Billy Allen snaffle,gagbett m.m

viola66

Trådstartare
Funderar på att byta bett.Någon som hoppar med Billy Allen snaffle.Hästen är ngt tjafsig i munnen,hon fifflar och lägger bettet bak i munnen så att bettet nöter mot de bakre tänderna(enligt tandl).Rider nu på ett tredelat med kopparringar.Det är det som hon fungerar bäst på i hoppning och övrigt. varvar med ett novabett.Men det fungerar inte så bra i hoppning alla gånger.gagbett kom någon med som förslag(tränare).Hur är gagbett bra? eller inte bra.Hästen är regelbundet kontrollerad i munnen.Vad har vi provat då...novabett- bra på marken. Rakt bett- nja.... tredelat med kopparingar-fungerar bäst av det vi provat.Men som sagt har en ful vana att tjafsa så att betet av någon anledning ligger på de bakre tänderna,en ful ovana enl tandl.;an vill ju inte bara köpa för att prova,kan bli en dyr historia.Det vi inte har provat är ju fasta ringar,men hjälper det:confused:tack på förhand:)

Sv: Billy Allen snaffle,gagbett m.m

menar du detta
302_252305.jpg

eller detta:
156701.jpg

Nej jag har själv inte provat det, men om din häst trixar och har sig så kanske ett ponny hackamore är något i hoppningen?
hackamore_sv.jpg

Då skadas ju definitivt inte tänderna

Nej jag har själv inte provat det, men om din häst trixar och har sig så kanske ett ponny hackamore är något i hoppningen?
hackamore_sv.jpg

Då skadas ju definitivt inte tänderna
Hon fungerar inte alls på hack.Var snabb o köpte ett...en tendens jag har.köpa o lägga undan;) så det hoppar vi över...

Men testa att kombinera en engelsknosgrimma med remont?
då stänger du igen munnen lite mer än med en aachengrimma

Ja, vad bra att trycka igen truten med våld istället för att ta reda på orsaken och hitta ett bett som hästen trivs med.:idea: *not*

Jag säger inte att man ska stänga igen den med våld utan att han har en mindre möjlighet att kasta bak bettet och förstöra tänderna. Man ska ju inte dra igen nosgrimmorna så att hästen varken kan andas eller tugga på bettet. men den ska ju inte få upp munnen så pass att den kan slänga bak bettet så lång som den gör nu. Med tanke på att den sliter baktänderna nu så är det ju inte bättre att den fortsätter med det och får vassa kanter eller andra problem i munnen.
Då skulle ju toppryttarna också vara dumma i huvudet som rider med den nosgrimme-kombinationen och jag har själv en häst som trivs utmärkt med de nosgrimmorna då bettet ligger mer still av sig självt då.

bild:
pic1275.jpg

Laura%20Kraut%20and%20Anthem.jpg

Linda Heed

Senast ändrad:

Vill inte gärna bara stänga igen munnen på henne,utan vill ju prova bett som hon kanske trivs bättre med.Lite Tjafsig i munnen har alltid varit mer el mindre.Och det är lite olika olika dagar.Hon har även ett överbett,men det ska inte påverka bettfunktionen säger tandl.Skulle vilja att ni som använt dessa bett berättar varför de funkat el ej på era hästar...

Om du läste det jag skrev,så har hon alltid varit lite tjafsig i munnen.Att hon lägger bettet på de bakre tänderna.Det kan vara ev pga av betet vi har nu hon har fått den ovanan.Nu har hon tredelat med tre kopparrullar på.Och ja,hon är genomgången.Det enda jag är intresserad är frågan om hur de betten( Billy Allen snaffle,gagbett )är på lite mer munkänsliga hästar som är lite bökiga i munnen...

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 566
Senast: Kristall10
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII