Binda elpris eller ej?

Bonita4

Trådstartare
Vårt fasta elavtal går ut i november (hurra..). Som läget ser ut nu verkar de fasta priserna ligga runt 3 kr/kwh (elområde 3). Vad gör man? Har ni fast eller rörligt pris? Har eljättarna tagit i från tårna för de fasta priserna, eller kommer vi se priser på 10-20 kr/kwh i vinter?
 
Känns som fastpriset är satt för att folk inte ska binda sig, de förlorade väl rätt mycket på det i vintras.

Jag själv har bundet på 52 öre, men bara något år kvar. Förbrukar runt 15000 så runt 7500 kr per år i handel, sen tillkommer nätavgifter, överförningsavgifter och skatt så blir runt 2 kr per kWh i slutändan. Skulle jag binda om mig nu skulle det bli en ökning på 45000 kr per år, nästan 4000 per månad. Det är helt orimligt och jag skulle inte klara av det.

Räcker med att bränslepriser och maten har sprungit iväg och ökat månadskostnaderna med 2000-3000 kr redan nu, vänta till räntorna drar iväg med.


Jag tycker absolut inte du ska binda dig, nu får vi helt enkelt bita i och rida ut stormen. Jag tror elpriset kommer stabilisera sig lite, men finns en stor risk att det är spiken i kistan för fast elpris.
 
Jag har förvaltat elavtal. De gör långsiktiga inköp så det inte blir samma toppar och dalar som vid rörligt pris, men binder inte vid en tidpunkt och ett pris så det blir lotteri av det. Är nöjd med att kunna låta det tuffa på utan att jaga erbjudanden och få ett (sannolikt) långsiktigt bra utfall.
 
Jag tog rörligt när mitt fasta gick ut, ironiskt nog samma vecka som kriget bröt loss.... Men jag bor i lgh och gör inte ens av med 1000 kWh så det blir inte så dyrt för mig.
 
Jag har bundet ett ett år till, 43 öre/kWh kommer nog aldrig kunna få ett liknande pris igen. Kommer få ta ställning om ett år om jag ska binda eller ha rörligt. På ett sätt gillar jag bundet så man vet vad det är man ska betala så det inte kommer som en överraskning.
 
Eftersom jag har haft rörligt pris hittills fortsätter jag med det. Det är alldeles för dyrt att binda i område 4 nu.... Vi gör av med ca 10 000 kWh/år. Till hösten och vintern har jag köpt mer ved än jag brukar göra, så jag tänker elda i kaminen så mycket det bara går och låta luft-luft-värmepumpen få vila....
 
Jag har bundet ett ett år till, 43 öre/kWh kommer nog aldrig kunna få ett liknande pris igen. Kommer få ta ställning om ett år om jag ska binda eller ha rörligt. På ett sätt gillar jag bundet så man vet vad det är man ska betala så det inte kommer som en överraskning.
Jag också! Men känns tröstlöst att veta att man är bunden att betala 10.000+/mån under dec-feb med tanke på de bundna priserna just nu..
 
Vårt fasta elavtal går ut i november (hurra..). Som läget ser ut nu verkar de fasta priserna ligga runt 3 kr/kwh (elområde 3). Vad gör man? Har ni fast eller rörligt pris? Har eljättarna tagit i från tårna för de fasta priserna, eller kommer vi se priser på 10-20 kr/kwh i vinter?

Vi har bundit vår el då vi inte har råd med att det sticker iväg. Men vårt elbolag har lagt på höglastavgift i vinter :down:
 
Har rörligt men bor i lägenhet så kostnaderna är ju inte astronomiska på något sätt. Men visst märks det ändå att kostnaderna har ökat när det från en räkning till nästa går upp med 20 procent och det är mitt i sommaren och vi har förbrukat mindre el än månaden innan så kan man ju hålla sig för skratt.
 
Har 86öre bundet som går ut nu, område 3...
Galna elpriser och jag vet ärligt inte hur det kommer bli. Antar att det bara är att välja rörligt och sen blunda och betala. Vi har definitivt blivit hjälpta av elkompensationen. Men nåt sånt lär vi väl inte se mer av (?)..

Bor i hus på landet, det drar iväg på flera håll, eldar redan med ved så uppvärmningen är ju redan en låg kostnad.
För sen har vi bränslepriserna på det, har ökat till det dubbla per månad. Och då kör vi smart så det handlar i princip endast om att ta sej till och från jobbet.
 
Vårt avtal på 60 öre gick ut i maj och just nu har vi rörligt. Vi bor i område 4 och att binda på 3+ kr känns inte speciellt lockande just nu. Vi drar ca 18000 kWh per år i vårt hus så det blir snabbt pengar av det. Vi får se hur det går i vinter men någon trivseltemperatur inomhus lär det inte bli. Om sambon inte kan sitta i bara kallingarna utan att frysa tycker han inte det är varmt nog inne men det lär han vackert få glömma denna vintern. Jag anar en lång blåsig skånevinter med underställ inomhus och raggsockor i filttofflorna.
 
Vårt avtal går ut i september så vi vet faktiskt inte hur vi ska göra.

Vi förbrukar inte mycket men denna vinter kommer sambon jobba hemifrån så då lär det bli mer förbrukning än tidigare vintrar
 
Vi har fast pris nu 48 öre per kWh inklusive moms. Kollade vad priset var nu för fast, 143 öre kwh inklusive moms, elområde 3.
Har ett 1.5 år kvar på vårt avtal, förbrukar ca 1300 kWh per år.
Väldigt osäker om vi skulle binda eller ha rörligt 😅
 
Är så förvånad över att fler inte pratar om detta? Det är ju verkligen en fråga om att folk knappt kommer ha råd att bo kvar om prisbilden utvecklas som det förutspås! 7-10 kr/kwh innebär ju elräkningar uppemot 20.000-30.000 för folk som bor i hus, för att inte tala om alla industrier som kommer gå omkull. Är genuint oroad, inte bara för min egen skull utan framförallt många andras.
 
Är så förvånad över att fler inte pratar om detta? Det är ju verkligen en fråga om att folk knappt kommer ha råd att bo kvar om prisbilden utvecklas som det förutspås! 7-10 kr/kwh innebär ju elräkningar uppemot 20.000-30.000 för folk som bor i hus, för att inte tala om alla industrier som kommer gå omkull. Är genuint oroad, inte bara för min egen skull utan framförallt många andras.
Ja jag fattar inte. Vi bor i gammalt (+120 år) stockhus och det blir kallt på vintern. Vi har elektriska element som uppvärmning plus en accumulerande spis.

Nu satsar vi på att asap byta ut till ved/eldvärmd panna och alltså vattencirkulerade element (heter det så på svenska?) eftersom vi har egen skog.

Min svärfar är emot det då vedeldning är så gammaldags. ALLTSÅ gammaldags? Skiter väl jag I, jag är på riktigt rädd för kommande elpriser
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 957
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 515
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 270
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp