Bilmärken

alazzi

Trådstartare
Har pratat mycket bilmärken nu med min 18-åriga dotter med nytaget körkort. Hon har redan noterat att vissa bilmärken verkar köras av en viss typ av förare😏. Vissa bilmärken tycks sakna blinkers...

Personligen har jag egen erfarenhet av italienska, japanska, franska, tjeckiska, tyska, amerikanska och svenska bilmärken. Tog körkort 1978...

Det finns vissa bilmärken som jag inte vill ta i med tång ens pga av deras tveksamma image.
 
Jag har lite fördomar mot Mercedes i den mån det inte är skåpbilar. För mig är det kriminella och gamla gubbar som kör dem 🙈

Och Volvo gillar jag inte av den enkla anledningen att både deras gas och broms kör Heinz Ketchup effekten. Min mor har alltid haft Volvo och det är samma med allihop. Händer ingenting, händer ingenting, BANG!
 
Det finns dock en fördel med att sitta i BMW, Audi, Mercedes och andra bilar som de usla förarna ofta väljer utöver att det ofta är riktigt bra bilar... Folk (iaf i sthlm) börjar plötsligt bete sig vettigt mot en!

Kom i en liten pluttbil med fjantstämpel och hur exemplariskt du än kör så har du andra bilar upp i baken på bilen, folk som gör idiotomkörningar osv. Ställ in bilen, sätt dig i tex en dyrare Audi och ge dig ut igen. Folk håller avstånd, försöker inte köra om annat än när det är lämpligt osv. SÅ skönt.

Delvis pga det vill jag verkligen ha en sådan bil. Jag kör ordentligt, men vissa bilar blir ändå säkrare än andra enbart för hur man blir bemött i trafiken. Dessutom slipper jag sitta och svära högljutt över hur dåligt andra kör...

Själv håller jag lite extra avstånd i trafiken till de som kör Vovlo xc90 samt till de i Hyundai Atos. Två väldigt olika bilar där de i den första helt verkar missa att det finns andra bilar ute och de i den andra bara rent allmänt verkar sakna körkort :p
 
Jag kör både Audi och BMW, så jag bättrar på imagen lite 😎 Iofs är Audin numer en liten A3, det var nog annorlunda i A6an. Körde förut en svart Mercedes, cab. Många som varvade när de stod bredvid vid trafikljusen :rofl:

(Ingen av ovanstående är dock mitt val, fast jag gillade A6an).
 
Jag som kör mycket inne i storstan tycker nog att det är rätt jämnt skägg mellan idioterna. Folk i snabba bilar står ofta för de flesta idiotomkörningarna medan folk i "budgetbilar" har andra beteende för sig som är minst lika farliga. Min erfarenhet är att folk i småbilar generellt är dåligare på att rent fysiskt hantera sina bilar i olika situationer i trafiken.
 
Olika sorters människor väljer olika sorters bilar. Som iNHALE är inne på får man se upp för småbilar för de körs ofta av folk som "inte kan köra bil". Som har svårt att hantera bilen och kan göra konstiga och oväntade manövrar. Folk som kör Audi/BMW osv. kör dåligt på ett annat vis, de kör ofta för fort och tror de är kung på vägen, men de kan åtminstone framföra sitt fordon.
Här i norra Bohuslän har jag noterat att folk i nyare, fina SUV:ar har en tendens att aldrig lämna omkörningsfilen trots att de inte gör någon omkörning. Det samma gäller norrmän oavsett vilken bil de kör.
 
Mina fördomar:
Förare i små fjantbilar/dåliga bilmärken tror jag för det mesta har fått körkortet i flingpaketen. Antingen gör de livsfarliga omkörningar, kör alldeles för fort eller så kör de i 30km/h. :D

Jag har främst ett favoritmärke, men det finns ju flera bra, mer krocksäkra, stabila bilar. I vissa märken av bättre bilar saknar många blinkers, men själv använder jag alltid blinkers oavsett bilmärke.

Köpte en mindre bil i ett lite "sämre" märke en gång och blev chockad över vilken skillnad det blev i trafiken, folk började köra alldeles för nära, gjorde snäva omkörningar, var jättenära att bli påkörd några ggr mm.
 
Jag har lite fördomar mot Mercedes i den mån det inte är skåpbilar. För mig är det kriminella och gamla gubbar som kör dem 🙈

Och Volvo gillar jag inte av den enkla anledningen att både deras gas och broms kör Heinz Ketchup effekten. Min mor har alltid haft Volvo och det är samma med allihop. Händer ingenting, händer ingenting, BANG!

Du skulle prova min V40... där händer det alldeles för mycket bara jag petar på gasen :angel: (ojdå, var jag upp i 140 :D).
 
Jag kör en gammal Renault Clio som jag älskar :love: det är också min första egna bil, men har haft kortet ett bra tag. Många måste nog tro att det sitter en gammal tant i min lilla bil, jag kör aldrig snabbare än 90 km/h på motorvägen :angel: ligger gärna och rullar i 70-80 på landsvägar och motortrafikleder om jag kan också :D jag kör annars bra och säkert, i andra bilar kör jag snabbare men fortfarande inom hastighetsgränserna. Dock är det ingen bil som hittills slått bränsleförbrukningen på 0,55 liter/milen som min clio klarar om jag inte gasar på för mkt :cool: jag är pinsamt snål med bensinen :D

Men ja, min clio är bekväm att köra men det är inte mycket fart under huven så att säga!
 
'Takboxbilar' innehåller väldigt stor andel omdömeslösa stressade förare.

Konstigt nog, eftersom takboxar brukar associeras med semester och ledighet 😎

HATAR skiboxar i Norrland! :rage: Dock ligger de ofta i diket när man glider förbi i en hastighet som passar väglaget :angel:

Edit: En av de populäraste vägarna till Åre går genom byn jag jobbar i i Jämtland... det är många som får semestern avbruten där pga förlorat körkort :D
 
Jag kör en gammal Renault Clio som jag älskar :love: det är också min första egna bil, men har haft kortet ett bra tag. Många måste nog tro att det sitter en gammal tant i min lilla bil, jag kör aldrig snabbare än 90 km/h på motorvägen :angel: ligger gärna och rullar i 70-80 på landsvägar och motortrafikleder om jag kan också :D jag kör annars bra och säkert, i andra bilar kör jag snabbare men fortfarande inom hastighetsgränserna. Dock är det ingen bil som hittills slått bränsleförbrukningen på 0,55 liter/milen som min clio klarar om jag inte gasar på för mkt :cool: jag är pinsamt snål med bensinen :D

Men ja, min clio är bekväm att köra men det är inte mycket fart under huven så att säga!

Särbons fd arbetsgivare hade en Clio (raskt döpt till clittan givetvis) som bytarbil till och från borriggen. Tänk dig ett par stabilt byggda borrare som ska ta sig i och ur en sådan :rofl: :rofl: :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp