Billigaste sättet att ta sig mellan Stockholm och Göteborg?

WaterLily

Trådstartare
Funderar på att besöka Göteborg Horse Show en dag, och funderar över vilket sätt som är billigast att ta sig mellan Stockholm och Göteborg och tillbaka igen? Tåg är relativt dyrt (ca 1000 kronor totalt för två personer) och buss verkar ännu dyrare? Finns det några lågprisbussbolag som åker den här sträckan?

Funderar på att besöka Göteborg Horse Show en dag, och funderar över vilket sätt som är billigast att ta sig mellan Stockholm och Göteborg och tillbaka igen? Tåg är relativt dyrt (ca 1000 kronor totalt för två personer) och buss verkar ännu dyrare? Finns det några lågprisbussbolag som åker den här sträckan?
1000 kr för två personer, tur och retur - DYRT?
Vi lever helt klart i olika verkligheter... Det är nästan 50 mil.
Kör med egen bil och erbjud plats om någon vill åka med, det kan möjligen bli billigare.

Det beror ju på vilken dag och tidpunkt ni tänker åka. Swebus express har väldigt varierande priser beroende på det som nämnts.

1000 kr för två personer, tur och retur - DYRT?
Vi lever helt klart i olika verkligheter... Det är nästan 50 mil.
Kör med egen bil och erbjud plats om någon vill åka med, det kan möjligen bli billigare.

Ja, 1000 kronor för att åka tåg tycker jag är dyrt, när det kostar bara några hundralappar mer än så att åka i egen bil istället. Jag vill gärna se att prisskillnaden är större än så om jag ska tycka att kollektivtrafik är värd att använda. Egen bil är väl det jag funderar på mest, men jag hade tänkt vara lite miljövänlig och åka tåg istället OM det inte hade varit så dyrt. Det är ju rätt obekvämt att åka tåg, med andra människor som stör etc. Ett enda skrikande barn, så har man ju en helvetesresa, till exempel. I egen bil är det ju lugnt och skönt, du kan stanna var du vill och äta etc. Jag är öppen för kollektivtrafik, men tycker att det är för dyrt för att vara ett bra alternativ.

Ja, 1000 kronor för att åka tåg tycker jag är dyrt, när det kostar bara några hundralappar mer än så att åka i egen bil istället. Jag vill gärna se att prisskillnaden är större än så om jag ska tycka att kollektivtrafik är värd att använda. Egen bil är väl det jag funderar på mest, men jag hade tänkt vara lite miljövänlig och åka tåg istället OM det inte hade varit så dyrt. Det är ju rätt obekvämt att åka tåg, med andra människor som stör etc. Ett enda skrikande barn, så har man ju en helvetesresa, till exempel. I egen bil är det ju lugnt och skönt, du kan stanna var du vill och äta etc. Jag är öppen för kollektivtrafik, men tycker att det är för dyrt för att vara ett bra alternativ.

Det kostar ju ganska mycket att driva kollektivtrafik, så att det inte är gratis förstår jag.

Jag åker ofta den sträckan (+lite till, Uppsala - Sthlm, Gbg - Uddevalla men det är billiga bitar) och mitt snittpris på hela resan t/r brukar ligga runt 800:-. 1000:- för två personer Sthlm-Gbg är inte dyrt, speciellt om ni åker en helg.
Går ju alltid att flyga, möjlighet till billiga biljetter med ica-kort bland annat.

MTR lanserar sitt nya tåg MTR Express här i dagarna och ska sälja biljetter för 99 kr styck. Kika på det!

Det kostar ju ganska mycket att driva kollektivtrafik, så att det inte är gratis förstår jag.

Eh, nej, det är nog ingen som har skrivit att det ska vara gratis. Men om det kostar lika mycket som att köra bil själv, så är det inte ett speciellt attraktivt alternativ.

MTR lanserar sitt nya tåg MTR Express här i dagarna och ska sälja biljetter för 99 kr styck. Kika på det!

Tack för tipset! :) Det hade kunnat varit bra, men det verkar tyvärr som att de inte börjar köra förrän i mars. Horse Showen är i februari, så det passade inte riktigt. Tack ändå! :)

Åker du egen bil så ta med kostnaden för parkering i din beräkning. Bara att hitta en plats kan vara ett litet h-vete i sig runt Mässan. ;)

Tack för tipset! :) Det hade kunnat varit bra, men det verkar tyvärr som att de inte börjar köra förrän i mars. Horse Showen är i februari, så det passade inte riktigt. Tack ändå! :)
Aha, vad synd! Verkar vara ett toppenalternativ till SJ's ockerpriser i framtiden iallafall ;) Tycker det är synd att det är så himla dyrt. När jag och min kompis skulle till Malmö i somras kostade tåget 1200:- t/r och flyget 599:- t/r. Flyget tar en timme.. vad väljer man liksom. Riktigt synd och inte ett kliv i rätt riktning mot miljömålen!

Eh, nej, det är nog ingen som har skrivit att det ska vara gratis. Men om det kostar lika mycket som att köra bil själv, så är det inte ett speciellt attraktivt alternativ.
Eftersom rätt många människor tycker 3 timmar med tåg är mer attraktivt än 5 timmar med bil och att man inte kan få in fler tåg till och från Stockholm-C i tider som folk vill åka så stiger priserna. Tillgång och efterfrågan!

Ta Blå Tåget och sätt er och ät i restaurangvagnen (eller sätt er i pianobaren) så kommer du snabbt bort från tanken att det är obekvämt att åka tåg.

Ett fantastiskt sätt att resa på. Tar alltid Blå Tåget när jag åker den sträckan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 968
Senast: gul_zebra
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 195
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5