Bilstress?

soom

Trådstartare
För ett par månader sedan köpte jag hundbur till bilen och ena hunden tycker det är skitjobbigt. Innan buren åkte hundarna i bilselar i baksätet. Ena hunden har alltid varit lite stressad i samband med bilåkande, vilket har visat sig genom hässjande - dock enbart när vi åkt långt (40 min eller mer).
Sen jag skaffade buren så tycker hon att det är riktigt jobbigt att åka. Hon hässjar hela tiden och piper/skriker när jag kör långsamt.

Jag borde givetvis vant henne vid buren långsamt, men dum som jag var stoppade jag bara in henne i buren och började köra. Problemet har eskalerat efter hand, hon tycker det blir jobbigare och jobbigare. Sätter jag henne i selen så är hon lugnare än i buren, men fortfarande pipig.

Jag behöver träningstips! Hur får jag henne att tycka det är ok att åka bil? Svårigheten i det hela är att jag inte direkt kan träna när jag kör och vi måste ta bilen varje dag för att komma till dagis.

Jag har belönat att hoppa in i buren, så det gör hon frivilligt. Vi har även börjat träna på att slappna av i buren, där är vi inte hela vägen än. Problemet med den träningen är att jag bara kan göra det stillastående, och så länge jag står vid buren så tycker hon att det är ok.

Jag har varit inne på att fortsätta köra tills det är tyst, men det innebär dels att jag nog får köra jättelänge, dels att jag har svårt att få ihop vardagen. Dessutom känns det inte som en ok lösning när beteendet beror på att hon tycker det är jobbigt, hade orsaken varit förväntan hade det varit en annan sak.

Jag har funderat på att bara köra jättekorta sträckor och på så sätt vänja henne, men vi måste fortfarande ta oss till dagis, vilket innebär att vi måste köra längre än hon klarar och därmed "förstöra" träningen.

Tips?

Sv: Bilstress?

Har du prov att täcka över buren ? Vissa hundar blir lugnare om dom inte ser ut och ser saker som "fladdrar" förbi.

Köp DAP-spray och spraya i buren 15 min innan ni skall åka, sätt in hunden och täck hela buren med ex ett lakan.

/Swat

Blir den åksjuk eller är den stressad?

Mot åksjuka kan man ge ingefära, mot stress skulle jag göra som Swat och russinbulle föreslår. D.A.P, täckt bur.

Tack för tipsen! Har inte tänkt på att täcka över - ska prova! Räcker inte det får jag leta upp lite DAP-spray (var hittar man det? Veterinären, djuraffär, apotek?).

Jag tror inte det är åksjuka, hon har aldrig mått illa, jag tolkar det som obehag/stress. När hon kommer ut ur bilen är hon väldigt stressad de första 10-20 meterna innan hon lugnar ner sig, vilket visar sig genom att hon piper/skriker, kastar sig runt och även "attackerar" den andra hunden. Det är för övrigt en lättstressad hund.

Vår hund åker inte bra i bur bak i bilen. Utan hon får åka i sin krock testade sele i baksätet. I buren så stressar hon och vill fram och står på bakbenen och försöker komma ut och fram. I seln funkar det jätte bra.

Provat DAP-spray och övertäckt bur. Tyvärr gav det ingen som helst effekt, hon betedde sig exakt likadant.

Fler tips?

Om ingen kommer på nåt smart så får nog nästa steg bli att plocka in buren och köra burlekar tills hon tycker den är jättemysig. Sen stoppa ut den i bilen och köra några meter och öka låångsamt. Så får hon väl åka i sin sele så länge.

Men testade du bara en gång?

Kör med dap och täckt bur i några månader. Först då märker du om detta gett resultat. Det gäller allt i hundträning. Alltför många testar bara en eller två gånger och ger sedan upp.

Ett tips som funkar väldigt ofta är att medan man vänjer hunden att åka bil, att bara åka till roliga platser till en början. Förväntningen gör att bilen blir något positivt, något "man åker i för att göra något kul", vilket ofta lindrar tex åksjuka.

Ett tips som funkar väldigt ofta är att medan man vänjer hunden att åka bil, att bara åka till roliga platser till en början. Förväntningen gör att bilen blir något positivt, något "man åker i för att göra något kul", vilket ofta lindrar tex åksjuka.

Eller variera, ibland bara till affären eller brevlådan, ibland till BK eller favvoskogen, funkade på förra vovven som blev åksjuk som valp.

Nej, jag provade fem gånger med DAP + täckt bur och två med bara täckt bur. Ur ett långsiktighetsperspektiv är detta iofs kanske jämförbart med en gång...

Jag tänkte som så att blev hon stressad av allt som for förbi utanför borde stressen minska när hon inte längre såg det - detta kan jag dock köpa att det kan behöva ett tag för att ge effekt. Gällande sprayen så förväntade jag mig faktiskt att se någon form av effekt omgående. Dumt kanske, men jag tänkte att fungerar den lugnande så borde den göra det direkt, den borde inte ge bättre effekt av att hon får vänja sig vid den.

Vi har bara åkt till roliga ställen i buren: dagis och skogen. Kurs har vi inte varit på sen buren införskaffades. Jag har svängt inom affären på vägen och lämnat hundarna i buren ibland (=inte roligt) men upplever att det förvärrar för henne, så det har jag slutat med.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka