i stallgången eller binder med ett rep i boxgallret bredvid mamman när jag ska borsta dem. Jag hanterar mina föl som vilka hästar som helst, ju mindre konstrande med allting desto tryggare hästar som inte blir förvånade över nya saker.
Brukar börja när de är några månader, innan det brukar jag mest bara hålla i dem.

När det behövs, men inte i onödan...får bli mitt luddiga svar ;)

Hanterar inte fölungar i 'onödan', utan dom som går på lösdrift med sina mammor får mest vara ifred, kanske kliar man dom lite om dom vill komma fram. Grimma får dom på sig när det är dags att skilja av dom, då blir det också lite mer hantering med ledning, uppbindning och lyfta hovar lite då och då.
Binder upp som vilken häst som helst i stallgången och går runt o sysslar med annat omkring unghästen, dom brukar lära sig rätt snabbt att inte sprattla och att allt är lugnt.

Jag hanterar mycket och ofta....
Binder upp vid 1 månads ålder ungefär, beror på temerament...vill ej ha panik!
Borstar, lyfter ben, kratsar hovar. Jag vill att de blir bentama för
jag vill INTE riskera livet på hovis med en livrädd fölis.

Eftersom jag har barn måste jag ha välhanterade hästar...knatar mina el. någons annan in till pållarna får det inte bli farligt....utan endast nyfikna sammetsmular i nacken på de små.

Risker finns alltid med man minskar dom mycket med tidig hantering.

jag hanterar min lille kille på 6 månader dagligen , han har fått lära sig att gå i grimma sedan första veckan och ha täcke på sig , när han var lite över en månad fick han även stå i egen box när mamman var ute och blev riden , när han var omkring 4 månader fick han gå ut själv och gå runt lite utanför stallet , nu som 6 månader står han på stallgången han går i grimma till och från hagen går ut och går små turer med honom . han är hur snäll som helst han kommer till en i hagen så man ska sätta på han grimma , han är lugn i box själv får aldrig panik ,kan stå på stallgången helt lugn när man ska ska hämta något snabbt .
jag tycker det är lättare att hantera dom som små då dom inte är lika starka och stora . :laugh:

Har ni balsnören/panikhake eller bara vanligt grimskaft?

Låter ni fölen stå kvar om de börjar få panik eller lossar ni dem?

När det behövs, men inte i onödan...får bli mitt luddiga svar ;)

Hanterar inte fölungar i 'onödan', utan dom som går på lösdrift med sina mammor får mest vara ifred, kanske kliar man dom lite om dom vill komma fram. Grimma får dom på sig när det är dags att skilja av dom, då blir det också lite mer hantering med ledning, uppbindning och lyfta hovar lite då och då.
Binder upp som vilken häst som helst i stallgången och går runt o sysslar med annat omkring unghästen, dom brukar lära sig rätt snabbt att inte sprattla och att allt är lugnt.

Jag gör precis som du :).

Jag bara ställer dem på linor i stallgången eller binder med ett rep i boxgallret bredvid mamman när jag ska borsta dem. Jag hanterar mina föl som vilka hästar som helst, ju mindre konstrande med allting desto tryggare hästar som inte blir förvånade över nya saker.
Brukar börja när de är några månader, innan det brukar jag mest bara hålla i dem.

Så har jag också gjort med mina två och ingen av dem har reagerat på att de sitter fast.

Har ni balsnören/panikhake eller bara vanligt grimskaft?

Låter ni fölen stå kvar om de börjar få panik eller lossar ni dem?

Absolut inte balsnören, då lär dom sig snabbt att dom kommer loss om dom rycker lite. Panikhakar däremot på uppbindningslinorna så man snabbt kan få loss dom om dom skulle göra sig illa...men bara då! Lossar man dom så fort dom sprattlar lite lär dom sig ju att det är farligt att stå uppbunden.
Bästa är att låta dom hållas tycker jag och själv lugnt syssla med annat i närheten, typ sopa stallgången. Lite sprattel för att testa linornas hållbarhet tar dom inte skada av - det är ju så dom lär sig att det är ok att sitta fast.

Senast ändrad:

Det är inget jag direkt tränar på.
När dem är föl och ex. ska vaccineras första gången så leder jag mamman/mammorna och låter fölen gå lösa. och sedan sätter jag varje "par" av mamma+föl i en box. Sedan sätter vi bara på dem grimma.
Efter några gånger, av vaccinering, avmaskning och verkningar så lär dem sig . Så det är ingenting vi tränar på.

Vi gör alltid så att vi "mass vaccinerar, mass verkar osv" alla unghästar och föl samtidigt. Så då tar vi in hela flocken i stallet. 2åringarna blir uppbunda vid verkning (vissa åringar också) och när dem blir uppbunda så binder vi dem vid boxen bredvid någon/några ifrån flocken. Då brukar dem hålla sig lugna. Och föl + mammor får stå i samma box. och ca 2-3 åringar i samma.

Från dygn 2. Då åker grimman på och vi binder upp dem med kort grimskaft brevid mamma. De är mjukare och inte så starka då och gör därför sig mindre illa.

Har ibland bundit fölet i mammans tömkörningsgjord vid kortare promenader, är kanon om man har ett föl som går sina egna vägar och inte följer sin mamma.

Av de få uppfödningar vi haft ngt problem atmed har varit dem vi väntat med att hantera tills de är ngr månader.

Något jag sett stor skillnad på hos oss är ponny o halvblodsföl. Ponnyfölen har haft mer egen vilja, envisa o starka medan halvbloden varit mesar som bara sagt ja o amen till allt. Framför allt har våra cobföl haft 3 ggr så kraftig nacke o byggnad än vad halvblodsfölen i samma ålder haft = starkare.

kl

Jag började när fölet var ca 1 vecka. Han fick stå på stallgången bredvid sin mamma uppbunden i en ring.
Nära sin mamma som står som ett ljus på stallgången så han lärde sig på en gång. Just den stallgången var inte så bred heller.
Ser inte varför man inte ska binda upp dom små liven ganska direkt i ett par minuter medans man ryktar stoet.
Grimma hade han på sig morgon efter han föddes, föddes vid 24.04 på natten.

Grimma, gå snällt i grimma, uppbunden är prio ett för mig, sedan kan de få vara unga bäbisars ett tag till :)

jag har foljt principen av "imprinting" och det har fungerat alldeles utmarkt. Fran det att de ar fodda blir de hanterade, upplyfta och buren ett par steg, sticker finger i oron, nasa under svans etc etc. Och grimma far de pa sig forsta dagen. folgrimma med kort grimskaft pa det.. nar de blir aldre (ca 1 vecka gammal) riktig grimma med langre grimskaft. Jag borjar ocksa redan fran borjan med att binda dem for en kort stund, hogst 5 minutes och sen ta los dem.. De lar sig da att det inte ar farligt. Star stoet och blir borstad vill jag ha folet nara, och binder det med stoet. Kan inte ha en skrutt springa overallt och sticka nasan dar den inte hor hemma....
Som ngn sa de tidigare man startar med dem, de lugnare blir de som vuxna da de har lart sig ordentligt fran grunden..
Har dock vanner som later sina hastar ga losdrift och kanske far grimma pa sig en gang emellanat.. Jag haller inte med, men det ar deras hastar... Alla gor olika beroende pa forutsattningarna man har.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar